Hej!
Vi omvandlar just nu vårt sovrum till två delar - En sov del och en walk-in garderob del. Vi behöver mycket förvaring i garderobsdelen så vi vill att sovdelen endast ska rymma vår säng och så lite övrig yta som möjligt. Det måste finnas plats vid fotdelen av sängen att gå på (Det är så man kommer till dörren ut ur rummet). Sängen är 2,10 cm just nu är det en vägg som sitter 124 cm från fotändan på sängen. Alltså 124 cm bred gång mellan säng och vägg. Kan detta minskas utan att det kommer kännas väldigt trångt? JAg skulle vilja flytta väggen så nära sängens fotända som möjligt.

Någon som har ett tips?

Enormt tacksam för svar :)
 
Svensk Standard säger att det i Normalnivån skall vara åtminstone 90 cm. (120 cm på ena sidan och 70 cm på andra sidan.)
Alltså i princip en yta om 300 (210+90) x 370 (120+180+70) där det bara får stå säng och sängbord.
Gäller nybygge.
 
Tack så mycket för svaret!
 
I många fall tex tvättstuga kök mm brukar räkna 120cm som minimum vid en "arbetsyta" för att kunna jobba osv samt samtidigt passera. En passage däremot är ok ner till 100. Vad man kan stå ut med i verkligheten är något helt annat så klart!

Men rent praktiskt bör du ju kunna bädda, bära tex en tvättkorg eller låda utan att behöva stryka dig mot väggrana eller slå i något.
 
Tack igen. Då flyttar jag nog väggen lite närmare sängen så garderoben blir större.

Tack!
 
Vart hittar man information om dessa mått? Jag har googlat lite men inte kommit fram till nått. Sitter själv och knåpar på en planlösning och har funderat en del på vad som är lagom mått för passager, minsta bredd i badrum, hur stor hall som behövs, etc.
 
Varför ska dom kosta så mycket.. 825 spänn är inget man blåser iväg bara sådär innan man vet om man har användning för det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.