Hej,

Jag har haft lite elbekymmer med mitt kök (bostadsrätt från 60-talet.)
När så nya kablar var dragna till det ursprungliga problemet så ramlade en grej ner på spisen och spräckte hällen över två plattor.

Så jag köpte för en tid sen en annan beg. spis men jag vette sjutton om jag kommer få den att funka. Min spruckna spis är kopplad som 1-fas och nere i elcentralen i källaren sitter bara en propp på 20A till hela lägenheten. Med andra ord kan jag inte ha en 3-fas spis?

Den nya beg. är kopplad som 3-fas men jag tänkte att jag skulle brygga om den till 1-fas. Men när jag kollar på kopplingsschemorna så står det 400v överallt??
Borde det inte stå 230v på 1-fas? Eller kan en 1-fas ha 400v och kommer det ändå funka för mig? Jag är tveksam och tror att jag måste sälja den beg. och leta en ny som har 230v.

Från uttaget i väggen har jag tre sladdar, svart (el), vit (jord) och sen en röd.

Tack så hemskt mycket på förhand! /Mats
 
Vissa spisar behöver nolla samt en, två eller tre faser. Då är elementspänningen 230 volt och den fungerar i ditt kök. Många spisar behöver två eller tre faser men ingen nolla. Elementspänningen är då 400 volt och den fungerar inte bra i ditt kök. Om du kopplar in en spis avsedd för 400 volt till 230 volt kommer den att bli varm, men inte mycket. Effekten blir ungefär en tredjedel av den tänkta. Alltså behöver du troligen en annan spis.

Erik
 
OBS!
På 60-talet användes röd färg på jorden. Se till att kolla upp vad som är vad innan du kopplar något.

/Danne (i 60-tals hus)
 
Tack Erik, tyvärr verkar det kanske som att jag måste tråkla vidare och leta ny beg. spis då. Men jag kan alltså testa att koppla in den utan fara på taket?
Det ända som händer är då att den inte blir tillräckligt varm?

Danne: Jag har fått berättat för mig att röd troligtvis är nån form av skyddsjord.
 
Gammla beteckningen är Svart: Nolla Vit: Fas Röd: skyddsjord...

Men obs.. det bästa är mäta innan så vet du 100%
 
Eller Svart: Fas Vit: Nolla helt beroende vilka färger den firma som monterade valde att använda som fas och nolla. Det finns alltså INGEN gammal standardfärg för fas och nolla.
 
Eller röd: fas, grön: nolla, vit: skyddsjord kanske.

De färger som den elektrikern behagade.

//Patrik
 
elmont skrev:
Eller Svart: Fas Vit: Nolla helt beroende vilka färger den firma som monterade valde att använda som fas och nolla. Det finns alltså INGEN gammal standardfärg för fas och nolla.
Vilken funktion/färg använde du på den tiden? Vit fas och svart nolla?

//Patrik
 
Olika beroende på vilken firma jag var anställd, men på gruppledningar svart eller vit nolla.
 
För att ytterligare understryka vikten av att kolla vad röd är kan jag tillägga att den även använts som tändtråd då det begav sig. Men nu handlade det ju om en spis :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.