Vet ej hur läng du planerar att bo i huset men om 50-60 år kanske:pvärmeslangen som är inguten har börjat läcka !

Nästa gång jag bygger hus blir det nog en konstrukton med betongplatta-platonmatta-100 mm frigolite-värmeslang med fördelningsplåtar.

Eller en torpargrund som fylls med frigolite hela vägen upp (jävla smart)

Kanske något att fundera över ni som skall bygga nytt.:rolleyes:
 
Redigerat:
Mikael_L
Västerhaninge 17 skrev:
Vet ej hur läng du planerar att bo i huset men om 50-60 år kanske:pvärmeslangen som är inguten har börjat läcka !

Nästa gång jag bygger hus blir det nog en konstrukton med betongplatta-platonmatta-100 mm frigolite-värmeslang med fördelningsplåtar.

Kanske något att fundera över ni som skall bygga nytt.:rolleyes:
Annars kan man sätta 100mm extra takhöjd, så får man helt enkelt sätta in frigolit + golvvärmeplåter om 50-60 år då ...
Ja inte jag alltså, utan den som råkar äga huset då. ;)
 
Mikael_L skrev:
Annars kan man sätta 100mm extra takhöjd, så får man helt enkelt sätta in frigolit + golvvärmeplåter om 50-60 år då ...
Ja inte jag alltså, utan den som råkar äga huset då. ;)
Vem vet? Om några år, man framställer evighets medicin. Och det blir du som ska få byta slingorna :-D
 
Jag personligen kommer välja 300mm till min platta på mark med golvvärme till mitt 1-planshus. Alla som har några år i branschen som jag pratat med tycker det är en lagom isolering av flera anledningar.

Bara för att man dubblar något blir det inte dubbelt så bra.

Skulle det handla om uppvärmningskostnader står jag hellre med några kronor dyrare elräkning om 30år än att ha en platta med 500mm cellplast som har div problem, med tjäle, fukt och annat.
 
Ja besparingen i energi kan inte vara stor.
Själv har jag 0cm isolering under mitt källargolv med golvvärme.
Jag har trots det lägre fjärrvärmeräkningar än grannarna (husen är byggda samtidigt).
 
Gabbe1 skrev:
Ja besparingen i energi kan inte vara stor.
Själv har jag 0cm isolering under mitt källargolv med golvvärme.
Jag har trots det lägre fjärrvärmeräkningar än grannarna (husen är byggda samtidigt).
Nu när jag backar med minnen, byggde jag om ett gammalt hus så att vi grävde ut stamp golvet, fyllde på 20 cm makadam och 50 mm vanlig frigolit. Värmeslingor och 50 mm betong.
Vad jag kan minnas, drag jag inte mer el än andra med radiatorer. Kommer bara ihåg att det varit en del imma på fönsterna på övervåningen.
 
Vi kör på 300 mm isolering, har nu frågat runt och alla säger 300 mm.
Gör vi det inte så kommer man nog gå och fundera på det.
Och då är det för sent att göra något åt det.
 
Mikael_L
Quart_666 skrev:
Vi kör på 300 mm isolering, har nu frågat runt och alla säger 300 mm.
Gör vi det inte så kommer man nog gå och fundera på det.
Och då är det för sent att göra något åt det.
Ett bra beslut tycker jag! :cool:

injonil skrev:
Anledningen till att man säger att värmen främst går ut genom taket är att med element så stiger värmen så att det alltid är varmast vid taket och därmed blir förlusterna större där. Med golvvärme uppstår inte detta fenomen eller åtminstone inte i samma utsträckning. Slutsatsen blir då om detta stämmer att det inte är viktigare med isoleringen i tak jämfört med väggar om man har golvvärme. Kan det vara så? Sorry, lite OT. Hur som helst är givetvis isoleringen runt grunden mycket avgörande för energiåtgången när man har golvvärme!
Ja det där är ju lite intressant, som man kan (och jag bör) fundera på lite.

Jag har faktiskt ofta undrat över varför man anser att det ska vara t.ex. 400mm isolering på vinden medan det räcker med 200 i väggarna. Helt OK tjocklek under 90-talet.

Värmen stiger uppåt, brukar vara förklaringen.
Jaja, i rummet så stiger den uppåt, ja.
Men vad betyder det i reella tal då. Säg att det är -10° C ute, 20°C vid golvet. Med 200mm isolering blir värmeförlusten nåt i stil med (lambda / 0.2meter)*tdiff -> (0.04/0.2)*(20-(-10)) = (0.04/0.2)*30 = 6W / kvm
Vill vi släppa ut samma energi per kvm i taket, men med 400mm isolering, så ska temperaturskillnaden vara:
tdiff = 6W/(lambda/0.4meter) = 6/(0.04/.04) = 60 grader.
Och då det fortfarande är -10 grader ute så räknar man alltså med att det är 50 grader varmt under taket !!!! :O
Wow, en hög stol så kan man bada bastu! d^_^b
 
Mikael_L
Det var del 1 i reply av injonils inlägg, del 2 kommer här:

injonil skrev:
Anledningen till att man säger att värmen främst går ut genom taket är att med element så stiger värmen så att det alltid är varmast vid taket och därmed blir förlusterna större där. Med golvvärme uppstår inte detta fenomen eller åtminstone inte i samma utsträckning.
Ja det där tror jag lite på. Med golvvärme så sprider sig värmen lika bra åt alla håll, och jag antar att man kan hyggligt tryggt anse att hela betongplattan håller samma temperatur överallt, både mot isoleringen under som mot golvet över. Ja en något förenklad fysikalisk modell, men i dessa sammanhang är nog inte några 1/10-dels grader så mycket att tjafsa om.
(Jag borde kanske gjuta in några temperatursensorer nu i sommar, skulle vara kul att få svart på vitt)

Men när värmen väl lämnar plattan så börjar den naturligtvis stiga uppåt mha konvektion för att slutligen ansamlas mot taket.

Men jämför man då mot radiatorer så är dom ju hetare och punktformiga, så dom skapar ju en kraftigare konvektionsluftström som borde borde ge lite varmare luft under taket än med golvvärme.
Den varma luften når troligen taket snabbare, och är varmare i från början vilket borde leda till högre temp där.
Men man kan å andra sidan misstänka att konvektionen blir såpass kraftig med radiatorer att den varma luften inte ens stannar uppe vid taket utan att den drivs vidare framåt och ner mot golvet på rummet andra sida.

Sen ska vi inte heller glömma att vid golvvärme så skapar de kalla fönsterytorna en nedåtgående luftström, så med golvvärme får vi troligen konvektion också, men här stiger den varma luften mitt i rummet upp mot taket istället.

Ja det där var lite spretiga tankar... Detta inlägg är ju inte alls sanning på något vis, det är mer av typen "snillen spekulerar", men ni får hemskt gärna hänga på.

Och jag hoppas TS inte misstycker att vi kapar hans tråd, men ursprungsfrågan är väl besvarad och beslut taget, så ... :cool:
 
Angående golvvärme och fönster.
När min svåger byggde för 10 år sen, lades slingorna 3 ggr tätare vid fönsterna. Värmekamera visade klart högre temperatur just under fönsterna. Än så länge har han inga problem med kondens eller några andra problem. Jag tänker använda samma princip.
 
Mikael_L
Och jag har funderat på att lägga slingorna i golvvärmeplåtar (sådana för träbjälklag) just under fönster och dörrar, med tanken att lokalt öka värmeavgivningen från slangen.
Tror ni det fungerar?
 
Mikael_L skrev:
Och jag har funderat på att lägga slingorna i golvvärmeplåtar (sådana för träbjälklag) just under fönster och dörrar, med tanken att lokalt öka värmeavgivningen från slangen.
Tror ni det fungerar?
Om du gjuter slingorna i betongen? Menar du att placera rören i plåtar och sen gjuta?
 
Mikael_L
Japp.

Lite krångligare att vibrera ihop betongen iofs ...
 
Mikael_L skrev:
Japp.

Lite krångligare att vibrera ihop betongen iofs ...
Du är en modig man. Jag har läst om risker att gjuta in aluminium i flyttspackel och betong. Tydligen kan den "frätas" upp.
Medan det som jag skrev i #40 är beprovat och säkert. Betongen i sig själv sprider/fördelar värmen på ett mjuk sätt. Man märker knappt var slingorna ligger. Samlar man typ 3 styck inom 30 cm, märks det direkt.

Fundera på saken.
 
Tack Mikael_L för dina kommentarer! Jag tyckte väl att jag hade något på gång där :D

Jag tror faktiskt att det är en myt att väggarna skulle vara näst intill oviktiga och att det viktiga är att huset har en ordentlig mössa!

Minimikravet för isolering på den utbyggnad jag ska göra är enligt Boverket u-värde 0,15 för väggar och 0,13 för tak. Inte så stor skillnad och sannolikt är det ungefär också så stor skillnad i genomsnittlig temperatur vid vägg jämfört med tak i ett "normalt" hus.

Inte första myten vi slår hål på här i Byggahus.se :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.