Hejsan,

Jag ska byta fönster i mitt hus... som är rätt gammalt (huset är ca. 100 år, fönster är ca. 30 år). Och - bortsett från allt annat (som miljökrav och u-värde osv.) - så funderar jag över valet mellan trä eller PVC fönster pga...... utseendet....

Vad jag är helt enkelt rädd för är att PVC fönster ser hemska och fula ut i ett gammalt hus - de passar inte ihop på något sett, tycker jag. Mina föräldrar satte i PVC fönster på en sida av huset med spröjs mellan glaset och skillnaden mellan södra och norra sidan av huset... tjo... alltså... jag tycker inte om intrycket av gamla fasaden med nya PVC fönster......

Finns där någon som ångrade sätter i PVC fönster i ett gammalt hus eller är ni alla glada och nöjda?

Har sååå svart att se hur resultatet blir med PVC fönster... :x:x:x

Tack för hjälpen!
 
Välkommen till forumet!

PVC-fönster är tekniskt sett överlägsna trä-fönster. Däremot tror jag att det kan passa bättre med traditionella fönster i ditt hus, just på grund av stilen.

Om du lägger in en bild på ditt hus kan det vara lättare att bedöma.
 
Hej o tack för ditt svar!

Ska lära mig hur man lägga upp bilder... och hitta en bild av huset - jag är lite grann "IT-Idioten"...
 
Hmmmm... lyckades inte bifoga bilden - men har hunnit lägga upp den under "Bilder".. tror jag :rolleyes:? Ska kolla en gång till vad det är jag gör fel....





 
Hmm... Huset ser ut att ha blivit till- och ombyggt i flera olika omgångar. Det har inte kvar något speciellt uttryck som placerar det i någon viss epok. Så för min del tycker jag att du lika gärna kan använda PVC-fönster.
 
Instämmer i det som andersmc redan sagt, med tillägget att vilka nya fönster som helst ser malplacé ut om fasaden är "sliten"...rena nymålade träfönster sticker ut exakt lika mycket som nya PVC-fönster.
Det märkte jag tydligt förra året när vi renoverade de gamla träfönsterna på sommarstället..det såg helt plötsligt ut som en överdriven tandblekning hade tagit plats:)
med det sagt så kan du få PVC-fönster i olika färgnyanser..en något varmgulare nyans ger ju ett "äldre" utseende.

Fuskspröjs däremot ser inte bra ut...oavsett om det är trä eller pvc
 
Tack för era kommentarer - det är ju precis det jag var efter. Huset har inte om- eller tillbyggds sen den byggdes och när man titta på gamla bilder så ser det faktiskt mycket finare ut. Det endast som gjordes var att man satte in "moderna" fönster på 70-talet - dvs. bytt ut de gamla fönster trä/spröjs fönster mot mindre storlek Tråryd (som öppnas på botten). Delvis, så kan man se på fasaden att själva fönsterram är större än vad fönstret är idag, men tyvärr är bilden för lite för att kunna ser det.

Och jodå... fasanden...det är andra stora projektet för i år.... :O
 
Vridfönster heter det! Nu kom jag ihag....!
 
Fönster med aluminiumutsida går att få med äkta spröjs där båge och spröjs har så kallad kittprofil.
3d%20haga.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.