Jag och min sambo köpte för ett och ett halvt år sedan ett hus utanför Uppsala vilket vi har renoverat kraftigt. Förra sommaren var det grundens tur och vi pratade därför med ett par firmor angående detta. Vi hade redan bestämt oss för att använda Isodränskivor och jag hade redan tagit reda på all information kring hur man installerar detta på vår hustyp (med grundklack). Det slutade med att vi använde en firma som varit hos oss tidigare och fält träd. De var bra att ha att göra med och de gjorde ett bra jobb och de hade installerat just Isodrän på många hus

Vi bestämde datum när de skulle komma så att det inte skulle krocka med vår semester, vi ville gärna vara hemma när detta gjordes. Datumet kom och gick, två veckor senare ringer jag upp firman och frågar vart de är. Då visade det sig att han som skulle köra grävmaskinen hade gjort sig illa men de försäkrade att de skulle komma om en vecka. Två veckor senare ringer de och förklarar att de kommer om en vecka (den veckan vi skall på semester…). Vi var här i valet och kvalet om vi skulle avbryta och skjuta detta på framtiden men vi bestämde oss för att fortsätta eftersom vi litade på firman.

Vi åkte därefter iväg och vandrade men några dagar in på semestern ringer min mor (vilken hade fått till uppgift att se efter renoveringen) och säger att trots firman mät både inifrån och utifrån lyckats med bedriften att gräva av vår bergvärmeledning som installerats ett halvår innan. Självklart olyckligt så firman fick numret till de som installerat bergvärmen. Efter ytterliggare en dag ringer min mor igen och säger att byggfirman helt struntat i vad bergvärmefirman sagt (och vad jag senare fick reda på vad lagen säger). Byggfirman hade lagat röret med en mekanisk koppling istället för att svetsa rören (man kan göra så men då krävs en inspektionsbrunn vilket vi inte ville ha en halvmeter från huset).

Vi åker hem rätt snabbt efter detta och jag blev lite nojig så jag kontrollerade noga vad de gjort och detta var vad jag hittade:


  • Dräneringsröret ligger alldeles för högt huset kommer att simma i vatten om detta inte görs om.
  • Isodränskivorna är helt fel monterade. Ringde till Isodrän och förklarade hur de satt skivorna. Han undrade om först om vi anlitat polacker för att sedan råda oss att stoppa renoveringen
  • Byggföretaget har inte kontaktat kommunen angående att de grävt av bergvärmeledningen. Vilket man måste göra.
  • Vår takstege som de monterat ner innan start ligger under några ton jord och överkörd av grävmaskin.
Skrev efter detta ut monteringsanvisningarna från Isodräns hemsida och gav den till byggjobbarna som förvånat säger att de ”aldrig har sett detta förut”. Det lustiga är att den i en förkortad version är tryckt på alla Isodränförpackningar…

Alla fel som jag upptäckte inklusive den felaktigt lagade bergvärmeröret fixades till efter att jag blivit aningen förbannad. När fakturan kom var den rejält saltad vilket vi vägrade betala och det slutade med att vi betalade lite mer än vad offerten var på från början men inte mycket.

Skriver inte detta bara för att beklaga mig utan ställa mig fundersam till varför det inte finns någon typ av legitimation för hantverkare (eller gör det)? Jag vet att det finns någon sådan typ av variant för våtrum men inget annat. Hur skall man kunna försäkra sig om att firman man anlitar använder folk med rätt kompetens? Visst kan man se till att det finns byggförsäkringar och bra avtal. Men om man vill på alla sätt och vis försäkra sig om att man inte kommer att få problem snarare än att rätta till när skadan redan är sked, hur gör man?

Jag tycker oerhört synd om de stackare som använt denna firma till Isodränskivor tidigare och inte haft någon koll på hur arbetet skall utföras. De hade lika gärna kunna sparat sina pengar då dräneringen förmodligen inte är nämnvärt bättre än när arbetet startades.
 
Ja, vad ska man säga? Helt bedrövligt. Som du säger så finns det ju vissa yrkesgrupper som har certifikat, våtrum som du sa och elektriker tex men det är ju inga garantier på att allt går 100% perfekt för det. Har man dålig koll på olika hanverkare i trakten så ska man nog söka referenser i första hand.

Om det är stora projekt kan det kanske också vara värt att ta in projektledare/konsult som då tar tag i alla grejer, ser till att olika moment blir besiktade och helt enkelt tvingar firmorna att rätta till eventuella gjorda fel innan firman får en enda spänn, allt enligt skrivna avtal så klart.
 
Har både positiva och negativa erfarenheter av hantverkare (som alla andra). Blir så att man håller hårt i de kontaker som man tycker har varit bra. Vad jag dock märkt när man har tänkt efter är att kommunikationen oftast är dålig. Som beställare har man en uppfattning om hur arbetet skall se ut när det är klart och den som utför arbetet en annan. Är ju extremt viktigt att dokumentera och prata igenom allt med hantverkaren innan arbetet sätter igång.

Dock som i fallet ovan, fönsterinstallation, takläggning mm så finns det ofta bara två sätt att göra det på, ett korrekt sätt eller ett felaktigt sätt. Det är i dessa fall som det skulle vara oerhört hjälpsamt med någon typ av papper som visar på att hantverkaren verkligen vet vad han/hon håller på med. För mig som privatperson tycker jag att det är uppenbart att om någon åtar sig ett jobb och inte har koll på lagar och förodningar så skall jag inte behöva ett avtal på 100 sidor. I och med att hantverkaren har åtagit sig arbetet så har han/hon även sagt att arbetet är inom personens kompetensområde.

Hantverkare verkar undantag från den vanliga regeln vad gällande yrkesutövning. Jag kan teoretisk starta en enskild firma och göra hantverksarbeten (kan inte ett skvat om praktiskt arbete...) och bara åta mig arbeten där inte kunden kräver omfattande avtal. Då hela bördan ligger på kunden så kan jag bara hova in pengar och göra ett halvtaskigt arbete som någon annan riktig hantverkare sedan får fixa till. Tycker att större del av ansvaret skall åligga firman/hantverkaren. Halvdassigt exempel, vem skulle när man går på bussen kräva att få se busschauförens körkort? Man vet att han/hon har det och skulle det vara så att det är indraget så blir det konsekvener (Fängelse, dryga böter etc).
 
  • Gilla
Nahpets
  • Laddar…
Fast om man startar firma och drar in jobb utan kunskaper på hur arbetet ska skötas (borde gälla alla yrken) så år ju det enda sättet att få in pengar att ta förskott, om en kund sen upptäcker ett undermåligt arbete eller helt fel utfört sådant så lär ju inte den som utfört jobbet få betalt förän det är fixat. Men visst, det är enkelt att starta firma och börja jobba i alla branscher utom dom som kräver någon typ av certifikat, behörigheter eller annan typ av godkännande av organisationer eller myndigheter.

Så lite beroende på hur stort själva jobbet är så är väl det bra att höra sig för med bekanta, ta referenser och vid stora dyra projekt kolla upp papper på firman och undvika förskottsbetalning.

Som goranakerman säger, kommunikation är viktig med hantverkaren.
 
Staffans2000
T.S. skrev

"Vi var här i valet och kvalet om vi skulle avbryta och skjuta detta på framtiden men vi bestämde oss för att fortsätta eftersom vi litade på firman."


Hej Göran!
Här kommer lite konstruktiv kritik ( det är ju alltid roligt att kritisera någon annan efteråt, och tala om hur han egentligen skulle gjort).

Hur kan du "lita" på en firma, när de inte ens vet hur en telefon fungerar, eller var de så ointresserade så att de inte ens brydde sig att tala om att jobbet var uppskjutet.

Och när dräneringsjobbet väl är "färdigt" betalar du snällt det överenskommna beloppet + en mindre bonus för: ovanligt dåligt utfört arbete!

Måhända vore en "konsumentlegitimation" mer på sin plats i detta fall?


En vis av erfarenhet: Staffan
 
Redigerat:
Staffan2000 skrev:
T.S. skrev

"Vi var här i valet och kvalet om vi skulle avbryta och skjuta detta på framtiden men vi bestämde oss för att fortsätta eftersom vi litade på firman."


Hej Göran!
Här kommer lite konstruktiv kritik ( det är ju alltid roligt att kritisera någon annan efteråt, och tala om hur han egentligen skulle gjort).

Hur kan du "lita" på en firma, när de inte ens vet hur en telefon fungerar, eller var de så ointresserade så att de inte ens brydde sig att tala om att jobbet var uppskjutet.

Och när dräneringsjobbet väl är "färdigt" betalar du snällt det överenskommna beloppet + en mindre bonus för: ovanligt dåligt utfört arbete!

Måhända vore en "konsumentlegitimation" mer på sin plats i detta fall?


En vis av erfarenhet: Staffan
Vi förutsätter att det TS skriver stämmer.
Hur kan du försvara ett sådant här betéende/utförande av firman TS anlitade? Har man bestämt med hantverkare ska de väl för sjutton dyka upp när de ska samt veta vad de håller på med och göra saker och ting rätt. Om man inte dyker upp på överenskommen tid är det hantverkarns förb***ade skyldighet att kontakta kund och meddela läget.
Det är verkligen inte så konstigt att branschen har ett dåligt rykte, för det verkar som många hantverkare bara skyller på kunden när något går fel, precis så som du insunerar till TS i ditt inlägg.

Och "konsumentlegitimation"!?
Kaxigt uttryck i goda tider.....
Det är väl för oss konsumenter hantverkare har jobb?

I min bransch är vi ISO-TS certifierade, det borde verkligen finnas en motsvarighet i varje bransch.
 
Redigerat:
Staffans2000
Bäste cust3000!

Här "insinueras" inte något!
Läs en gång till, denna gång i lugn och ro.

Eftersom nämnda firma visar att de saknar all form av respekt för kunden, ligger det även i kundens ansvar att skicka dylika klåpare/tjuvar dit peppar´n växer. Inte att honorera dem med mer pengar än avtalat, när dräneringen tillråga på allt är så dåligt gjord att översvämmning kan förväntas i källaren!!! - Även kunden har ett ansvar-.

Eder ödmjuke tjänare: Staffan
 
Haha, bra svar Staffan! Att vi litade på firman var dock att de gjort ett bra jobb förut. Men det är sant som du skriver man kan ju faktiskt ana oråd då de inte hör av sig. Men för att ta mig själv i förvar så är det en regel snarare än undantag att hantverkare har väldigt svårt med att höra av sig om det dyker upp problem. Skulle vi rata alla hantverkare/firmor som har svårt med detta skulle det inte finnas så många kvar...

Det lilla extra vi betalde för i fakturan var att vi bad dem göra saker som var utanför offerten (ta ner grindstolpar, forsla bort sprängsten).

Jag är alldeles för konflikträdd för mitt eget bästa, de gjorde klart arbetet och fixade till de problem som jag hittade, därav betalade vi fakturan. Rent rättsligt så tror jag kanppast att jag hade kunnat vägra. Däremot hade vi kunnat avbrutit mycket tidigare som du säger. Förhoppningsvis blir man visare av misstagen.
 
Staffans2000
Det är lättare att reparera ett felaktigt NEJ, än ett felaktigt JA.

Konflikträdsla lever många entreprenörer på. Din, min, andras!

Nu har jag fyllt femtio. Det som förundrat mig mycket på min väg mot ålerdomshem med mosad mat och blöjor, är hur enkelt man kan få sin vilja igenom, bara genom att hävda sin rätt. Många gånger, och till min stora överraskning ger "kombatanten" med sig direkt när man säger NEJ, Du HAR FEL- SÅ HÄR ÄR DET........

Summan av kardemumman: Få gånger har jag ångrat mig när jag sagt NEJ.
Många gånger har jag ångrat mig då jag sagt JA.

hälsningar från en alltför ofta JAANDE: Staffan
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.