Hej alla ! :)

Jag lade ut anläggingsjord (Jehanders) ca 5-10cm tjockt lager på moränbädd sent i höstas, för att jorden skulle "sätta sig" innan sådd av gräsfrön nu till våren. Jag fick just veta att anläggningsjorden jag köpt inte var gödselberikad.

Nu undrar jag, ska jag strö ut någon form av konstgödsel samtidigt som jag sår gräsfröna ?

jokomoko
 
Det kan du göra, tex Algomin. Men mylla ned gödslet ca 5-10 cm. Bättre är att sprida ut naturgödsel, höns / ko. Även detta bör myllas ned en bit innan du sår grösfrö.
 
Bagarn skrev:
Det kan du göra, tex Algomin. Men mylla ned gödslet ca 5-10 cm. Bättre är att sprida ut naturgödsel, höns / ko. Även detta bör myllas ned en bit innan du sår grösfrö.
Jag hakar på här..
Hur myllar du ner det ? Med ett redskap då eller ?
Sen har jag i höstas också förberett med att lägga ut egen matjord från en åker. Plockat bort större stenar och rötter,men det ligger kvar en hel del gamla gräsrötter från åker marken, bör detta saneras bort också ? Det är en stor yta ca 2000kvm så det är mycket jobb.
 
Mylla ned med hjälp av kratta, hårda tag :)
Rötter är inte bra att ha med. Hur vet du att det är gräs? Vilken sorts gräs? Stor risk att det innehåller klöver av värsta sort. Kanske också ogräs. Bör tas bort. Alternativet är att du avvaktar och ser vad som växer upp i den jord du lagt på. Sen blåser du på Round Up och utplånar allt oönskat innan du sen krattar fint och sår gräsfrö.
 
Bagarn skrev:
Mylla ned med hjälp av kratta, hårda tag :)
Rötter är inte bra att ha med. Hur vet du att det är gräs? Vilken sorts gräs? Stor risk att det innehåller klöver av värsta sort. Kanske också ogräs. Bör tas bort. Alternativet är att du avvaktar och ser vad som växer upp i den jord du lagt på. Sen blåser du på Round Up och utplånar allt oönskat innan du sen krattar fint och sår gräsfrö.
Ja du har rätt, kan vara värsta ogräset..
Vi får nog försöka ta bort det.
Läser lite böcker nu om att anlägga gräsmatta, men hittar inget om att man bör lägga i gödsel innan sådd ? Man brukar ju gödsla när det blivit gräsmatta.
Bör man gödsla innan man sår ?
 
Vad är det för böcker ??!! Om det är något som inte är fel för gräsmattor så är det gödsel, såvida man inte lägger på alldeles för mycket och alltför ytligt. Vid nyanläggning är det bra att få ned gödseln en bit så när gräsrötterna kommit dit får de extra turboskjuts. Läs gärna klistrade tråden om att anlägga gräsmatta av Marlene. Även där nämns grundgödsling.
 
I bla en växt bok har jag 6 sidor om att anlägga en ny gräsmatta där man inte nämner gödsel innan sådd. Däremot gärna plantera in potatis året innan man ska så etc....
Men jag läser givetvis här också och då näms gödsel innan sådd ganska så frekvent. Snackar jag med lite grannar som sått för 10-15 år sen så var det ingen gödsel innan sådd bara efteråt.
Men det blir givetvis nog inte sämre av det men det är kanske inte en katastriof om man ej gör det. ;)
 
La i gödsel i går, bättre att vara på den säkra sidan.. Hoppas nu det slutar att regna så vi kan köra ut resten av matjorden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.