skulle gärna köppt begagnade grejer om jag fått ett mycket rabbaterat pris,men jag vill ju inte köpa stöldgods.
 
Ad acta
mlkjhr skrev:
Så här skriver TS: "Jag rengjorde dessa rör och kopplingar för att de skulle kunna återanvändas om möjligt. Rörmokaren ansåg dock att de inte passade exakt längre och därför använde han nya prylar istället. Så långt allt väl!

Rörisen tog dock med sig mina rör och rörkopplingar när han gick! Kan tillägga att kopplingarna var av type Pipefix och enligt rörmokaren själv kostade de ca 300:-/st. Det lär ha handlat om kanske 6-8 kopplingar och kanske 5-6m 12mm kromade rör, allt i mycket gott skick.

Dessutom behövde jag muttrarna som var kvar på rören till tvättställsblandaren eftersom jag skulle installera den själv. De avslut som satt där passar inte."

Långt ifrån gammalt skrot som du säger. För mig är det uppenbart att det halt användbara grejjor som kunden satt ett värde på eftersom dom var rengjorda och i nyskick. Har du sånt "skrot" hemma så kan du skicka det till mig!
I en hemfixares värld så kanske dessa prylar inte skrot, men bra nära, något man lägger i lådan för sommarstugan på sin höjd.
Jag tycker att rörisen skulle komma tillbaka med skrotet då kund ringde och påpekade det, självklart.
Men att blåsa upp det här och kalla det ren stöld för lite koppar/mässingskrot är och ta i ordentligt. Vad är skrotvärdet?
Inköpspriset -01 känns rätt mycket skrot det också!!

Ja mlkjhr jag har skrot som du gärna får komma och hämta typ ventrör, vvs-rör, skruv mm.
 
Redigerat:
Staffans2000
Visst använder rörläggare beg.material när det passar. Många sorters rördelar/kopplingar går utmärkt att använda flera gånger.
Vid tiden för Hedenhös, då jag var aktiv rörmokare återanvände vi vid behov delar vi "städat" upp från kunder, allt från klämringskopplingar till avloppsrör/delar. Allt övrigt metallskrot sålde vi för att bekosta "fredagsmyset" ( och inte var det chips ).

Denna organiserade form av stöld gick under devisen: skrotet tillfaller montören!

Staffan
 
Staffan2000 skrev:
Visst använder rörläggare beg.material när det passar. Många sorters rördelar/kopplingar går utmärkt att använda flera gånger.
Vid tiden för Hedenhös, då jag var aktiv rörmokare återanvände vi vid behov delar vi "städat" upp från kunder, allt från klämringskopplingar till avloppsrör/delar. Allt övrigt metallskrot sålde vi för att bekosta "fredagsmyset" ( och inte var det chips ).

Denna organiserade form av stöld gick under devisen: skrotet tillfaller montören!

Staffan
Moraliskt tvivelaktigt i mitt tycke...
 
35 kr kilot få rman för koppar kolla vikten på kopparrör /meter det krävs lite mer än bara en pipa för att få mer fredagsmys än en palle kulings chokladkaka :D
 
Staffans2000
Visst!
Stöld är omoraliskt handlande!

Lite här och lite där....Det blir en del på en vecka/månad/år, ganska snart är det värt en resa till skroten.

Speciellt om det är samma skrot där jag köpte beg prisolrör, skrothandlaren sade till mig -vanligtvis är det rörläggare och inte privatpersoner som köper prisol av oss.

Så till er som anser att trådskaparen är grinig och småaktig, Var inte så generösa med ANDRAS pengar!

Staffan
 
Ad acta
Staffan2000 skrev:
Speciellt om det är samma skrot där jag köpte beg prisolrör, skrothandlaren sade till mig -vanligtvis är det rörläggare och inte privatpersoner som köper prisol av oss.
Jag måste bara fråga, var är det här någonstans? Där rörmokaren åker till skroten och handlar material till byggerna.
Det är ett spännande tänk men jag har då aldig varit med om det.
 
Staffans2000
Rikets port mot världen.



Staffan
 
Ad acta
Där alla heter Glenn?;)
 
Staffans2000
Japp.

Glenn-Staffan
 
Redigerat:
Det lär ju vara ofta man kastar en hel rulle FRÄSH prisol. Men det är klart vem vill inte ha massor med kopplingar för att inte krökaren har råd med ny prisol :rolleyes:

Jag ser då skillnaden på smutsig repig prisol och ny dito.

För att inte tala om risken att rören är frys eller böjskadade vilket inte syns om man inte letar efter det (kan ju vara trasigt under isoleringen dessutom).

Jag börjar förstå elektriker som släpper alla kabelstumpar de klipper av, pengar det också om man samlar i 100år! :D

OBS jag tycker inte TS är en grinig typ hans kopplingar tycker jag är en annan sak.
 
Jag hade tur och hittade EKKJ 4G16 och 4G6, 50 meter ny av vardera på skroten en gång, en elfirma hade varit där och kopplat in någon maskin och lämnat överbliven kabel, fick den till bra pris.
 
Tycker att det ligger på ditt ansvar att säga till honom: detta vill jag behålla.. Han städar kommer till firman o slänger skiten, att han skulle sälja dina gamla kopplingar är nått av det dummaste jag hört. De
 
Har aldrig hört att nån köper begagnade saker, framför allt inte prisol. Det lär knappast vara seriösa hantverkare
 
Att skroten IBLAND kan ha rena superfynd är jag helt medveten om jag brukar själv kolla med skroten vad gäller bilar, järnskrot osv helt legitimt och ekonomiskt.

Fast ska man hårddra det så avvecklas ju industrier etc och dessa _kan_ ha en rulle prisol ett rörställ etc stående/liggande och i vissa fall går sånt rätt på skroten och vid dessa fall kan det ju vara ok prylar. Men att i normalfallet alltid kolla skroten innan grossen det tror jag går rätt fetbort om inte krediten är dålig hos alla grossar då förståss :D

Fast å tredje sidan tror jag man inte är långt borta från att riva kabel från rivningskåkar och sälja på kilo då heller ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.