Lostorp skrev:
Veritas, K-Rauta på andra sidan Söderleden från Jula sett har sannolikt 800ml-bägaren etc. Jag ska själv dit i veckan och komplettera är det tänkt.
Aha...Tackar för tipset !
Då blir det K-Rauta för mig oxå till veckan.
 
Funkar den med "slilkatfärg" typ serpo 301 eller 303?
 
Blodsoppen
Har idag målat på allvar med min 65:a. Jag är nöjd med resultatet och det gick fort. Jag målade ett tak i uterummet med ribbade brädor. Men som många andra så fick jag spä färgen mycket mer än vad som rekomenderas av tillverkaren. Spädningen blev cirka 30-35 %. Nu målade jag med Alpinas oljefärg. Det är väl olika beroende på vilken typ av färg.
 
Har målat en del möbler sedan inköp. En lärdom jag dragit är att inte används flugger toppfärg.. En oljebaserad men vattenlöslig färdigfärg.. Helt värdelös vidhäftningsförmåga trots både slipning och grundning. Färgen håller inte ens ihop.. Fick ta bort allt med trasa och sen spruta på en oljelöslig toppfärg från alcro. Servalack tror jag den heter... Fluggers färg skall reklameras. Riktig skräpfärg!!
 
Redigerat:
Mikael_L
Har någon testat slamfärg (Falu röd, typ) med Bosch PFS-sprutorna än? Skulle vara kul att få veta att det fungerar. ;)

Jula har PFS 65 för 999:- fram till 2/5. Har man ett Bauhaus nära kan man väl alltså få den för 880:-:cool:
 
Funderar på att köpa mig en sådan här spruta och ha den till att måla t.ex dörrar, luckor och andra detaljer där jag normalt hade fått stå med oljelackfärg och korthårig mohairroller för att få den riktigt fina finishen (och sen förmodligen inte blivit riktigt nöjd ändå..). Hatar egentligen att måla med oljebaserad färg p.g.a lukt och krångligare rengöring, men vid sådana jobb funkar det ju oftast inte med vattenbaserad färg.

Kommer det det bli bra resultat med en sådan här spruta och vattenbaserad högblank lackfärg?
 
Mikael_L skrev:
Har någon testat slamfärg (Falu röd, typ) med Bosch PFS-sprutorna än? Skulle vara kul att få veta att det fungerar. ;)

Jula har PFS 65 för 999:- fram till 2/5. Har man ett Bauhaus nära kan man väl alltså få den för 880:-:cool:
Notera att 999:- på Jula är exklusive moms. Det blir alltså 1299:- med moms, vilket är 4 kr mer än Bauhaus som tar 1295:- :)
 
Inte alls, Jula tar 999:- inkl moms nu och 1299:- normalt. Jula har konsumenter som målgrupp och måste ange priser inkl moms - vilket dom också gör utan undantag.

EDIT: Notera däremot att man _kan_ visa priser exkl moms på deras web mha en radioknapp uppe till höger.
 
Redigerat:
mhacker skrev:
Notera att 999:- på Jula är exklusive moms. Det blir alltså 1299:- med moms, vilket är 4 kr mer än Bauhaus som tar 1295:- :)
Nja, alla julas priser är inkl moms
http://www.jula.se/fargspruta-pfs-65-136665 möjligen ser det ut som att priset 1299 är priset inkl moms men det är ordinarie priset som anges. Det är alltså 999 kr som är reapriset (inkl moms)
(999 plus moms är ju faktiskt 1248,75 kr)
 
mhacker skrev:
Notera att 999:- på Jula är exklusive moms. Det blir alltså 1299:- med moms, vilket är 4 kr mer än Bauhaus som tar 1295:- :)

Du får nog titta igen ;)

http://www.jula.se/fargspruta-pfs-65-136665

Exkl moms
(1039,20:)
799,20:-
Du sparar 240:

Inkl moms
(1299:)
999:-
Du sparar 300:-
 
mb7726 skrev:
Du får nog titta igen ;)

Jadu, jag blev nog lite förvirrad där :blushing:. Både jag och killen i Bauhaus informationsdisk tolkade det där som att priset med moms var 1299:-.

Nu var det i och för sig ingen större fara, för varan var felmärkt ute i butiken. Det stod 1295: på skylten men när jag kom hem och kikade närmare på kvittot så visade det sig att jag betalat 995:- :D.
 
Har provat att måla mina källarväggar(Grundad puts) med silikatfärg men det funkade inte. 3 varv men randigt som skam. 2 varv till med roller så var det bra.

Däremot har jag målat massa fönstersalningar mdf, furudörrar och andra listdetaljer och det blir helt kanonbra. I klass med fabriksmålat. Måste dock vara grymt noggrann med underarbete då det blir så tunt med färg så att allt slarv syns. Viktigt att försegla kanter på mdf med lim eller något för att hindra att det suger färg och sväller om man använder vattenbaserat.

Min erfarenhet, hellre för tunn färg än för tjock. Blandar ofta i typ 30% vatten. Om det blir tunt drar jag ner luften lite. Min blandningsregel är att det skall kännas som lättfil ungefär.
 
V8dc skrev:
Kan man även spruta slamfärg med den?
Säkert en stendum fråga, men frågar jag inte så fortsätter jag vara just stendum...
Slamfärg funkar bäst om du gnuggar in den med rödfärgspensel, så nej.

Du kan såklart spruta slamfärg, men pensel ger ett mycket mer varaktigt resultat...
 
Hej, tur jag hittade denna tråd. Köpte mellan maskinen i veckan och skulle testa i uterummet igår. Det tog halva dagen att täcka allt. Sen när jag skulle testa med oljebaserad färg fick jag aldrig till det - trots utspädning och skruvande på luftblandaren. Testad lite i uterummet men tyckte inte det blev bra samt att det stänkte på allat annat. Gav upp och skulle ge mig in på rengörning vilket var ett litet h**e med oljebaserad färg. Kännns också allt annat än miljövänligt att stå och spruta rent med Lacknafta. Tror nog jag fick spruta en halv liter innan det blev rent :(.

Hur som helst, efter att ha läst lite här skall jag ge maskinen en andra chans. kanske inte köra oljefärg igen för att slippa den jobbiga rengörningen.
 
Hej,

Var på K-Rauta idag för att kika in PFS 65. Anledningen är att vi ska måla taket i vårt nya hus. Men jämte sprutan så stod det en lapp att sprutan inte ska användas till vatten/latext-baserad vägg eller takfärg. Är det så?



//Henrik
 
  • DSC00115.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.