Status
Inte öppen för fler kommentarer.
bredden är 100cm och sen är det 10m eller 30m rullar
på golvet på bilden ligger längden mot bocken
och sen är det hel bredd på väggen rakt fram om ni förstår vad jag menar

zemerlin: japp sitter överst, folien under

Abbedabbe: jag fick pris från Mapei på ett badrum det blev 500:- dyrare och minst 60kg mer vikt innan plattor... tycker vikten spelar stor roll, man bär på tok för mycket iaf speciellt när det inte är på markplan utan 2-3 trappor upp....
 
T
Edit!
 
såg att på Ardex "8+9" så sätter man brunnsmanscheten först...

lite off topic men ändå =)
 
Ad acta
Supradanne skrev:
Första inlägget här på forumet!
Vi har köpt ett radhus med ett renoverat badrum i.
Jag har tagit en bild på golvbrunnen.

Ska det se ut så här?:S
Hade ni ingen besiktningsman då ni köpte radhuset?
Ta dit en sakkunnig på en gång som kan se om det finns en brunnsmanschett.
Som sagt innan, så ringer lite varningsklockor med silicon i brunnen.
 
Abbedabbe skrev:
Alternativt kan det faktiskt vara korrekt utfört förutom silikonen. Väldigt svårt att se på bilderna. OM det är rätt utfört är det ingen fara med silikonen förutom att det är fult, äckligt och totalt meningslöst. Är det däremot ingen manchett (most likely) är det värre och troligtvis bara en tidsfråga innan en vattenskada är faktum.

Vad är det för bjälklag? Trä eller betong?
Det är betong längst ner i huset.
 
Ad acta skrev:
Hade ni ingen besiktningsman då ni köpte radhuset?
Ta dit en sakkunnig på en gång som kan se om det finns en brunnsmanschett.
Som sagt innan, så ringer lite varningsklockor med silicon i brunnen.

Ok vilken del är en brunnsmanschett?
Ska kolla runt lite för att se vad det är....Aha det är mattan under den blå ringen.
Ringen vågar man ju inte ta bort och kolla under.Ska göra en noggrannare koll på det hela ikväll.

Huset var besiktigat innan försäljning av säljaren och det fanns våtrumsintyg....vad nu det är värt "väldigt lite verkar det som" Bara en värdelös papperslapp som vem som helst kan fylla i och lämna när jobbet är gjort eller?
 
Redigerat:
Är det möjligen så att detta är i en gammal källare på oisolerad platta?
Nu brukar man väll sätta manchett mm iaf och låta resten av rummet vara otätt. Men å andra sidan så är ju risken för skador ganska liten om det är bara stenvägg och inga trägolv i närheten. Men kolla vad som egentligen står i besiktningsprotokollet och ta dit besiktningsmannen igen. Kommer nog vara svårt att få ut något av säljaren då det va lätt att se. Den som har utfört jobbet ska däremot få försvara sig hur han tänkt och ev fixa till.
 
snuttjulle skrev:
Är det möjligen så att detta är i en gammal källare på oisolerad platta?
Nu brukar man väll sätta manchett mm iaf och låta resten av rummet vara otätt. Men å andra sidan så är ju risken för skador ganska liten om det är bara stenvägg och inga trägolv i närheten. Men kolla vad som egentligen står i besiktningsprotokollet och ta dit besiktningsmannen igen. Kommer nog vara svårt att få ut något av säljaren då det va lätt att se. Den som har utfört jobbet ska däremot få försvara sig hur han tänkt och ev fixa till.
Rekommendationen är att du även i källare i duschdel har tätskikt och i området runt golvbrunnen utanför dusch har tätskikt ca 0,5m.
Men varför man i detta fallet tryckt dit en massa silikon finns ingen normal förklaring till.
 
Redigerat:
snuttjulle skrev:
Är det möjligen så att detta är i en gammal källare på oisolerad platta?
Nu brukar man väll sätta manchett mm iaf och låta resten av rummet vara otätt. Men å andra sidan så är ju risken för skador ganska liten om det är bara stenvägg och inga trägolv i närheten. Men kolla vad som egentligen står i besiktningsprotokollet och ta dit besiktningsmannen igen. Kommer nog vara svårt att få ut något av säljaren då det va lätt att se. Den som har utfört jobbet ska däremot få försvara sig hur han tänkt och ev fixa till.
Det är ett 3 vånings radhus från 1973.
Och det är betong i källaren samt väggar.
 
Ad acta
Supradanne skrev:
Det är ett 3 vånings radhus från 1973.
Och det är betong i källaren samt väggar.
Då är det en stryktålig konstruktion. Men fukten kryper iväg och upp i mellanväggar och under golv om det vill sig illa.
Manschetten sitter fastklämd med den blåa ringen i brunnen. Men ta det försiktigt så du inte har sönder den om det finns någon.
 
Ad acta skrev:
Då är det en stryktålig konstruktion. Men fukten kryper iväg och upp i mellanväggar och under golv om det vill sig illa.
Manschetten sitter fastklämd med den blåa ringen i brunnen. Men ta det försiktigt så du inte har sönder den om det finns någon.

Japp ska kolla om det sitter någon sådan där.
Siiter det en sådan där så får man nog förmoda att allt är ok.
För kakel på väggar och allt annat dom gjort ser väldigt bra ut faktiskt.

//Danne
 
nej men alltså ovanför den blå ringen ska inte membranet finnas den ska vara nere mot golvet in i kanten på den blå ringen fastklämd, ovanför sitter ju en lite snyggare rostfri lösning till golvbrunnen som skall passa in i storleken med klinkersplattorna, frågan är om avståndet från denna och ner till den nya golvbrunnen/blå ringen är stor, det ser ju så ut, vilket som så är ju det ingen fara eftersom det är sättmassa som då bör ligga mellan den rostfria och ner mot membranet.
Någon kanske tyckte det var för skrovlig yta och tryckte dit en massa silikon, eller så har fixen spruckit, och då kan det vara allvarligt om det är ett golvbjälklag, Men i detta fall med betongkonstruktion runtom i allt finns inge annan risk än att vatten kan spridas in under membran och fuktspärr vilket i sin tur leder till att membran och fuktspärr släpper som sedan leder till att fixen spricker och plattorna släpper.
Rekomendationerna är inte alltid så bra, fuktspärr på betongplatta oisolerad är inte så bra, isolerad klarar det sig bättre, men just oisolerad kan få problemet med att fukt sprider sig mellan betong och fuktspärr, vilket leder till ovan beskrivna med plattor som släpper.

På lättbetong skall man lägga fuktspärr om man inte putsar och finspacklar med speciellt spackel avsett för plattsättning, samma gäller för hålbetongblock. Mao behöver man inte använda fuktspärr i betongkonstruktioner om man gör på rätt sätt, betong möglar inte. Ska själv göra bastu och bad och dusch i källaren på en villa från 1948 och har varit osäker, men igår läste jag det jag beskrivit ovan.

Men som sagt, är det fuktspärrat och membranet blivit skadat tex om fixet spruckit sönder så kanske silikonet hamnat där av den orsaken. Lösningen är då att ta upp några plattor runt om för att sedan få bort fixet och komma ner till fuktspärren, det som då är viktigt är att befintlig fuktspärr inte skadas, och speciellt inte mot ytterkanterna av de plattor man tar upp. Detta är inget som är en barnlek och man bör nog tänka till mer än en gång innan man ger sig på det själv. Det måste som sagt bli helt rent, samtidigt som den befintliga fuktspärren inte får bli skadad. Därefter lägger man på nytt membran och ny fuktspärr enligt konstens alla regler och därefter kan man lägga tillbaka plattor och brunnsramen.
 
Ad acta
Virgata skrev:
nej men alltså ovanför den blå ringen ska inte membranet finnas den ska vara nere mot golvet in i kanten på den blå ringen fastklämd, ovanför sitter ju en lite snyggare rostfri lösning till golvbrunnen som skall passa in i storleken med klinkersplattorna, frågan är om avståndet från denna och ner till den nya golvbrunnen/blå ringen är stor, det ser ju så ut, vilket som så är ju det ingen fara eftersom det är sättmassa som då bör ligga mellan den rostfria och ner mot membranet.
Någon kanske tyckte det var för skrovlig yta och tryckte dit en massa silikon, eller så har fixen spruckit, och då kan det vara allvarligt om det är ett golvbjälklag, Men i detta fall med betongkonstruktion runtom i allt finns inge annan risk än att vatten kan spridas in under membran och fuktspärr vilket i sin tur leder till att membran och fuktspärr släpper som sedan leder till att fixen spricker och plattorna släpper.
Rekomendationerna är inte alltid så bra, fuktspärr på betongplatta oisolerad är inte så bra, isolerad klarar det sig bättre, men just oisolerad kan få problemet med att fukt sprider sig mellan betong och fuktspärr, vilket leder till ovan beskrivna med plattor som släpper.

På lättbetong skall man lägga fuktspärr om man inte putsar och finspacklar med speciellt spackel avsett för plattsättning, samma gäller för hålbetongblock. Mao behöver man inte använda fuktspärr i betongkonstruktioner om man gör på rätt sätt, betong möglar inte. Ska själv göra bastu och bad och dusch i källaren på en villa från 1948 och har varit osäker, men igår läste jag det jag beskrivit ovan.

Men som sagt, är det fuktspärrat och membranet blivit skadat tex om fixet spruckit sönder så kanske silikonet hamnat där av den orsaken. Lösningen är då att ta upp några plattor runt om för att sedan få bort fixet och komma ner till fuktspärren, det som då är viktigt är att befintlig fuktspärr inte skadas, och speciellt inte mot ytterkanterna av de plattor man tar upp. Detta är inget som är en barnlek och man bör nog tänka till mer än en gång innan man ger sig på det själv. Det måste som sagt bli helt rent, samtidigt som den befintliga fuktspärren inte får bli skadad. Därefter lägger man på nytt membran och ny fuktspärr enligt konstens alla regler och därefter kan man lägga tillbaka plattor och brunnsramen.
Nej jag säger som finnen i reklamen "NU PLEV DET FEL"
Det känns inte som du ska komma med några tips till någon!
Men lycka till med bastun, och ta stänkaren när du är klar inte före!d^_^b
 
Om silikonet är satt så att det stoppar vattnet att rinna ner i brunnen från omgivande fix-lager, så är det ett problem.

Ta in besiktningsman - eventuellt kan du få ett avdrag på köpesumman, eller kanske tom ett nytt badrum med korrekt fuktspärr mm (om nu detta inte är gjort korrekt).
 
Har kollat lite nu och det verkar sitta en grå "duk" ner under ringen.
Sen är det inte så snyggt men det funkar.

Så det är bara hoppas det är lugnt nu.:)

Tack för alla svar!

Mvh Danne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.