Hej.

Jag har beställt ett Prefab hus. Jag ska köpa materialsatsen från dom och ta hjälp av instruktörer vi stommontage. Sen ska jag göra resten själv med hjälp av folk på timme (och ölplattor). Jag har fått bygglov och haft byggsamråd. På byggsamrådet frågar kommunen efter byggfelsförsäkring. Det har jag en från Garbo. men eftersom den bara täcker sånt som det finns ett kontrakt på, så gäller den bara på materialsatsen. Men den finns. Nu vill dom att jag tecknar en egen försäkring på eget arbete. Garbo tecknar inget sådant. Kommunen tycker att jag behöver det på grunden. Så: Jag har en byggfelsförsäkring som lagen säger att jag måste ha. Den försäkringen gäller dock inte på eget arbete. Måste jag då teckna en till som gäller det för det? Min husförsäljare som byggt hus i 20 år säger att han aldrig hört detta förut då det nästan alltid är vissa saker som kunderna gör själv. tex målning, klinkers, kök, övervåningar, altaner mm. Sådana grejer tycker kommunen heller inte att jag behöver ha försäkring på men just grunden. Borde inte hela bygget behandlas lika?? Jag har heller inget kontrakt på grunden då den görs av mig själv med hjälp av vänner som är grundläggare.

Hur tar jag mig ur detta??
 
Be Garbo skicka ett skriftligt svar på att de inte tecknar den typen av försäkringar. Om de inte vill skicka sådant, skriv en formell ansökan till dem, så måste de svara skriftligt att de avböjer, och då har du ett papper till byggnadsnämnden. (Så gjorde svärfar och slapp undan försäkringen.)
Angående materialförsäkringen så gäller konsumentlagstiftningen vilket gör att du har garanti på grejerna..oavsett försäkring eller ej.
 
Har redan förklarat för kommunen att det inte går med Garbo men då sa dom att jag skulle ta försäkringsbolaget "bostadsgaranti" dom försäkrar tydligen eget arbete. Men jag har ju Garbo och vill inte betala 20 tusen till för något som jag inte har nytta av.
 
Förstår hur du känner, ska själv på byggsamråd nästa vecka och har lurat på detta..förutom ovanstående råd så finns följande faktorer:
- Om beräknad byggkostnad (Material + inköp av tjänster) är lägre än 10 prisbasbelopp (420 000) krävs ingen byggfelsförsäkring.
- I nya PBL (Plan och bygg-lagen) som träder i kraft i Maj nästa år så är byggfelsförsäkringskravet slopat för självbyggare.
Kan ju vara lägligt av kommunen att ta hänsyn till lagstiftarnas intentioner...

men om du har hamnat i klinch med byggnadsnämnden och känner att du har bråttom, ge då upp kampen...om det blir prestige i det och du har otur så ger sig tjänstemännen aldrig...
 
Bostadsgaranti försäkrar heller inte eget arbete...men du är tvingad att ha den... Vi fick pröjsa minimibeloppet på 12tkr, vi lejer bort vvs och el, resten själva. "Huvudsakligen självbyggeri" står det på försäkringsbrevet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.