Håller på att renovera källaren med Nivellsystem och golvspån. Det är två rum på ca. 6mx4m som ligger i 90° vinkel till varandra, och en hall som binder samman dem, 3x3m. Jag skall ha samma golvnivå i alla tre rummen, men det finns ingen fri sikt mellan de två stora rummen.

Skall nu välja golvnivå för första Nivell-regeln, och såklart försöka hålla exakt samma nivå i alla tre rummen.

Men jag inser ju att utan fri sikt för t.ex. en laser kan detta bli ...utmanande. Jag accepterar att det inte blir 100% vågrätt. Undrar därför: exakt hur stora höjdskillnader på ett golv är acceptabla? Jag vill inte att skillnaderna skall synas eller märkas nämnvärt. Men jag skall ju inte spela biljard direkt på golven heller, så de behöver ju inte vara super-vågräta "i onödan".

Är 2mm per meter t.ex. en ok skillnad? 3mm/m? 4?
 
Vad skall du lägga för golv då? Om du skall lägga parkett tex så har tillverkare info om vilka acceptanser det är på golvet. De flesta parkettgolv klarar nog 3mm/m
 
Kan du inte sätta en runtomstrålande laser så den lyser genom dörröppningrna ut i båda rummen för att hitta läge för startregel i alla rummen?
 
Men borde inte ett långt vattenpass gå lika bra. Om man utgår från en punkt i hallen och sen sätter första regeln i båda rummen det första man gör.

Den diffen ett bra pass ger är inom acceptans för golvläggning.
 
Vi måste skilja på begreppen här. Vågrätt (dvs ej lutande) och golvnivå är inte samma sak.

Golvnivån är väl relativt lätt att mäta ut med en laser och en tumstock eller liknande mellan rummen (börja i ett rum och mät sedan genom dörren in till nästa).

För att sedan få golven i våg så använder du ett bra vattenpass eller en laser. För att göra detta behöver du ju inte bry dig om golven i de andra rummen.
 
Erkänner villigt att jag är novis när det gäller att lägga undergolv. :) Jag är också en noggrann typ av mig, så jag vill veta redan i förväg att jag inte gör något som är otillräckligt.

Tackar för förslagen, och gör så som Hubbe2 föreslår, runtstrålande laser i hallen för att hitta en startregel i alla rum. Jag känner mig lugnad av att både ByggareNick och dennis_f påpekar att ett bra vattenpass ger ett tillräckligt vågrätt golv.

Jag har tänkt lägga klickgolv ovanpå undergolvet, men det är mest för att min renoveringsbudget inte tillåter mer just nu (eftersom vi var två när renoveringen började, men hon drog och tog halva renoveringskontot med sig... :@ ) Tanken är dock att undergolvet skall vara bra nog för att lägga ett lite bättre golv i framtiden - spara på ytskikten men inte på underarbetet.

Jag känner mig nu trygg i att ett långt, bra vattenpass ger mig förutsättningarna för ett bra undergolv. Tack allihop!
 
Antog bara att du inte hade en runtstrålande laser. :p
Det är bra att vara petig på rätt ställen.
beklagar det där med tjejen, men nu får du det fint tills att alla andra brudar kommer och hälsar på iaf.

Du lägger väl upp lite bilder under arbetets gång? :D

Lycka till.
 
ByggareNick, du antog rätt i att jag inte har en rundstrålande laser. Men jag fick just en ursäkt att köpa en. :D bra att ha när man skall sätta upp tavlor och grejer sen också ju.

Lovar att lägga upp bilder av hela projektet, har en hel del från rivningen också, med alla de "intressanta överraskningar" som den här källaren bjudit på.

Svaret var ändå skitviktigt, jag var rädd att det skulle vara typ "0,5mm/m är absolut max, du måste mäta noggrant av bara h*vete", och då hade jag varit nervig som f*n över jobbet. Men när det nu räcker med vattenpass så känner jag att jag klarar det, 2-3 mm/m är ju 5 mm på ett 2m vattenpass, så uselt mäter jag inte. :)

Den rundstrålande lasern är mest en lyxgrej. :)
 
Jag är likadan, jag pratar om saker som vi måste göra hemma tills att sambon "inser" att det är väldigt viktigt att få det gjort sen släpper jag bomben: Men älskling vi kan inte göra det för jag har inte en spikpistol som klarar 90mm spik och det är väldigt jobbigt att spika själv sen så blir det inte lika bra.
Dagen efter fick jag köpa en Dewalt spikpistol 50-90mm. :D
Nu vill jag ha bosch sticksåg, 135:an. Har du något tips på hur jag skall lura till mig den?? :p

Ditt golv kommer bli riktigt bra. Jag väntar på bilderna. skall bli intressant.

Ha de en trevlig helg.

Skål
 
  • Haha
Tummenmitthand
  • Laddar…
B
du får göra en fix punkt som du kan mätta efter. krångligt men det går.
inte bara flytta lasern.
fast lasern är i nivå kan det bli fel ändå
 
Glöm inte bort att det går att hyra en laser.
Om man ska sätta golvreglar, blir det mycket mätande.
De lasrar som man hyr, kan man hyra med en mottagare, som hjälper en med nivåinställningen.
Med en hobbylaser, måste man hela tiden läsa av höjden med en tumstock, vilket går men är lite knöligt.

Dvs, om du tror dig kunna sätta alla reglarna på plats på ungefär 1-2 dagar, då kan du hyra en laser.

Om du håller på ett par timmar per kväll, då är det för dyrt att hyra. Men du sparar mycket tid med en hygglig hobbylaser.
 
Köpte en Black & Decker 360° LZR4 i fredags. Satte de tre första Nivellreglarna igår, och mätte med tumstock, mellan varje arbetsmoment, noggrann som stryk. Efter tredje regeln kollade jag med mitt 120 cm vattenpass, och konstaterar att det är tydligt snett! *mummel*

Det visar sig att en av de tre laserögonen på Black & Deckern jag köpte är skev - den skiljer 10mm/m mot vågrätt. Tre Nivellreglar och ca. 1.000:- rätt i sjön. :@ Jag trodde B&D var pålitliga, det var ju inget 29:90-pass från Rusta utan ett 1.100:- B&D...

Så ikväll får jag börja om från början. F*n.
 
B
varför är nivellreglerna kassa?
du har väl inte fäst i alla punkter direkt??
 
Fäste alla punkter på tre reglar innan jag kontrollerade med vattenpasset. Jag litade helt blint på laserpasset - varför vänta med att fästa allt när jag redan nu visste att det var i våg... tänkte jag... *korkad*

Två av reglarna gick att rädda genom att slå av plastskruvarna på undersidan om regeln (den tredje regeln satt bara millimeter från golvet så där gick det inte), men jag får köpa en ny kartong med plastskruv eftersom jag låg precis på gränsen i antalet. Så det blir inte riktigt så dyrt som jag befarade.

Nu, när jag fått laserpasset utbytt (tack, Jula, ni är smidiga att ha att göra med!) och jag gör om från början, så fäster jag bara tre punkter på varje regel till att börja med. Och dessutom kontrollerar jag hela tiden med vattenpasset också - om Black & Decker laserpass kan vara helt kokobello från fabrik så kan det säkert flippa ur under användning också.

Man lär av sina misstag... Och andras, hoppas jag. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.