Hej! Kan börja med att säga att jag är ny här på forumet och att jag bor i lägenhet, så vet inte riktigt om det passar att skriva här, men gör ett försök ;)

Mitt element i vardagsrummet avger ett konstant brusande ljud. Detta är väldigt störande, speciellt när man har tyst i rummet.
Det hjälper varken att ändra termostaten eller lufta elementet, det brusar lika mycket ändå. Jag har pratat med min förening angående detta och tydligen så har alla på 3:e våningen i mitt hus detta problem. Det har kommit folk och kollat på det flertalet gånger men ingen har lyckats fixa problemet. Det konstiga är också att det bara är elementet i vardagsrummet som brusar, mina två andra element är nästintill helt ljudlösa.
Jag har haft detta problem i de snart 2 år jag bott här och jag har mer eller mindre vant mig vid det här laget, men det skulle vara underbart om det gick att bli av med oväsendet på nåt sätt.
Nån som vet vad felet skulle kunna tänkas vara och om det går att fixa på nåt sätt?
 
D
Menar du att brusandet inte ens upphör om termostaten sätts ner max? När du har luftat, kom det ut vatten? Annars har föreningen inte tillräckligt med vatten i systemet och då hjälper det inte att du luftar. Fråga föreningen om det inte går att sätta ner cirkulationspumpen lite. Som sista åtgärd kan prova med att byta termostatventil (inte termostaten utan ventilen under) och se om det hjälper. Men det är ett ingrepp som normalt kräver VVSare.
 
ridax skrev:
Menar du att brusandet inte ens upphör om termostaten sätts ner max? När du har luftat, kom det ut vatten? Annars har föreningen inte tillräckligt med vatten i systemet och då hjälper det inte att du luftar. Fråga föreningen om det inte går att sätta ner cirkulationspumpen lite. Som sista åtgärd kan prova med att byta termostatventil (inte termostaten utan ventilen under) och se om det hjälper. Men det är ett ingrepp som normalt kräver VVSare.
Nope, blir ingen skillnad hur jag än ändrar termostaten. Och ja, det kommer vatten när jag luftar. Kanske ska fråga föreningen om dom kan dra ner cirkulationspumpen då och se om det hjälper. Tack för tipset!
 
Kanske för högt tryckfall över termostaten, då blir det massor med ljud. Ett tips är att byta en gammal cirkulationspump till en ny varvtalsstyrd med tryckreglering. De sparar el och minskar risken för oljud i värmesystemet. Det är inte så ovanligt att det blir onödigt högt tryck ifall många termostater i systemet stänger. En pump med reglering pumpar då på lite mindre.

Kanske är elementet för litet och man har justerat upp flödet för att kompensera detta, ger också mer ljud. Om jag fattat det rätt är det en dålig metod eftersom ofta temperaturen på returen riskerar att bli onödigt hög då. Men det låter lite mysko att flera har kollat men ändå inte lyckats lösa problemet.
 
Det låter som att det är för högt tryck över radiatorventilen. Finns tyvärr inte så mycket du kan göra om så är fallet utan en ny injustering av systemet bör göras. Reglerventilen för den stam radiatorn sitter på stryper inte tillräckligt. Ändrar du denna behöver du dock ändra på samtliga reglerventiler i hela fastigheten för att få fram rätt värme till resterande stammar och samtliga radiatorventiler upp i stammen
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.