gafsan skrev:
Med risk för vara bli grinig taliban, (då får jag stå för det) så hör inte 2-glaskassett och aluminiumlist hemma i byggnadsvård om vi pratar om äldre hus. U-värden i fönster kan man kompensera med mycket annat inom byggnadsvård av äldre hus. I all jakt på olika energivärden får man inte glömma vad man utgår ifrån och vilka förbättringar man kan få utifrån det.
Jag tycket att Sophies argument låter vettiga.
Håller helt med!
Tycker personligen att kryssspröjsen är vackra men att dessa blivit en del av den "allmogebild" om hur ett gammalt hus ser ut i en konstlad "Hus-reportage-drömvärld", vet inte hur jag skall formulera det annars.

Den vanligaste situationen där kryssspröjsen återfinns är för mig vid entrén, verandan, gavelns dekorativa småfönster eller på kattvindsfönsterna. Numera sätts de runt om på alla fönster man kommer åt, vilket jag fattat som att ni inte tänkt, så där är ni iofs rätt ute.
 
gafsan skrev:
Med risk för vara bli grinig taliban, (då får jag stå för det) så hör inte 2-glaskassett och aluminiumlist hemma i byggnadsvård om vi pratar om äldre hus. ...
Inte ens om den inte syns?
Det låter lite som diskussionen "det skall vara utanpåliggande kuloledningar i gamla hus annars får det vara..."
 
Tack för svar!
@Majk666 - Dina länkar visar precis den fönstertypen som vi skickat offertförfrågan på, till olika fönstertillverkare. Tanken är att det skall vara krysspröjs på den inglasade farstun, som är mer som en "miniglasveranda". Dessutom planerar vi en utbyggnad på baksidan av huset, där vi också tänkt "highlighta" med krysspröjs. Utbyggnaden i två plan är tänkt att se ut som en tvåvåningspunschveranda, svårt att förklara men arkitekten var positiv (han har fina referenser på tidigare utbyggda gamla hus, helt i samma gamla stil)
Kan lägga upp ritningar här när jag fått dem.

Just nu lutar det åt RM snickerier, de är de vi fått mest förtroende för.
 
Vad jag kan se av tråden finns ingen kalkyl/motivering av valet 2+1 fönster.

Hur är väggar och tak isolerade? Om de inte är väldigt väl uppbyggda och isolerade, samt fönster och dörrar blir mkt väl tätade, och ventilationen och uppvärmningen specifikt motiverar det, har jag svårt att se varför ni behöver 2+1 istället för t.ex. vanliga kopplade.

En aspekt är att ni med det billigare (jag antar att 2 är billigare än 3) alternativet kan lägga pengarna på vackrare och mer kostbart glas, t.ex. begagnat glas, som fönstersnickarna får använda.

En annan aspekt är att om ni skall ha kryss-spröjsar (som jag personligen tycker ser bra ut endast på enkla entrédörrar från sent 1800-tal, om ens där), så blir det väldigt mycket spröjs att titta igenom - fönster skall ju släppa in ljus och ge utsikt också...

En tredje aspekt är att huset, som sägs vara byggt på 30-talet, som hustyp verkar vara varken nationalromantik (små spröjsar som vill imitera 16-1700tal) eller 1920-talsklassicism (där imitationer av tidiga 1800-talsfönster, mest 3-lufter/båge är vanliga), utan snarare med de små 'kattvindsfönstren' ser ut som en imitation av något kring mitten av 1800-talet, fast med ovanligt låga funkisliknande fönster på övre våningen. Om nu huset är från 30-talet och skall imitera ett slags 1800-talshus (kanske det som stod där innan), och ni är intresserade av byggnadsvård mest för att få inspiration kring vad som 'passar' huset, så kan en lösning vara att arbeta enligt denna 30-talsintention vad gäller det man vill imitera. I så fall är kanske små spröjs att undvika, och 3 lufter per båge bättre. Dock avgörs mycket i och med att ny ev. byter fasad, dvs till trä, eller puts...
 
Redigerat:
Klart det ska vara utanpåliggande kulo. ;) Då är det enklare att uppdatera elsystemet. :) Huset kommer ju att överleva eledningarna med ett ansenligt antal år. 2-glaskassett är klumpigare än kopplat, tycker jag. Huset är från -38 och då hade fönster gracila och luftiga proportioner.
 
Redigerat:
M
2+1-glas = www.rm.se
1+1-glas = www.allmoge.se

Det är min åsikt, sett båda så jag vet hur de ser ut.
1+1 hos RM är samma konstruktion som deras 2+1.
1+1 hos allmogesnickerier är smäckrare, har djupare
karm, tunnare bågar och smalare spröjs (vilket är
mycket viktigare än många tror)
 
Majk666 skrev:
2+1-glas = www.rm.se
1+1-glas = www.allmoge.se

Det är min åsikt, sett båda så jag vet hur de ser ut.
1+1 hos RM är samma konstruktion som deras 2+1.
1+1 hos allmogesnickerier är smäckrare, har djupare
karm, tunnare bågar och smalare spröjs (vilket är
mycket viktigare än många tror)
Stämmer angående innerbågen på RM. Det går dock att beställa smalare spröjs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.