Jag skall i sommar sätta igång med två projekt.
Det ena är en förstukvist över entredörren som skall gå över i ett trädäck, som kommer att ligga allt mellan 20-35 cm ovan jord. Själva trädäcket kommer att vara ca 30 m2.
Det andra projektet är en altan på våran baksida som kommer att var ungefär 9 x 5 m och ligga ca 60 cm ovan jord.

Skall jag satsa på att köpa färdiga plintar eller skall man gjuta egna? Om man använder sig av en jordborr, använder man då sig av gjutrör, eller gjuter man rätt i hålet så att säga?

Tar tacksamt emot all tips och idéer.
 
Köp färdiga med justerbara stolpskor. Det gjorde jag. Bygger mitt däck 30 cm över mark. Sätter 50cm plintar. Där du ska ha 60cm över mark kanske det vore aktuellt att sätta 70cm plintar
 
Det är klokast att gå ned till frostfritt djup inte 20-30 cm, jag håller på att gjuta egna ca 40 st som går ned 1m eftersom det är ett plank jag bygger. Då har jag borrat med jordborr 150mm sen trycker jag ned jorden lite och drar i lite grus till sist en papphylsa. Därefter sticker jag ned 4st armeringsjärn och häller på betong o drar i stolpskon.

Det går att gjuta direkt i hålen för dom blir fina med jordborr men det går åt lite mer betong och vill man att plinten ska sticka upp lite ovan mark vilket är vanligt blir det knepigt, monteringen av stolpskon blir även den enklare då man kan sätta 2 pinnar över pappröret och låta skon vila på dom.

Färdiga plintar är säkert bra dom med men stöter man på patrull tex i form av berg duger dom inte eftersom du antagligen inte kommer ned djupt nog, sen är det ju lite så där om den inte går att justera tillräckligt, det är ju inte säkert att hålet hamnar precis på milimetern där du vill o därför är det fint att kunna justera det när man stoppar i stolpskon.
 
Mina går ner 50cm under mark eftersom det sedan bygger en del med 45x195 + 45 x 170.
 
Sant - men så långt tänkte förstås inte jag ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.