Kollar oss omkring efter ett vitt kök som inte ser billigt ut men egentligen är det. ;)
Vi vill satsa pengarna på snygga klinkers, kakel, bänkskivor i stället. Ett vitt kök skulle framhäva dessa detaljer på ett snyggt sätt.
Funderar på Marbodals Torö Vit. Några synpunkter eller förslag på några andra prisvärda kök?

mvh
David
 
Spana in Meny från Ballingslöv. Om det är prisvärt kan bara du själv avgöra men jag tycker de luckorna ser dyrare ut än vad de är.
 
Beror på vilken stil du har tänkt dig. Vi har tagit Vit Pärlspont ifrån Myresjökök med svarta smideshandtag. Mycket snyggt tycker :D & inte allt för dyrt heller.
 
Tack för tipsen.
En annan fråga: Om jag skulle köpa stommarna på Ikea och luckorna någon annanstans, skulle jag isf tjäna på det?
Finns det lucktillverkare som har vita rundade massiva luckor och högblank lack?

mvh
Snåla David
 
Kolla in Marbodals Arkitekt Vit! Helrätt just nu och jättesnyggt. Vit och helt slät. Dessutom deras billigaste kök. Supersnyggt till tjocka oljade ekskivor.

Vi hade tänkt satsa mkt pengar på köket, men fastnade ändå just för detta. Trevligt att för en gångs skull fastna för det billigaste.. ;D

Har idag i lägenheten ett vitt slätt kök från 80-talet med mörka träskivor och många tror faktiskt att vi har nyrenoverat kök...Tro det eller ej! Så det står sig liksom..
 
Vi var faktiskt inne ett tag på just Marbodal Arkitekt, men vår arkitekt avrådde oss, då hon tyckte att de kunde ha en ojämn finish. (Har ännu inte sett den IRL dock). Åkte av en slump förbi Kvik i Kungens kurva idag och blev omedelbart kär i deras Design Viva. Häftiga format till en förhoppningvis billig penning. Såg faktiskt inte alls billig ut. :D

mvh
Snåla David
 
David skrev:
Tack för tipsen.
En annan fråga: Om jag skulle köpa stommarna på Ikea och luckorna någon annanstans, skulle jag isf tjäna på det?
Finns det lucktillverkare som har vita rundade massiva luckor och högblank lack?

mvh
Snåla David
IKEA har börjat med högblank lack på luckorna, riktig snygga tyckte jag, påminde om dom jag såg i Tyskland för ett tag sen.
Annars Vedum har vita som är snygga och inte så dyra
 
Vi har valt Ballingslöv billigaste lucka. Plan vit. Helt slät och inga krusiduller. Köper handtag på IKEA och massiva ekbänkskivor genom annan kontakt. Vet inte heller hur det ligger prismässígt men vet att de är en av deras billigaste luckor. Visst bygger ni funkis i nacka? Jag tycker en slät lucka passar perfekt i ett funkishus.
Buffy!
 
Något som så föraktfullt kallades "Nyfunkis" i en annan tråd. ;)
Vita släta luckor med en ek- eller mörkare skiva passar verkligen.
Vi har fått ett förslag från Kvik och deras Design Viva luckor är skitsnygga och billiga. Däremot blev den tjockare varianten av ekskiva med djupa hörn och rundningar riktigt dyr. Fast det är inte löpmetern som är dyr: 1900 SEK/löpmeter utan alla detaljer

mvh
David
 
Ja vitt är hel rätt.Vi ska ha cremefärgat, men det är ju i stort sett samma.Något som är snyggt är en kalkskiva till.Ett tips bara ;)
 
När jag jämförde stommar för några år sedan skilde sig dimensionerna mellan IKEA:s och andra tillverkares kök. Jag har också för mig att de använde en tjockare spånskiva i stommen. Har IKEA bytt dimensioner nu så att det passar?
 
Svar på ett tidigare tips angående kalksten som bänkskiva. Jättesnyggt, men...vet inte om det skiljer på olika kalkstenar men en av mina kompisar har en hel bänkskiva i gotländsk kalksten (sandfärgad) och den tål inte syra!! En tomatskiva hamnade utanför skärbrädan och vips var där en mörkare brun fläck. Inte så praktiskt.
 
Både kalksten och marmor blir lätt fläckigt, och lämpar sig därför sämre som köksbänkar. Granit tål det mesta!
 
Ikea har en vit lucka som är nästan identisk med Tibros lucka Karla. Jag skulle ta den om jag ville ha ett vitt kök med stil för väldigt lite pengar (förhållandevis).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.