Hej

Vi är precis i startgroparna och skall börja bygga ett 1 1/2 plans hus med H+H Celblocket. Häromkvällen satt jag och surfade runt lite på de olika material och produkter vi valt och fått offert på, då jag stötte på H+H's Celblocket.

Vi har fått offert på densitetsklass 300 samt 400 från vår leverantör, prismässigt skiljer det ca 17 000 mellan båda dessa. Men skillnaden i värmekonduktivitet är mycket (tycker jag iaf) stor. 0.100 W/mK för densitetsklass 400 resp. 0.076 W/mK för densitetsklass 300.

Givetvis vill man ju ha ett så energisnålt hus som möjligt och jag tycker att prisskillnaden är försvarbar (jag betalar gärna 17 tkr extra för en sån stor förbättring).

MEN... När man lusläser broschyren för dessa två produkter ser jag att det skiljer på Hållfasthetsklassen. Densitetsklass 400 har hållfasthetsklass 2 och densitetsklass 300 har hållfasthetsklass 1,5.

Är det någon som vet, på lite mer "vanlig svenska", vad detta innebär. Håller stenen med hållfasthetsklass 1,5 att bygga ett 1,5 planshus? Är det någon annan nackdel med densitetsklass 300 förutom priset?

Här är länkarna till broschyrerna jag tittade i:

400
300

/Thomas
 
Om jag inte minns helt fel så står de två värdena för hållfastheten i MPa, dvs 1,5 MPa resp 2 MPa.
Bägge håller utan problem för 1½-plans hus, men man måste tänka sig för vad det gäller detaljlösningarna.
Stora punktlaster måste tas om hand.
En liten nackdel med klass 300 är att den har lägre hållfasthet när det gäller att hänga upp saker på väggarna. Men det finns metoder för att lösa detta.
Läs H+H's handbok/anvisningar.
Vilken tjocklek på block hade du tänkt dig?
Annan isolering också?
 
Tack anaitis för ditt snabba svar.

Vi har tänkt ha 365 mm varianten av stenen. Jag har letat lite på h+h hemsidan, men endast hittat t.ex Fishers förslag på plugg m.m. för lättbetong. Det tungaste vi tänkt hänga på någon av ytterväggarna är TV'n, men den är ju fäst med minst 6 skruvar så det bör inte vara något större prolem att ordna tycker jag.

/Thomas
 
Om man skall bygga i två plan och har mellanbjälklag och tak gjutet håller det fortfarande med block med 300 densitet dvs var går gränsen för 1.5 resp 2.0 MPa

Kan man ha olika densitet i plan 1 resp plan 2 för att inte belasta för mycket?
 
Hålta skrev:
Om man skall bygga i två plan och har mellanbjälklag och tak gjutet håller det fortfarande med block med 300 densitet dvs var går gränsen för 1.5 resp 2.0 MPa

Kan man ha olika densitet i plan 1 resp plan 2 för att inte belasta för mycket?
1) Det får man räkna på. Beror på måtten på huset.

2) Visst kan man ha olika densitet.

Men läs Isoldes inlägg här:
http://www.byggahus.se/forum/stenhus/143540-hus-med-puts-i-vaestergoetland.html

Jag håller med henne!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.