Hej.
Jag undrar vad företaget heter, som ni båda verkar så nöjda med?

/ R
 
  • Gilla
SOLSOL
  • Laddar…
Jajamensan :) Visst är det Himlekök!
 
  • Gilla
Blekingen
  • Laddar…
Jag har precis installerat ett snickeribyggt kök från Vikarbodarnas Snickerifabrik utanför Ånge. Jag och min fru är MYCKET nöjda med kökssnickerierna. Motsvarande kök från Kvänum, Canadaköket och Liedhult skulle gå på närmare 300.000 kronor. Nu fick vi ett måttbeställt kök i massivt trä till under halva det priset.
Prata med Sebastian på Vikarbodarnas Snickerifabrik!
 
Låter mycket intressant. Vet du om Vikarbodarnas har någon hemsida, har sökt utan att hitta någon. Var ert kök obehandlat eller färdigmålat vid leverans?
 
Dom har en hemsida, men den är inte mycket att skryta med: http://www.vikarbodarnassnickeri.se/
Mitt kök kom färdigmålat. Har du vägarna förbi Göteborg får du gärna komma och titta.
 
Hur fungerar det att snickeriet är så långt ifrån huset. T.ex. Aktivist, du bor i Göteborg men snickeriet ligger i Ånge...
 
Förresten, jag har inte riktigt fått grepp om vad som är typiskt 30-tals kök.
Kan vårt kök med släta fasade luckor vara orginal?
 
Ada skrev:
Hur fungerar det att snickeriet är så långt ifrån huset. T.ex. Aktivist, du bor i Göteborg men snickeriet ligger i Ånge...
Det var inga problem alls. Snickeriet har egen transport. På så sätt blir det inga transportskador vid omlastningar och det sparas in på emballage.

Detaljerade ritningar, spec på design, gångjärn, färg och utseende på luckorna är viktigt. Sen diskuterade vi mycket via telefon för att få till flera lösningar. Sebastian på snickeriet kom med flera förslag som vi nappade på direkt. Att göra ändringar sent i priojektet var inga problem. Bl a så kom jag på ganska sent att jag ville ha elkontakter som skjuts ner i bänkskivan och bad snickeriet göra de två översta lådorna i det skåpet 15 cm grundare för att göra plats åt elen. Inga problem alls.

Det blev så mycket billigare från Vikarbodarna än från Kvänum, Canadaköket och Liedhult att jag hade kunnat resa fram och tillbaka flera gånger för att diskutera på plats om det hade behövts. Nu fanns det inga behov av det eftersom telefon fungerade utmärkt.

Jag rekommenderar Vikarbodarnas snickeri till alla som ska bygga om sitt kök. Själv funderar vi på att beställa en garderobsvägg till sovrummet från dom.
 
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Hur gjorde du för att veta vilka gångjärn design och färg du skulle ha. Åkte du till Vikarbodarna? Eller har de någon utställning? Vilken typ av kök har du?
 
Ada skrev:
Hur gjorde du för att veta vilka gångjärn design och färg du skulle ha. Åkte du till Vikarbodarna? Eller har de någon utställning? Vilken typ av kök har du?
Jag kollade köksutsällningar i allmänhet och skickade lite bilder på märkeskök till snickeriet för att få till designen. När jag bestämt färgen så skickade jag bara färgkoden till snickeriet så fixade dom resten. Det finns inte så många gångjärnsfabrikat och typer att välja på. Jag valde dämpade gångjärn till luckor och skenor som drar in sig själv till lådorna. Även spottarna bestämde jag fabrikat och typ på. Gå till märkesköken och notera fabrikat på gångjärn, spottar osv. Allt går att köpa i "lösvikt".

Det blir lite extra arbete med att speca allt när man snickeribeställer, men det är helt klart värt det och man får ju det exakt som man vill och till mycket lägre pris än fina gatan.

Bilder på köket finns i den här tråden http://www.byggahus.se/forum/golv/132684-tarkett-epoque-1-stav.html. Inlägg #7.
 
Hemmakatten
Jag åkte ner från Roslagen till snickeriet på västkusten, kombinerade det med att hälsa på vänner. Det snickeri vi anlitade hade som krav att man skulle träffas innan beställning. Dels för att gå igenom alla detaljer och ritningar, dels för att titta på olika material och detaljer. Nu hade vi ritning redan, men snickeriet ritade upp en egen med exakt alla mått, inredning mm. Dessa skrevs sedan under som en beställning/bekräftelse. Mitt besök varade över 4 timmar, det var ett mycket bra möte. Fick förslag på detaljer och lösningar som jag inte hade en aning om att det fanns.
 
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Tack för svaren. Aktivist himla snyggt kök! Himle ligger ganska nära så det är ju görbart. Just nu smäller Apparats kök högst. Då blir det funkiskök precis som det är nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.