Alla damsugare tappar väl sugförmåga när påsen är full? Problemet med vanliga dammsugare och då kanske även billiga grovdammsugare är att de tappar sugkraft långt innan påsen är full så fort man börjar suga fint damm, behöver inte ens vara gips som är värsta sorten. Är det det som skiljer mot en dyrare? Kan man suga påsen full med en gipsdamm med en Festool/Fein utan att den tappar sugkraft? låter helt otoligt i mina öron i sånna fall.

Känns som om det lutar åt Julas 500-kronors ändå, verkar inte som man får så mkt mer om man lägger på en 1000-lapp och mer än så är inte aktuellt att lägga, då sopar jag hellre efter mig
 
  • Gilla
Frågviss
  • Laddar…
phl skrev:
Min stora invändning mot konsumentmodellerna från Kärcher och Alto är att de helt enkelt inte suger speciellt bra.
Kan man säga att dom suger?
:D
Jag hade en tusenkronors Kärcher, och fick jag sopa in färgflagor i...
 
phl skrev:
Spontant utan att ha ens ha sett Feins sugare så skulle jag tippa på att Fein Dustex 25 är en trevlig dammsugare som kan fås till ett trevligt pris i UK. Tyvärr måste man då dras med adapter i maskinuttaget.
Köpte min från Tyskland istället och slipper då adapter problematiken, ungefär samma pris också, ca 2400:- med frakt blev det.
 
Hur står sig Flex dammsugare mot Festool?
 
Jag har den här Kärchern och den är riktigt bra.
http://www.k-rauta.se/verktyg_7671.htm
Hade en billigare modell först som inte alls sög bra och det blev stopp hela tiden, men den här är helt tvärtom. Det bara swooshar till så är allt uppsuget. Var uppe på vinden och rengjorde i taket med det smalaste munstycket, den sög så bra att gamla bikupor (eller vad det kallas) sögs in trots den lilla storleken på munstycket. Kan varmt rekommenderas.
 
Köpte mig den billiga från Jula. Känns ug som förväntat med byggkvaliten. Suger bra med åtminstone halvfull påse. Eluttaget hade en något fördröjt stopp också, en trevlig feature. Den funkar alltså bra efter en dags användning vilket inte alla budgetprylar gör... Framtiden får utvisa om det är något att ha, jag återkommer i tråden när jag kört den lite mer.
 
Någon som vet var man får tagi påsar till en Nilfisk Attix 30?
 
När jag köpt nåt nytt ibland blir jag lite skeptisk. Så även denna gång när Dustex40 kom hem. Men nu när jag nyttjat den lite. Oj! Vilken maskin! Med råge täcker den mina behov!
Lite synd att påsarna är dyra men det tar ett tag att fylla upp en påse.
Grymt sug! och detta med inställning av sugstyrka och koppling till elverktyg, riktigt bra!

/Mattias
 
  • Gilla
cosworth_81
  • Laddar…
Är ute efter en påslös våt & grovdammsugare modell bättre kvalitet, prisklass max 4000 kr.
Har tidiagre haft flera billigare kärcher o nilfisk, dom med påse, men...vill ha bättre.
Nån som har nåt bra tips??
 
Någon som har något att säga om Shop Vac:s dammsugare?
Denna modell verkar intressant IMO.
 
Köpte en våt/torr dammsugare från Kärcher , Commercial NT 27/1, helt grym maskin. normalt butikspris tror jag var 3995 kr. värd varenda krona.
Har haft många av dom lite billigare nilfisk o kew , men håller bara några månader sen skrot. Min miljö är inte den bästa....slipdamm....färgdamm m.m
La till en slant till en antistat-slang, så slipper man få stötar, funkar jättebra.
 
Får man sparka liv i denna tråd igen?

Jag behöver en grovdammsugare till kommande renovering men budgeten är begränsad och har blivit avrådd från att köpa biltemas dammsugare.

Vilken är den minst dåliga grovdammsugare man kan få för max 1000 kr?
Krav

  • Ska ha verktygsuttag, helst med fjärrstyrning.
  • Ska vara möjlig att koppla till min Bosch GST 90 E
  • Ska vara möjligt att koppla sliphanddtag till.
  • Ska användas till slipdamm, sågspån och skidvalla.
  • Ska inte vara katastrofalt kass och gå sönder efter en vecka.
  • Påsarna får inte kosta svinmycket.

Kompromisser

  • Utseende oväsentligt.
  • Hög ljudnivå ok.
  • Märke ointressant.
  • Får ha nackdelar som kort sladd, dålig slang, dålig byggkvalitet etc.
  • Dåligt filter ok.
  • Får vara begagnad
 
Redigerat:
Jag har en röd Meec från jula som fungerar bra och har dessutom fördröjd avstängning. Har nog använt den till de flesta saker du räknade upp och den har klarat det.

Nackdelarna: Kort slang, topptung och kan vicka lätt om man inte är försiktig, lite högljudd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.