Gillar man som jag att steka pannkakor så blir det ju en hel del osande i köket. Då vill man ju ha en köksfläkt där motorn är placerad på vinden eller motsvarande så att man kan få ett riktigt kraftigt utsug utan att det låter som ett jetplan i köket.

Kanske inte så värmeekonomiskt men man slipper att lukta flott och os.
 
Man kan även parkera bilen i bostadsutrymmet efter körning, då tillgodogörs värmen från motorn.
Dessutom behövs ingen motorvärmare till bilen.
Win-Win förhållande.
 
Jag såg en rapport om en undersökning där dom tog luft till luftaggregatet (typ värmeväxlare) från en spalt mellan innertak och vinden. Detta för att få bättre isolering samt ingen fukt upp till vinden.

//Anders
 
Om man ska fundera i snåljåpens banor så undrar jag om någon har kopplat in disk- / tvättmaskin till varmvattnet då man har bergvärme?

//Anders
 
Diskmaskinen diskar mycket fortare om man kopplar den till varmvattnet. Har man VP så blir uppvärmingen naturligtvis billigare också.
 
Ta som exempel en glödlampa, den hänger oftast högt upp och värmen går uppåt. För att ta tillvara energin från den skulle värmesystemet i ditt hus känna av glödlampans värme och sänka temperaturen i motsvarande grad, men det finns i dag inget system som är så känsligt. Din glödlampa värmer med andra ord upp en liten del av ditt hus där du inte är, och värmepumpen jobbar vidare som vanligt.
 
I princip rätt, används el alstras värme. Tittar man på olika element (gamla vs nya) så upptäcker man att nya drar mindre el. Hur är det möjligt? Jo för att elementen jobbar smartare. Undviker Extrema tempratur förändringar, har känsligare temperaturgivare osv. En glödlampa är inte smart den ödslar värme. Värme energi som värmer upp fel del av huset eller delar av huset som leder bort alternativ använder värmeenergi för "sönderfall".

Ovan är endast en amatörs troende... men teoretiskt borde det stämma.
 
Angående köra diskmaskin på varmvatten.
Vi gjorde det i 12 år, det var mycket bra.
Vi hade 48 grader in från värmepumpen, diskmaskin slapp lång uppvärmning och diskresultatet tycker jag var bättre då.
Anledningen att vi nu kör på kallvatten är att vi bytt diskbänk/blandare. Den nya gick bara att koppla in på kallvatten.
Jag tänkte åtgärda det när jag får tid men det är nerprioriterat.
Slutligen: att ta tillvara på värmen i avloppsvattet är inte tillåtet av den anledningen att bakterierna i vattenreningsverket måste ha varmt för att leva gott och kunna rena vattnet.
 
All elenergi som man tillför huset omvandlas så småningom till värme. Förhoppningsvis omvandlas så mycket som möjligt av elenergin till värme innan energin har lämnat huset. Hushållsapparaterna omvandlar en stor del av energin till elektromagnetisk strålning inom ett brett spektra. En del av detta spektra kallar vi för värme, andra delar av spektrat kallar vi till exempel för radiovågor och de är betydligt bättre på att gå igenom väggar än vad värme är och omvandlas kanske inte till värme förrän de lämnat huset (eller planeten jorden...).
Följdaktligen skulle man kunna stoppa in en massa ledare i väggarna som omvandlar den elektromagnetiska strålningen tillbaka till elenergi. ;)
 
Kommer just ihåg varför jag själv som är en snål j-el inte kopplade utgående (förmodade torra) luft till kallvinden då jag fick min första frånluftvärmepump 1988.
Även en frånluftvärmepump har termostat som stänger av värmepumpen då tappvattnet uppnår inställt värde. Då går rumsluften direkt igenom utan att kylas (d.v.s. torkas). Inte så bra med tanke på den mängd vatten luften innehåller som då hamnar på vinden (enligt denna artikel så mycket som 10 liter per dygn: http://home.pi.se/mediehuset/news/folie011.html)
 
Hmm, många fina ideer här minsann. ;) Själv har jag funderat på att ta en 100literstank för vatten i plast, förlägga den i kyl/frysskåpets närhet. Ta bort kyllindningen från baksidan på kylskåpet och göra en lindning som passar runt tanken så att man får gratis varmvatten till köket. Nu vet inte jag riktigt hur varmt det kan bli men lite borde det ju bli? Kanske nåt för sommarstuge ägare? 8)
/E
 
Det är väl iochförsig rätt att "slösad" energi går till värme som sparar in på uppvärmningskostnaden.
MEN: det är ju inte vinter jämt som bekant, med 30 grader i utomhustemperatur vill man ju kanske inte ha en kyl som värmer lika mycket som halva Barsebäck. :-/
 
Elliott skrev:
Hmm, många fina ideer här minsann. ;) Själv har jag funderat på att ta en 100literstank för vatten i plast, förlägga den i kyl/frysskåpets närhet. Ta bort kyllindningen från baksidan på kylskåpet och göra en lindning som passar runt tanken så att man får gratis varmvatten till köket. Nu vet inte jag riktigt hur varmt det kan bli men lite borde det ju bli? Kanske nåt för sommarstuge ägare?  8)
/E
Det skulle ju kunna fungera men det vill till att man ser till att använda vatten ofta för när vattnet väl blivit uppvärmt så kommer kylen att fungera väldigt dåligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.