Hejsan

Jag undrar om det är någon som har tips om placering av trappa i ett 1 1/2-plans hus (Villa Växa 2, Myresjöhus)
Tanken har tidigare varit i hallen, men det kan vara lite opraktiskt att gå genom snöslask på vintern.
Vardagsrummet har därför blivit ett alternativ. Någon som har ett likadant hus och byggt trapp i vardagsrummet?
Andra tankar om placeringen mottages gärna!

/mats
 
Om ni har den planlösning som finns på hemsidan dvs. inte gjort några förändringar så har jag svårt att se någon annan trapp-placering än den som är inritad på orginalritningen, tyvärr.
Som jag ser det så kommer trappan, med den form som den har på ritningen, att ta för stor plats i det v-rummet.
Det enklaste hade ju varit att vända trappan så att första steget upp börjar i husets mitt, men med den taklutning som huset har(åtminstone på hemsidan, 38 grader?) så blir ju det en omöjlighet under förutsättning att ni inte har en takkupa rakt ovanför så att ni iom. den får full ståhöjd vid ytterväggen där trappan kommer upp.
Det andra alternativet är att byta ut trappan till en med annan form tex. spiraltrappa som ju kan placeras nästan var som helst i huset tex. längre in i hallen eller v-rummet, eller u-trappa fast den tar så pass mycket mer plats på bredden att det knappast går om ni inte breddar hallen. Dessutom blir det ju ganska kostsamt om ni måste betala för orginaltrappan, kan Myresjö leverera med annan trappa som tillval så blir det ju förstås en annan sak.

MVH/Christina.
 
En lösning kan vara att offra klädkammaren och göra en Lumigardegob där trappan är inritad.
 
Har tyvärr inte hunnit se ritningen än men en generell rekommendation är att INTE ha trappan i vardagsrummet om man har barn.
Mindre kul att ha barn med kompisar springandes upp och ner när man har gäster eller vill "relaxa" lite. Ur den aspekten så är trappan bäst placerad vid entrén, helst nära kök. De små liven springer ut/in eller till kylskåpet mest hela dagen....
 
Dicken skrev:
En lösning kan vara att offra klädkammaren och göra en Lumigardegob där trappan är inritad.
Fast då måste man ha en trappa med "L-et's lilla ben" (hoppas ni förstår hur jag menar ;)) på övervåningen alt. en rak trappa, men det måste man nästan med mitt förslag om att vända trappan också, annars tar den för mycket plats på ö-våningen.

//Christina.
 
Oj, jag håller med Christina om att man inte kan ha trappan i v-rummet om man har originalritningarna...

Vi har dock tagit bort väggen till rummet brevid vardagsrummet så det blir lite andra förutsättningar...

Intressanta aspekter är ju annars: spring i trappan vs. slask att gå igenom.
hur harmonin i huset blir beroende på var man sätter trappan.
 
Hej !

Ställ frågan istället till Myresjöhus !
De måste väl veta vad som går att göra.

/Peter
 
jag har samma problem!!! Sitter och sliter mitt hår. Direkt innanför dörren en massa smuts dras kring i huset. Vänder man trappen så "föstör" den mycket av utrymmet i allrummet uppe. YES! Spiraltrappa slog mig idag, läckert, tar lite plats osv. Men hur lätt är det att få upp exempelvis en soffa för en spiraltrapp?

Vilken form av trapp tar minst utrymme i anspråk? Någon som vet?
 
Mady skrev:
Vilken form av trapp tar minst utrymme i anspråk? Någon som vet?
8) Japp, en rak spartrappa. Fast jag gillar dom inte. :p En trappa är framför allt beroende av hur stor bjälklagsöppningen är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.