Hej, en fråga till expertpanelen! :)
Om jag t.ex har köpt björkved i 3 m längder och skall såga och klyva detta, vad blir det i mängd i staplat mått respektive stjälpt mått? Har sökt men hittar bara när dom har uppskattat åt andra håller när dom har köpt själpt mått och sedan staplat upp det hemma och det har minskat ganska mycket.
Antar att 10 kbm i 3 m längder ökar men hade vart intressant vad det är i mängd när det ligger färdigt för eldning!
 
I Novators vedpärm står det "...har alltså den fasta kubikmetern fördubblats på sin väg mellan skogen och vedboden." Länk till en pdf här.
 
Med fast kubikmeter mener dom då 1 kbm massiv träklump utan luft, inte som stockar som ligger travat med bark och lite luft?
 
Yepp, man får konvertera via fub. Hittade denna sida på wikipedia som jag tror innehåller alla konverteringsmått för att gå från obarkat till travat respektive stjälpt.
 
Så 1 m3fpb är 1 m3 stockar med bark och luft? Så när 1m3fpb är sågat i 50 cm längder och klyvt och man staplat ordentligt på pallen har då volymen ökat med 30% eller är det ungefär samma?
 
Redigerat:
Nej, fpb och fub är den fasta trävolymen utan luft.
 
fpb betyder Fast kubikmeter på bark och fub är samma sak men under bark. f:et avser alltså att det inte är någon luft med i måttet.
 
jag köpte 30 kubik i 3 meters,nu när jag har staplat det blev det 24 kubik
 
Det beror också på vad det är för dimension på virket, och hur rakt det är, när man ska gå från hur stor vältan är till hur mycket det blir i travat mått.
 
Har i helgen kört ca 60m3 björkved och dom första 30m3 var stockar mellan 30 till 10 cm och det blev i stjälpt mått ca 32 m3 och dom andra 30m3 var grövre stockar och det blev ca 35-36m3. Vad detta blir staplat återstår att se, ska stapla på pall till hösten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.