Vi är i planeringsstadiet av ett nybygge. 1.5 planshus med förhöjt väggliv på ca 200m2. Vi skall värma med ved ochjag funderar nu på val av ventilation. FTX eller friskluft med klassisikt utsug i våtutrymmen samt kök.

Räknar med att värmekostnaden för huset blir ca 20m2 ved om året för ca 350:- m2, alltså 7000:- för värme och varmvatten.

Lönar sig det med ett ftx rent ekonomiskt? Om man bortser från de luftkvalitativa aspekterna? Och hur stora är dessa klimatförbättringar gentemot ett klassiskt system?

Fyll gärna på ni som är duktiga.

/A
 
Klassiskt system = mek frånluft eller självdrag?
 
Mek frånluft menar jag.
 
Men om du bygger nytt idag, behöver du väl ha någon form av återvinning på luften?. Antingen frånluftvärmepump eller någon form av FTX aggregat.
Tveksamt om du kommer undan med vanlig mekanisk frånluft/Självdrag.
 
Du måste väl redovisa en energiberäkning för huset,
som uppfyller BBR-kraven, för att kunna få ett bygglov?

Då är det väl enkelt att lägga in FTX som en option &
se vad skillnaden blir...
 
Enligt min kommun måste jag energideklarera huset först 2 år efter bygget är klart. Så den möjligheten uteblir. Att välja mek frånluft verkar vara ett ok val om man frågar kommunen men dom flaggar givetvis för FTX. Frågan jag ställer mig är om det är värt dom extra pengarna för mig då uppvärmingskostnaderna inte blir stora iaf?
 
Enl. några de större husleverantörerna går det med de nya energikraven inte att räkna hem FTX kostnaden utan de anser att mekaniskt frånluft räcker...

Dessutom får man väl OVK besiktningar vart annat år på en FTX anlägggning samt filter byten/rengöring? :S
 
Micke o Marie skrev:
Dessutom får man väl OVK besiktningar vart annat år på en FTX anlägggning :S
Nej, Finns inget krav på återkommande besiktningar i en villa.
 
200m2 betyder att det behövs ca 70l/s luft för att ventilera huset eller 19m3/h. Vid mekanisk frånluft så tar du in uteluft genom friskluftsventiler och får då i genomsnitt på ett år in uteluft som är kanske 7-8°C som du sedan ska värma upp till 22°C. Om du i stället sätter ett FTX aggregat å då helst med roterande värmeväxlare så kanske du har en verkningsgrad på 85% dvs du värmer upp den kalla tilluften med din frånluft till kanske 19°C :wow: helt gratis (förrutom investeringen så klart). FTX är det självklara valet på lång sikt.:) d^_^b
Jag tror inte att du klarar energikraven vid besiktningen om du sätter mekanisk frånluft.
Dessutom så finns det såklart en miljöaspekt i det hela.:rolleyes:

Lycka till med bygget.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.