Hej

Jag sitter på några tjusiga köksmaskiner från USA med 110 volt. Har fixat en tillräckligt kraftig transformator men saknar ett riktigt amerikanskt uttag. Är det någon som vet om jag kan få tag på det i Sverige till rimligt pris?

/Fredrik
 
Du menar la en adapter va?

Tyvärr lär ingen amerikansk elektrisk apparat hålla speciellt länge med adapter - de går å köra men det är itne bra för apparaterna. Eller hur har Du gjort?
 
Hej

Nej. Jag menar inte adapter. Jag har 110 v och vill ha ett uttag enligt amerikansk standard. Inte minst för att ingen av misstag stoppar in en vanlig elvisp köpt på Elgiganten där.

/Fredrik
 
Hur ska du få det att funka med en transformator ?
USA har 60 Hz i sitt elnät och vi har 50 Hz, du lär få rätt så brända och illaluktande köksapparater utan en omvandlare.
 
Det är inte alls säkert att 60Hz är ett problem. Beror på hur apparaten är konstruerad.
 
Helt rätt. 50 eller 60hz är sällan ett problem numera. Bara när det gäller äldre apparater med elmotorer bör man akta sig. En del enkla klockor använder också fortfarande strömmen som mätsticka, varvid klockan går för fort/sakta på respektive nät.

Är det nya apparater av bra kvalitet går det nog bra. Varför inte installera riktiga nordamerikanska väggkontakter där du tänkt använda apparaterna? Göm sen tranformatorn i ett skåp och dra ledningen dit.

Kanske kan jag hjälpa till, eftersom jag bor i Kanada. Jag kan köpa uttag och tillbehör till löjligt billiga priser jämfört med Sverige. Maila mig för mer info, om du är intresserad.
 
Tänk på det som står på elfasidan om uttagslisten, här i europa får man bara köra 50V i uttagen.

Det här med 50Hz resp 60Hz kan nog faktiskt bli ett problem med motorer i vissa maskiner. Har du något med ett "programverk" i stil med en bänkdiskmaskin eller liknande så kommer den med allra största sannolikhet att köra de flesta stegen i diskprogrammet 20% för lång tid. Däremot gissar jag att motorer i bakmaskiner, elvispar och liknande går lika bra på 50Hz som 60Hz.

Men, vid lägre frekvens så mättas järnkärnor tidigare. En transformator i en apparat som tål 110V vid 60Hz tål kanske bara 80-100V vid 50Hz om den är nära gränsen så att säga. Lyssna noga efter överdrivet 50Hz-brum när du provkör apparaterna.

Jag tycker att det här verkar mer befängt en min idé att ha någon form av godkända "intag" i en skrubb eller liknande att mata lamputtag o.s.v. för att kunna ha en icke fast ansluten hembyggd "intelligenta hemmet"-styrburk lagligt ansluten :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.