Hej alla vill bara tacka alla här på forumet för all hjälp jag fått hitills.
Idag var jag på byggsamråd. Efter alla inlägg som jag har läst här har jag förstått att det inte är allt för lätt men jag har också läst att man skall vara välförberädd. Detta tog jag tillvara på och allt gickvägen på mötet. Jag har nu lyckats få igenom ett bygglov på en tillbyggnad på 66 kvm då blir huset totalt 148 kvm, Fick det till och med efter lite om och män att bli klassat som fritidshus, Jag har dessutom fått bygglov på ett fristående garage på 44 kvm. Allt detta i ett detaljplanerat område. På byggsamrådsmötet vart det också beslutat att jag själv får vara KA och dessutom slipper jag byggfelsförsäkring. Så nu några timmar efter mötet är man ganska nöjd. Nu återstår det bara att bygga allt. Kommer även i fortsättningen var en flitig besökare av detta forum. Visste inte ricktigt vart jag skulle lägga detta inlägg. Men eftersom jag ska bygga allt själv och i lösvirke så kändes det ok att lägga det här.
 
Lycka till ! :)


/momin
 
Ditto!

Skriv gärna och berätta hur det går.
 
J
Kul lycka till!
 
Ja jag skall försöka att göra en byggdagbok med bilder och tillhörande text. Denna är på sikt tänkt att den skall hamna på en hemmsida.

Det som har hänt med bygget sedan sist är att grävkillen har varit ute.
Huset skall byggas ut i två olika väder sträck. Det som skall göras först är den stora utbyggnaden som skall hamna nord ostlig riktning. Det skall bli en ny entré, tre sovrum, en hall och ett badrum. Denna utbyggnad skall bygga i en sluttning. Grunden kommer bestå av två plattor på mark i olika nivåer. Den nedre nivån skall jag sedan byggga upp med leca sten som kommer att få ett motfyll i bakkant plus på ena sidan. Uppe på detta skall det bli ett bjälklag av trä. Sedan kommer det att byggas en platta på mark i samma nivå som överkant på leca stenen. Denna platta kommer att vara till badrum entré och ett sovrum.
Det som grävkillen har hunnit med hittils är utgrävning ner till singelbotten på den övre plattan. Vi gör detta på kvällarna så det är därför lite tid mellan gångerna. Det som skall göras i nästa vecka är utgrävning av den nedre singelbotten så att jag kan sätta igång med formarna till betongen. Han skall ocjkså gräva ut för platta som skall vara till garage För att även denna form kan byggas av mig. Hoppas att man på ett ungefär förstår hur detta skall bli. Men jag återkommer med bilder. Detta var allt för denna gången.
 
Hur motiverade du din avsaknad av byggfelsförsäkring? Hur argumenterade kommunen emot och vad var det som gjorde att de trots allt gick med på att låta dig slippa byggfelsförsäkrning?
 
Hej fidelie

Jag motiverar det som så.
Om man bygger allt själv så kan man aldrig få ut något på denna försäkringen, den gäller bara när man tar in firmor som gör jobbet åt en.

Kommunen argumenterade inte så mycket överhuvud taget, detta för att jag jag sa att mitt bygge skulle kosta mindre än 10 prisbas belopp,

Ja det som gjorde att jag slapp berodde nog enbart på att det skulle kosta mindre än 10 prisbas belopp, men att man sedan gör allt själv hjälpte kanske till lite.

Jag har en bygg dagbok under socialaprojekt om det är någon här som är intresserad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.