Hej!
Under några veckor har jag hållit på med min ved och en och annan tanke flyger genom huvudet under detta arbete.
I en annan tråd såg jag följande länk: Awitra Vedsystem
http://www.awitra.se/index.php
Är det någon som använder denna metod?
För årets ved har jag rensat ett dike från träd och därvid fått björk och al i dimensioner från en decimeter till över en halvmeter hos rotbiten.
Jag använder nu en stor NeMa vedkap för den klenare veden, medan jag kapar de grövre med motorsåg eftersom de inte får plats i kapen.
Min ved är krokig, grenig och vresig. När jag klyver de grövre bitarna kan det bli upp till 8 - 10 vedbitar.
När jag tittar på video och bilder på vedmaskiner o liknande förekommer inte den typ av ved som jag har tillgång till, utan de använder bara klenare och rak björk som det räcker att klyva till 4 bitar. Jag tror inte jag skulle kunna dra nytta av en vedmaskin med min typ av ved.
Har någon kommit på en bra metod?
//Bosse

 
Bra och bra metod, men detta funkar för mig. Kapar det mesta med vedkapen, det grövsta med motorsåg. Använder bara kortved så sedan tar klyvyxan vid. Där använder jag "bildäcksmetoden" som med min korta ved är så effektiv att en vedklyv skulle dra ned mitt arbetstempo betänkligt. Visst, ibland stöter man på en riktigt vresig bit, men sedan jag börjat använda fiskars klyvyxa så funkar det rätt bra också. Har inte behövt använda kilar och dyligt ännu.

Sedan får det ligga ute under våren på pallar innan jag travar in det i en av mina två vedbodar.

Vedlogistiken om vintern är klassiska vedkorgar som bärs in köket där veden läggs i vedlåren.

Detta system funkar bra för mig, kräver inga stora investeringar men kanske är lite för arbetsintensivt för somliga. Jag använder bara runt 20m3 ved per år.
 
[SIZE=2 skrev:
Har någon kommit på en bra metod?[/SIZE]
//Bosse
Nej! Det är bara att inse man får göra "grovjobbet " på våren om man ska ha billig energi på vintern.. Tycker det är rätt skönt att stå i vårsolen o klyva ved med sina nära o kära omkring sig...
 
Motorsåg, kil och slägga. Förra året hade jag smäckrare ved, och körde med vedkapen och släggyxa. Jag kapar och klyver pannved, 50 cm.
 
Elkedjesåg (bor i villaområde - unviker därför sånt som väsnas för mycket) och hydraulklyv. Eldar halvmetersved. Största bitarna i år var det nätt och jämt att jag orkade lyfta upp i klyven. Det har hänt att slägga och kil har fått tillgripas, men inte i år. Klöv det sista igår. Fast egentligen borde jag nog skaffa en kladd till. Det gick åt mycket denna vinter.
 
Man ska nog ha jämnare sortering på virkesdimensionen än vad jag brukar ha för att en sån maskin ska fungera riktigt bra.
 
Det fungerar bra med lite krokig ved oxå. Är sällan jag har så där rak ved
Har man tunn ved så kan man köra flera stockar samtidigt
 
Redigerat:
Andreas_Hansson skrev:
Jag har en sådan här.
[länk]!
Det såg ju intressant ut. Den använder sågkedja och detta tyckte jag var så skönt att bli av med nu är jag kan kapa klenare virke med vedkap som har klinga.
Det är också tydligt att man behöver fristående klyv och motorsåg fortfarande fast man skaffat vedmaskin.
Gör du så att transportören skickar veden i en hög, som får torka, och sedan får du plocka från högen och köra in i vedboden där du staplar den.
//Bosse
 
Redigerat:
Cirkelsåg? Ja det var något nytt.
Maskinen tar max 33cm i diameter på stockarna.
Det är inte ofta det händer att jag får större stockar än så.

Jag brukar köra upp i en hög och så får det ligga och små torka innan jag radar in det i vedboden. Det bästa hade varit att ha en vedbod så stor att man slapp rada.

Man kapar och klyver en årsförbrukning på 1dag om man har en medhjälpare som hjälper till med stockarna
 
Giljutin med kryssyxa funkar otroligt bra... Farsan byggde en hydraulisk sån på 80-talet och den fungerar fortfarande lika bra. När man klyver/kapar t.ex björk så pressar man samtidigt ut en massa vatten så det torkar fortare också... Om jag gör en grov uppskattning så har det passerat mellan 1200-1500 m3 och det ända som gått sönder är nån tätring i cylindern...
 
Köpte mig en PW klipp her om dagen. Härligt:)! Står på en mur jag har på gården och den korte veden faller ned i lastpall med nät.(Tyngdkraften slutar inte att fungera!) Pannveden på 50 cm blir för stökig om man gör så, derför staplade jag den i nätet, men då ble det för ostabilt. Tog fyra reglar? (23 x 50 mm) 105 cm långa som jag fästade med vinkeljärn 25 cm från hörnet på pallens långsida. Senn dit med stativ, nät och stapla på. När pallen er full binder jag et stärkt snöre mellan reglarne. Höres litt omstendligt ut, men pallen blev utrolig stabil. Pallarne ställs nu på rad och nån gammal takplåt skrus på. I juli/ august körs dom inn på ladgårdsbron och pannrum.
 
strumpa skrev:
Där använder jag "bildäcksmetoden" som med min korta ved är så effektiv att en vedklyv skulle dra ned mitt arbetstempo betänkligt.
Har du lust att beskriva "bildäcksmetoden" ?
Är ny bliven husägare och kommer att behöva klyva en hel del ved den närmaste tiden, så alla tips & trix tas gärna emot.
 
Så här misstänker jag.

ImageVaultHandler.aspx
 
Japp, det är bildäcksmetoden. Slipper "flaskhalsen" med att plocka veden upp och ned från huggkubben hela tiden. Rör dig i cirkel kring kubben medan du hugger upp den så blir det riktigt effektivt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.