FieroGT skrev:
På de ställen som det inte finns fjärrvärme skulle jag välja att borra + FTX. På så sätt får man förvärmd luft in i huset och inte vid spalter vid fönster (otroligt korkat att ta in luft alldeles ovanför fönster som i sin tur ökar kallraset).
Fjärrvärme + FTX har jag valt till mitt hus för att det är enkelt och knappt några rörliga delar. Dessutom har man ansvar för kommande generationer att minska sin påverkan på miljön. Det bolag jag köper min Fjärrvärme ifrån har kraftvärmeverk så den el jag använder motsvarar ungefär lika mycket el som det kan generera. DVS jag vill nästan påstå att min uppvärmning är klimatneutral!
Väljer man Nibes nya värmepump och den skulle rasa efter garantitiden kostar den idag ca 85000kr för bara pumpen + arbetskosntaden att byta.
Och när din bergvärmepump samt din FTX-anläggning rasar efter garantitiden så är den helt gratis att byta ut?

Man får väl se till att man är försäkrad bara, finns bolag som separat försäkrar vissa prylar. Jar har t.ex. försäkring på plasmatv:n som ersätter alla reparationer eller byter ut TV:n mot en likvärdig utan åldersavdrag. Detta oavsett hur gammal tv:n blir.

Edit: Kollade upp min villaförsäkring och den täcker utrustning som går sönder som hanterar värme och ventilation, självrisk 10 000, så att det skulle kosta några 85 000 att byta ut en trasig F750 är inte riktigt sant.
 
Redigerat:
FieroGT skrev:
På de ställen som det inte finns fjärrvärme skulle jag välja att borra + FTX. På så sätt får man förvärmd luft in i huset och inte vid spalter vid fönster (otroligt korkat att ta in luft alldeles ovanför fönster som i sin tur ökar kallraset).
Fjärrvärme + FTX har jag valt till mitt hus för att det är enkelt och knappt några rörliga delar. Dessutom har man ansvar för kommande generationer att minska sin påverkan på miljön. Det bolag jag köper min Fjärrvärme ifrån har kraftvärmeverk så den el jag använder motsvarar ungefär lika mycket el som det kan generera. DVS jag vill nästan påstå att min uppvärmning är klimatneutral!
Väljer man Nibes nya värmepump och den skulle rasa efter garantitiden kostar den idag ca 85000kr för bara pumpen + arbetskosntaden att byta.
Bynor.se säljer F750 för 67125:- inkl frakt och Nibes rek. ca-pris är 81250:-.
 
Det låter ju inte helt fel. Men då måste man hitta någon som vill koppla in den också och det brukar väl inte vara så lätt att hitta folk som vill koppla in saker som man köpt själv.

Hur är det egentligen med värmepumpar? Är det något som en yrkesman måste göra (enligt bestämmelser) eller något som en yrkesman bör göra (för att det är svårt) eller är det något som man kan göra själv med hjälp av forumet här under förutsättning att man är händig?
 
Som jag fått veta, ska man vara certifierat vid arbeten med gas. DVS L/L VP ska monteras av cert personal.
NIBE 750 kopplar man bara till:

el (elektriker)
vatten/avlopp (kan du gör det)
spiro (kan du gör det)
injustering (det måste du köpa)
 
Att värmepumparna är så dyra beror på att det är en skyddad marknad.

Kompressorn kostar i luft luft 5000 ...i bergvärme 85000 det säger sig självt att något har gått snett.

Dessutom så är dom flesta bergvärmepumpar så taskigt konstruerade så att det räcker med en enkel fasvändning för totalhaveri.

Vilken villaägare har kontroll på fasföljden?

Sjuka installatörer behöver bara se till att L1,L2,L3 byts så har man ett nytt jobb!

Ett annat problem är att pumparna inte har ett säkert primärflöde..dvs om elementsystemet innehåller skit så att filtret till pumpen sätter igen så brinner pumpen upp...
Att försäkringsbolagen accepterar denna sjuka lösning är märkligt.

Bortsett från detta så är det bergvärme man ska ha!
 
byggarätt skrev:
Att värmepumparna är så dyra beror på att det är en skyddad marknad.

Kompressorn kostar i luft luft 5000 ...i bergvärme 85000 det säger sig självt att något har gått snett.

Dessutom så är dom flesta bergvärmepumpar så taskigt konstruerade så att det räcker med en enkel fasvändning för totalhaveri.

Vilken villaägare har kontroll på fasföljden?

Sjuka installatörer behöver bara se till att L1,L2,L3 byts så har man ett nytt jobb!

Ett annat problem är att pumparna inte har ett säkert primärflöde..dvs om elementsystemet innehåller skit så att filtret till pumpen sätter igen så brinner pumpen upp...
Att försäkringsbolagen accepterar denna sjuka lösning är märkligt.

Bortsett från detta så är det bergvärme man ska ha!
Hur har du kommit fram till denna info tro.
En normal BV kostar komplett mellan 35-60 tusen beroende på storlek,VVB osv.
Att en kompressor kostar 85000 är ju bara fria fantasier, 15-20 tusen är väl mer rimligt.
Saknas primärflöde stannar pumpen och inget mer händer innan man löst problemet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.