Jag skall gräva ner en ny slamaskiljare och ny infiltration.
Jag har pratat med bla Pipelife och dom rekomenderade 2 kbm stor slamavskiljare. När jag frågade miljö på kommunen så är dom osäkra men tyckte det lät lite, tyckte det kanske ska vara 3 kbm.
Är det någon som har tips hur stor slamavskiljare man ska ha till en familj med 2 vuxna och 2 barn, lämpligt är att den skall tömmas en gång per år. Till avloppet skall det kopplas 3 toaletter, tvätt- och disk-vatten.
Efter slamavskiljaren är tanken att det skall bli en infiltrationsbädd om marken klarar av det. Skall göra en provgrop och se hur högt grundvattnet står och för att se vad det är för material i marken.
Tacksam för tips och ha en bra dag på er :cool:
 
Jag räknar så här. Har du 2kbm så kanske du behöver tömma 2 gånger per år. Kostar det några tusenlappar så är du snart uppe i större summor efter några år. Bättre att invenstera i en större.

Tror jag själv kommer köpa en Baga på 3kbm.
 
Hemmakatten
Jag har för mig att en slamavskiljare skall räcka till ett normal/genomsnittshus. Ett sådant hushåll beräknas bestå av 5 personer i sådana här sammanhang. En avloppsanläggning skall räcka i många år och familjestorleken kan variera över åren, därav detta riktmärke.

Och då blir det en slamavskiljare på 3 kubik som gäller. Vet faktiskt inte ens om det finns mindre 3-kammarbrunnar. 2-kammarbrunnar för enbart BDT-vatten vet jag att det finns mindre, det är kankse en sådan du sett.

I vilket fall som helst så måste kommunen tillfrågas samt ge tillstånd eftersom du tänker göra ny avloppsanläggning.
 
Hemmakatten skrev:
Jag har för mig att en slamavskiljare skall räcka till ett normal/genomsnittshus. Ett sådant hushåll beräknas bestå av 5 personer i sådana här sammanhang. En avloppsanläggning skall räcka i många år och familjestorleken kan variera över åren, därav detta riktmärke.

Och då blir det en slamavskiljare på 3 kubik som gäller. Vet faktiskt inte ens om det finns mindre 3-kammarbrunnar. 2-kammarbrunnar för enbart BDT-vatten vet jag att det finns mindre, det är kankse en sådan du sett.

I vilket fall som helst så måste kommunen tillfrågas samt ge tillstånd eftersom du tänker göra ny avloppsanläggning.
2kbm är väldigt vanligt vad jag har sett.
Jag skulle inte köpa mindre än 3kbm.
 
Ja det var en slamavskiljare (3 kammarbrunn) på 2 kbm som jag kollade på och enligt Pipelife så är det den vanligaste men jag kan hålla med om att en på 3 kbm låter mer vettigt. Har man ett större badkar så kan det ställa till problem med att släppa ut så mycket vatten på en gång i en 2 kbm, det kan blanda sig mellan de olika kammarna. Ett tips från Pipelife var om man har ett större badkar att man kan sätta ytterligare en 2 kbm med en enda kammare före slamavskiljaren. Denna första tanken skall då minimera risken att det blandar sig i slamavskiljaren. Ja det kanske är bra men det blir en extra tank man skall köpa så det lutar åt en på 3 kbm. (Och varför måste man ha så stora badkar? ;))
 
Betänk även att det är skillnad på olika slamavskiljare vad gäller slamflykt. Beroende på vad för slags infiltrationsbädd du tänker göra är det viktigt att välja en avskiljare med dokumenterad låg slamflykt. Speciellt om du funderar på kompaktfilter istället för en betydligt större traditionell infiltrationsbädd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.