Någon som har en CTC v35 vedpanna?
skulle vilja veta om ni är nöjda med den...funderar på att skaffa en

MVH Anders
 
Jag har en på jobbet som har en sådan.
Han är väldigt nöjd med den. Prisvärd !
 
Jag tittade på en sån. Jag köpte en Atmos DC 35 SF, men det var mest för att då fick jag solpanelerna jag ville ha från samma leverantör.
 
Tjena.
jag har en Ctc V 35 sen Oktober -05 och är jättenöjd med den.
Enkla reglage, ryker aldrig in, enkel att tända.
Jag har 1000 liter men skulle ha haft 1500-2000 liter(platsbrist).
Den är relativt lättsotad enda minuset är att man får ligga på knä.
 
blir nog att jag skaffar mig en sån.
Vad fick du betala för den?

MVH Anders
 
Enligt uppgift är verkningsgraden några procent sämre i min Atmos. Men jag har större plats för ved än vad det är i CTC. Dessutom har CTC snålat lite, med exempelvis baffel i plåt. Atmos har en rejäl keramikmojäng istället, fast å andra sidan ingen mikroprocessor.
 
Ja ctc verkar ju ha lyckas med sin panna trots baffel i plåt.
Den har ju 5% bättre verkningsgrad och är 5000 billigare ;)
 
apersson850 skrev:
Enligt uppgift är verkningsgraden några procent sämre i min Atmos. Men jag har större plats för ved än vad det är i CTC. Dessutom har CTC snålat lite, med exempelvis baffel i plåt. Atmos har en rejäl keramikmojäng istället, fast å andra sidan ingen mikroprocessor.
Ctc v35 har 87% verkningsgrad mot Atmos 75% vilket är den sämsta verkningsgraden bland moderna pannor där dom bästa har 91% .. Men 16% ved hit el dit kanske inte spelar någon roll.. ::)

Eldstaden är något liten på ctc med sina 105 liter men annars funkar den bra enligt en kompis.. ::)
 
Bra, där har vi ju siffror på verkningsgraden att jämföra med. Jag visste inte säkert, därav den något vaga uppgiften.
Jag fick ett bättre pris på Atmos än CTC V35, så det kan säkert variera från ställe till ställe.

Det är klart att det är bättre att det går åt mindre med ved, men man får ju även se till helheten på köpet (vem man vill ha som installatör och leverantör, alltså). Dessutom är det tyvärr omöjligt att veta, när man köper en ny panna, vilken av de man väljer mellan som är billigast i "teknisk drift", alltså vilken som kräver minst utgifter för plåt- och keramikbitar, givare eller vad det annars kan vara.
Min far hade en gång Nibe Optimal. Där fick man släpa hem reservdelar titt och tätt, för att hålla igång den pannan. Nu hade de egenskapen att börja läcka innan garantitiden gått ut, så man slapp ju betala delarna innan pannan fick bytas, men om inte...

Jag såg senare att CTC anger en max rökgastemperatur på 230°C. Jag har "lyckats" komma upp till 250°C, om än kortvarigt, med min Atmos, så det är väl där det försvinner en del procent, kan tänka.
 
Min installation kostade 65000 kr med rubbet
Elektriker 2000 kr
isolering 2500 kr

Jag har kommit upp i 185 grader som mest i rökgastemp, så det är inte mycket som går till kråkorna.

Baffeln är som sagt i plåt men det är väl ingen direkt nackdel??

Köp pannan jag tror du blir nöjd.
 
Bananen skrev:
Baffeln är som sagt i plåt men det är väl ingen direkt nackdel??
Det är den sanerligen inte :). Den ska ju bara skydda pannväggen där det är som varmast ( offerplåt) och jag kan tänka mej att den är billigare att ersätta än en gjuten armerad finurligt utformat keramisk vidunder ;). Rätt enkelt att sota är den också :). Har man lång skorsten så är kanske något högre rökgastemp. inte till nackdel heller.  Man ska ju hålla skorstenen varm för att undvika kondens i pipan så allt för lågt temp kan bli en problem som man löser genom att höja rökgastempen och sänker verkningsgraden trots allt :). Går murstocken inomhus så värmer den ju huset och då höjs väl verkningsgraden några % ;).
Har för mej att det fanns en liten gjutjärnsrost/ galler i botten på vedmagasin och den tål ju mer stryk än keramiken gör ( men jag är inte säker om dom har det kvar i nyare modeller).

 Har själv bedömt  ctc- pannan som en mycket bra val ( på grund av dess robusta gedigna konstruktion) och tittat på den noga men den var för liten för vårt hus och det slutade med Atmos40.
gaia
 
jag får nog ta och beställa mig en ctc v35. Tycker åxå att den verkar robust och rejäl, inga onödiga krumiduller som kan gå sönder...

MVH Anders
 
Jag har ju en hiskelig skorsten, nästan 13 meter hög från pannans rökrör och med 180 * 200 mm rökgång (en av elva!), vilket var en anledning till att jag var tveksam till en panna med alltför låg rökgastemperatur.

Annars var jag också inne på en CTC V35 ett tag. De gör dem ju här runt knuten, och jag känner Arne Falk på CTC, som jobbat med pannutveckling där i många år, så jag vet ganska väl vad den går för.
Där den passar tror jag att den fungerar utmärkt.

Kuriositet: Mitt förra hus hade Arne låtit bygga 1968. Där stod en CTC...
 
apersson850 skrev:
Jag har ju en hiskelig skorsten, nästan 13 meter hög från pannans rökrör och med 180 * 200 mm rökgång (en av elva!), vilket var en anledning till att jag var tveksam till en panna med alltför låg rökgastemperatur.
13 meter =samma här ;). Ingen stor idee att köpa en panna med 91% verkningsgrad och sen plocka ut alla retaderplåtar som gör den till 91% och i slutändan hamna i alla fall på lägre nivå :). Nog är utgående Atmos-röken 230+ men den kylls till 60-80 grader i toppen av skorstenen som värmer murstocken som värmer väggen på andra våningen ;D. Sånt räknas inte in i verkningsgraden när SP testar ;).

Utan att göra för mycket reklam för CTC kan jag bara nämna den service jag har fått ang. en instruktionsbok som jag behövde till en CTCpanna från 70 talet. Fick kopian hemskickat gratis och snabbt. Fick till och med hjälp med att identifiera den gamla pannan med okänd serienr av enbart en muntlig beskrivning per telefon. Sånt bygger förtroendet till CTC-firman i fall man har några problem med sin CTC-panna om ca 30 år :D.
gaia
 
Beträffande krusiduller är Atmos pannor väldigt befriade från sånt. Vill man ha lysdioder, displayer och annat lull-lull är de helt fel val.
Tjock plåt och så enkelt som möjligt verkar vara filosofin.
CTC V35 har mer av den elektroniska varan. Jag skulle vilja ha en startfunktion på Atmos. Som det är nu får man manuellt vrida upp rökgastermostaten, när brasan har tagit sig. På en V35 trycker man på start, och pannan kör rökgasfläkten trots låg temperatur, tills värmen kommit upp eller i max en timme, om det slocknar.
Jag har funderat på att modifiera min Atmos till att innehålla en sån funktion. Det finns lite plats att bygga på inuti.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.