Hur lång torktid bör man beräkna för platta som gjuts i början november? Alltså, när kan man tänka sig att börja lägga golv i rummen på bv? Det blir golvvärme, lösvirke, 1 1/2-plan med hjärtvägg.

Finns det betong som torkar snabbare? För- resp nackdelar?

Har sökt på frågan men hittade inget snabbt o bra svar.

/me
 
Vi gjöt i början av september och vi kommer inte att lägga på golv förrän till våren.
Innan vi lägger skall plattan fuktmätas. Ju längre man kan vänta desto bättre, säger min sambo byggaren.
 
Har förstått att alla snabba byggen man ser är torpargrund. Blir ändå fundersam när jag tänker tillbaka på huset vi byggde -82, enplans med platta på mark. Där låg den, visserligen under bästa solsemestern, och torkade juni till augusti innan golven lades. Det var då ett sk flytande golv med frigolit o spånskivor. Är det så stor skillnad på värmen, jag menar golvvärmen måste väl bidra rejält till torken?

/me
 
Pius skrev:
Vi gjöt i början av september och vi kommer inte att lägga på golv förrän till våren.
Innan vi lägger skall plattan fuktmätas. Ju längre man kan vänta desto bättre, säger min sambo byggaren.
Helt rätt.Efter 28 dagar betong har 70% av sin allmant varaktighet.Om man fuktmätar VARJE dag.
 
  • Gilla
Mala45
  • Laddar…
Mikael_L
Kjell G skrev:
Har förstått att alla snabba byggen man ser är torpargrund. Blir ändå fundersam när jag tänker tillbaka på huset vi byggde -82, enplans med platta på mark. Där låg den, visserligen under bästa solsemestern, och torkade juni till augusti innan golven lades. Det var då ett sk flytande golv med frigolit o spånskivor. Är det så stor skillnad på värmen, jag menar golvvärmen måste väl bidra rejält till torken?

/me
Men det var inte cellplast under plattan då?
Idag när man nästan alltid lägger cellplast och ofta plastfilm under plattan så hindras fortsatt uttorkning nedåt effektivt, vilket borde vara än värre.
 
Tack Mikael_L, den tråden var värdefull. Undrar bara varför jag inte fick den när jag sökte på "torktid grund"?

Det blir nog till att göra allt annat, sen får man lägga in golven da'n före inflyttning :D

Skämt åsido, vi får göra övervåning klar med sovrum o toalett. Köket därnere borde man väl kunna sätta upp ändå om man inte lägger golv under skåpen. Fast det kanske man ska göra? Får väl undersöka det här på forumet, kökstrådar kanske.

/me
 
Apropå förra bygget, nej, det var förstås inte cellplast men nog la man väl nån slags markisolering även då? Eller var det bara singel/makadam eller liknande? Minnet är bra men kort ;)

/me
 
Mikael_L
Kjell G skrev:
Apropå förra bygget, nej, det var förstås inte cellplast men nog la man väl nån slags markisolering även då? Eller var det bara singel/makadam eller liknande? Minnet är bra men kort ;)
/me
Jag vet inte hur länge man byggt med cellplast under plattan.
Om man inte har något tätt skikt under betongplattan borde den efter en tid nå något sorts fuktmässigt jämviktsläge beroende på markförhållanden och temperaturer i huset och plattan. Detta oavsett om det är täta skikt på ovansidan av plattan eller ej.

Angående torktiden, klinker på golv (OBS utan tätskikt) andas ju lite, så det golvunderlaget ska gå att lägga lite tidigare än klickgolv/parkett/plastmatta.
Platon har ju också ett system som ska låta golvet ventileras ut åt sidorna och upp vid golvlisterna.
Oavsett hur du gör, är det aldrig någon nackdel att vänta så länge som det går med golvbeläggningen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.