Hej! Vi var o tittade på en tomt idag som vi är väldigt intresserade av. Det är på landet och tomten består mest av åkermark. Han som äger marken påstod att det finns ett tak på hur många kvadrat man får köpa när det gäller tomter på landet/åkrar. Någon som vet mer om detta? Kollar man sådant med kommunen tror ni?
Tacksam för svar
/Malin
 
Kolla med lantmäteriet på orten. Jag har hört att det finns tre "tomttyper" som är godkända på landsbygden - dels vanliga villatomter som inte får bli hur stora som helst, kanske några tusen kvadrat. Sedan finns jordbruks/skogsbruksfastigheter, som ska vara så stora att det går att driva jordbruk/skogsbruk (dvs många hektar). Men däremellan går det också att stycka av "hästgårdar", avsedda att vara stora nog för att kunna ha häst och beteshagar (dvs några få hektar).
 
Glöm absolut inte bort att kolla om det överhuvudtaget är tillåtet att bygga där innan ett eventuellt köp. Våra husbyggarplaner stupade på att vi ville bygga på vad kommunen ansåg vara "brukningsvärd åkermark". Att åkermarken däremot var så kuperad att den inte gick att bruka med moderna jordbruksmaskiner var inget som kommunen tog någon hänsyn till.
 
Östersundarens tips är alldeles utmärkt. Bästa sättet att testa byggnadsnämndens inställning är att begära förhandsbesked för ert bygge. Dessförinnan bör ni upprätta skriftligt köpeavtal med markens ägare. Sätt som villkor för köp att byggnadsnämnden beviljar positivt förhandsbesked.

Byggnadsnämndens inställning bestäms av kommunens översiktsplan. Om er blivande tomt inte ligger på mark som är avsatt för något särskilt framtida ändamål underlättas allt.

Nästa knäckfråga är hur ni ordnar vatten och avlopp. Kontakta genast hälsovårdsnämnden, som bör kunna orientera er i byggplatsens sanitära förutsättningar. Byggnadsnämden inhämtar alltid dessa synpunkter från hälsovårdskontoret, men det skadar aldrig att ha steget före en myndighet. Man kommer också att ifrågasätta bostadens anslutning till allmän väg, så att utfarten inte vållar trafikfara.

Om allt går att ordna så långt når man äntligen fram till trådens grundfråga. Hur stor tomt lantmäterimyndigheten accepterar beror på vilken nytta den nybildade fastigheten har av denna yta. Man väger också in stamfastighetens nytta av att avstyckningen blir större eller mindre. Och det intressanta är att det är av underordnat intresse att marksäljare och markköpare redan kommit överens. Vad det handlar om är fastigheternas bestående nytta, oavsett vem som råkar vara ägare.
 
billy_baver skrev:
Och det intressanta är att det är av underordnat intresse att marksäljare och markköpare redan kommit överens. Vad det handlar om är fastigheternas bestående nytta, oavsett vem som råkar vara ägare.
Tack för det uttalandet, Billy_baver!
Det var mycket klargörande.

Jag har precis gått igenom en process med köp av "utmark" till "hästgårdar",
och kunde inte för mitt liv begripa hur Lantmäteriet resonerade.
Nu förstår jag det bättre.

//KoW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.