Min kompis har erbjudit sig att rita vårt framtida hus, och detta tycker jag låter väldigt spännande! Men det som skrämmer mig är alla kringkostnader, och alla olika entrepenörer som blir inblandade, vilket medför en massa olika kontrakt...

Har jag rätt i mina farhågor, eller borde vi anta hennes erbjudande? Hur mycket tar en arkitekt för att rita ett hus annars?

Monique
 
Vilka kringkostnader? Tänkte du BYGGA huset också?! ... och inte bara rita det. :)
 
Den första frågan jag tycker ni bör ställa er är "Vad har hon för utbildning?"

Arkitekt, byggnadsingenjör eller liknande? Låt henne rita.

Om inte låt någon som jobbar med detta rita huset åt er i stället.
 
Sista frågan jag tycker ni ska ställa är "´Vad har hon för utbildning?"
Erfarenhet är ju naturligtvis önskvärt men även om inte så om ni känner och tror på henne, gillar hennes ideér och kan få ner på papper det hon tänker och vad ni önskar - Så låt henne rita.

Misstänker ni att det fattas med erfarenhet och kunskap så ta hennes skisser/ritningar till arkitekt/byggare som kan slutföra - ändå ingen stor kostnad då ert underlag antagligen är väldigt detaljerat. (Framgår i och för sig inte vad er kompis tänker ta betalt.)

Lova dock att aldrig aldrig efteråt låta några arkitektmissar förstöra er relation. Ibland kan det vara oerhört mycket värt att ha en utomstående att skylla misstag på!

///Johannabacken
 
Allvarligt talat: En arkitekt som kan sitt jobb betalar sig själv. Största problemet i förväg är skilja dåliga arkitekter från goda. Svårigheten i efterhand är att avgöra vilken kostnaden skulle blivit arkitekten förutan.

Men jag förstår fortfarande inte frågan om kringkostnader. Vilka onödiga entreprenadkostnader drar man på sig bara därför att man anlitar arkitekt?
 
W
billy_baver skrev:
Vilka kringkostnader? Tänkte du BYGGA huset också?! ... och inte bara rita det. :)
Haha, dagens svar.
Men jag hade svarat samma på den frågan om jag bara hade kommigt på det.
 
Monique: din frågeställning signalerar att du har ganska begränsad erfarenhet av husbyggnad. Om det är så tror jag det finns goda skäl till att inte låta en vän - oavsett vännens kompetens - vara inblandad i ett husbygge. Om du vill ha kvar vännen som vän, alltså.

Arkitektritat eller prefabhus är två metoder att nå samma mål. Med tanke på att många verkar missförstå sitt juridiska ansvar och riskerna i prefab-modellen, så ska man kanske inte övervärdera förtjänsterna med den? Det är nog så att de "kringkostnader och kontrakt" du oroar dig för kommer att finnas där oavsett affärsmodell.

Generellt sett så är det nog så att prefabhus ger en lägre risk än arkitektritat/lösvirke när beställaren är oerfaren.

Vad en arkitekt kostar är helt omöjligt att säga. Men det är nog ofta så att det blir dyrare att ta fram en beslutsunderlag (kostnadskalkyl) på ett arkitektritat hus än ett kataloghus.
 
Hehe, glömde ju nämna att jo, vi hade väl tänkt bygga efter hennes ritningar i sådana fall! ;)

Hon är utbildad arkitekt, och har mer än 5 år i skolbänken bakom sig, så hennes kompetens tvivlar jag inte sekund på! Men jag har kollat upp vad det skulle kosta hos en byggfirma, och det blir alldeles för dyrt, skillnaden mot ett prefabhus var i detta fallet nästan 800 k.

/Monique
 
Be henne rita billigt så pengarna räcker! ... Och berätta för oss vad hon svarar.

Förresten? Har hon redan ritat huset, eller hur har ni annars kunnat jämföra med prefab?
 
Redigerat:
En följdfråga blir om, och hur länge, hon har praktiserat som arkitekt? Arkitektutbildningen är i många avseenden ganska långt i från verkligheten. En nybakad arkitekt har i allmänhet nästan inga kunskaper i byggprocessen, myndighetskrav, risk- och ansvarsfördelning etc. Det du inte vill, är att hamna i en situation där huset blir dåligt/felkonstrurerat och ingen part vill ta det eknomiska ansvaret och/eller saknar ansvarsförsäkring eller tillräckliga villkor i kontraktet. Om den som är ansvarig för felet dessutom är en vän till dig, tja då riskerar även den relationen att haverera.
 
Pga pris har vi nog redan lagt ner tanken på arkitektritat, tyvärr... Men jag förstår vad du menar med att relationen kan haverera.

Jag har inte fått några exakta siffror, men jag har varit i kontakt med ett byggföretag härnere som många rekommenderat, och de tog 20000-21000 per kvm på huset, och det är lite saftigt, vi vill ha råd med tomten också...
 
Nämnda byggföretag har alltså offererat 21.000 Skr/kvm för det redan ritade huset? Av tidigare info låter det som ett pris nyckelfärdigt med totalentreprenad. Då blir också din grundfråga om entreprenader en aning mer begriplig.

Om du tycker att "kataloghus" verkar billigare: Vad jämför du då med för hus? De flesta prefableverantörerna nöjer sig (i bästa fall) med fast pris för leverans ovan grund.
 
Monique skrev:
Pga pris har vi nog redan lagt ner tanken på arkitektritat, tyvärr... Men jag förstår vad du menar med att relationen kan haverera.
Jag har inte fått några exakta siffror, men jag har varit i kontakt med ett byggföretag härnere som många rekommenderat, och de tog 20000-21000 per kvm på huset, och det är lite saftigt, vi vill ha råd med tomten också...
Det räcker inte med att kolla 'ett byggföretag'! Jag sände offertförfrågan på mitt arkitektritade hus till över 20 byggföretag. Hälften svarade och priserna på de som svarade varierade otroligt. Jag fann till slut en lokal byggare som uppförde mitt hus. Jag tycker inte du ska ge upp så snabbt. För min del tog det 7 intensiva månader att få tag på byggare som dessutom var villig att samarbeta med arkitekten under byggprocessen. Det behöver alls inte bli dyrare att bygga ett arkitektritat hus - merkostnaden kan snarast ligga på just arkitektkostnaden.

En duktig arkitekt ska kunna rita ert hus så att uppförandekostnaden egentligen inte blir dyrare än de flesta standardhusen och där kan man alltså spara in en del slantar genom materialval, konstruktion etc.
 
Som jag skrev i någon annan tråd: hur stor är en fisk? Enligt mina kompisar som driver egen arkitektbyrå är en realistisk summa för totala hus- och markarbeten, d.v.s. hela paketet exklusive tomt, ca 25 000 kr/kvm. Har stämt av det med andra arkitekter, och ingen har protesterat. Även forummedlemmar här med arkitektritade hus med god standard verkar instämma.

Nån arkitekt har menat att det med lite planering och smarta val, t.ex. köpa stommen från fabrik, går att komma under det med råge, men mycket beror på tomten och de arbeten som ska göras där. Sen beror det ju också på standarden på huset, men 25 000 kr/kvm avser god standard med en del platsbyggda lösningar och schyssta kök/badrum.

Men som Yonna skriver, en duktig arkitekt ska kunna ta hänsyn till budget och hjälpa er spara in pengar på projektet.
 
Gr8s8n skrev:
Som jag skrev i någon annan tråd: hur stor är en fisk? Enligt mina kompisar som driver egen arkitektbyrå är en realistisk summa för totala hus- och markarbeten, d.v.s. hela paketet exklusive tomt, ca 25 000 kr/kvm.
Skulle ett 400m2 stort hus kosta 10 miljoner att uppföra? Oj, så mycket pengar kommer jag nog aldrig ha ha över.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.