Hej!
Vi ska till vårat nya kök köpa bänkskivan från IKEA och diskhon från Intra. Detta innebär att IKEA inte underlimmar diskhon. Och våra snickare gör inte såna jobb säger de.
Hur har ni andra gjort som inte valt bänkskiva och diskho från samma leverantör? Accepterat en nedfälld diskho eller hittat en annan lösning?

Mvh, Lisa
 
köp inte bänkskiva från ikea överhuvudtaget (laminat), har flera erfarenheter att de är skräp utom deras komposit som jag inte vet kvalite på, men det är ju inte aktuellt om ni ska ha en intra ho
ikeas stenskiva ger jag inte heller mycket för (10mm tjock) med fusk front lika dyr som en äkta från t.ex andrews granite eller diapol
Andrews granite t.ex gör flush fit eller underlimmad till t.ex intra eller franke även om de inte får sälja ho
 
P
Men en underlimmad vask sitter väl UNDER laminatet om jag har förstått rätt.
Dvs man gör vaskhålet i spånskivan som inte har laminat ännu
Limmar fast vasken i hålet.
Lägger på laminatet
Skär bort laminatet över vasken..
Så du kan inte köpa färdigt laminat och underlimma
 
En underlimmad vask sitter under laminatet, men det går inte till som du skriver.

Man lägger den laminerade bänkskivan upp och ner.
Sen fräser man bort spånet ner till laminatet och går genom laminatet en bit innanför detta så att det bilddas en kant med bara laminat varpå man sedan limmar vasken.
 
Men annars är det nog en nedsänkt ho Du får räkna med. Så har vi gjort en gång, det följde med en list som tätning och så la jag silikon utanför den. Vi sålde den lägenheten 1,5 år efter så jag vet inte mer än att det var problemfritt farm till dess.
Jag lackade den sågade kanten på skivan 2 lager innan jag satte i hon också.
 
Ok, då vet jag varför inte snickarna tar på sig såna jobb i alla fall ;-)
Anledningen till att vi hela tiden återkommer till IKEAS bänkskivor är att vi ska ha 75 cm djupa bänkar. Alla andra leverantörer jag kollat med lägger då på MINST det dubbla för det extra djupet. T.ex. LG Collections skiva skulle i 75 cm djup kosta nästan 3000:-/löpmetern. Mot IKEAs 800:-/löpmetern.
Vi har också haft VÄLDIGT svårt att bestämma oss för bänkskiva, vi bygger helt nytt och det är svårt att föreställa sig hur allting blir varför vi tycker det känns rätt skönt att inte lägga en förmögenhet på skivan och istället med gott samvete kunna byta ut den om den inte blir bra, inte håller bra kvalite.
Men självklart känns det inte kul om de är så dåliga som tomlan skriver.
Det är IKEAs vita, högblanka jag är ute efter. Har någon ett annat sista-minuten-tips på en icke svindyr, vit, högblank bänkskiva så tas det tacksamt emot!!
 
P
Okej.. Paul verkar veta...
Men då har jag något och berätta för den som berättade för mig.....
Gissar att man måste ha datorstyrda fräsar för att fixa det där då.

Om skivan inte är så viktig så varför köpa dyr underlimmad vask?
Bara underlimningen går ju på ett par tusen + själva vasken.
Köp en skiva på IKEA och fräshål själv och lägg ner en vask uppifrån. Då kommer ni undan ganska billigt..

Men annars fråga alla kökstillverkare men även brädgården. Vi köpte våran via den lokala brädgården (Woody) som har sammarbete med Ballingslöv som i sin tur köper från DFI (dansk formplatte industri). Har inte någon webadress dock. Men sök.
 
Jag tror det blir väldigt svårt att köpa en Ikeaskiva och sen få någon annan att underlimma en vask i denna, för vem står för garantierna...

Det är ju ändå så att det finns en anledning till prisskillnaden mellan Ikea och LG t.ex... ;)

Ni verkar ju inte bry er så mycket om bänkskivan i isg, så jag hade nog valt att slänga i en vask ovanifrån bara och sen låta tiden utvisa om det är så ni vill ha det och kanske då skaffa en riktig bänkskiva och underlimma...
 
GDS har en guide i hur man underlimmar, dock inte i laminat utan i massiv trä. men som paul skriver är förfarandet för underlimming
 
Varför inte en helt separat diskbänk, dvs. som går på hela djupet av ytan, så att du har din bänkskiva på var sida om diskbänken? Har haft så i snart 2 år och är helnöjd. Blir samma lösning i nästa hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.