För en dryg vecka sedan kastade jag ut min gamla oljepanna och fick en ny och fin L/V-pump.

Den gamla pannan läckte, vilket jag inte var det minsta förvånad över mtp att den var 40 år gammal.

Imorse upptäckte jag att ett termoskydd på min pump löst ut. Samtidigt noterade jag även att trycket i systemet sjunkit med 0.3bar (normaltryck är 2 bar i mitt system).

En viss tryckminskning kan man nog anta kommer av att vattnet var lite kallare än normalt, men jag blir lite orolig att jag har ett läckage i värmeslingan också.

Finns det något bra sätt att kontrollera detta, utan att riva och visuellt inspektera alla rör?
 
Säger som Bosse bildoktorn "om en bil läcker olja eller vatten så syns det på garagegolvet". är det läck så kommer det ut någonstans.

IOM byte till L/V pumpen så fylldes det på lite nytt vatten och det kan ta lång tid att få bort luften ur vattnet, sitter det automatiska avluftare så får man någ hålla på och fylla på vatten ett tag MEN det kan vara ett dåligt expansionskärl också.

Protte
 
Vi hade också läckage. Problemet var att vi aldrig hittade var det var. Dock så kunde vi konstatera att det var under källargolvet.....

Vi la nya synliga rör i källare istället.
Dock tror jag som prototypen att det är luft som är i systemet som måste bort.
 
agehall skrev:
För en dryg vecka sedan kastade jag ut min gamla oljepanna och fick en ny och fin L/V-pump.

Den gamla pannan läckte, vilket jag inte var det minsta förvånad över mtp att den var 40 år gammal.

Imorse upptäckte jag att ett termoskydd på min pump löst ut. Samtidigt noterade jag även att trycket i systemet sjunkit med 0.3bar (normaltryck är 2 bar i mitt system).

En viss tryckminskning kan man nog anta kommer av att vattnet var lite kallare än normalt, men jag blir lite orolig att jag har ett läckage i värmeslingan också.

Finns det något bra sätt att kontrollera detta, utan att riva och visuellt inspektera alla rör?
Kan mycket väl vara luft i systemet.
Läckage är mest vanligast på radiatorerna än på rören.

Är expansionskärlet anpassat till vattenvolymen i systemet?
Är kärlets förtryck det rätta?
Om tempen på vattnet ökar el sjunker så ska kärlet reglera det.
Men varför så mycket som 2 bar i systemet?
Det räcker till 20 meters höjd..

Monterades det in något smutsfilter före Vp utedelen?
Om inte kommer plattvärmeväxlaren i Vp sannolikt att sättas igen av rost och smuts från de gamla rören och radiatorerna.

// G
 
Luft i systemet skulle det kunna vara en del i förklaringen.

Dessutom noterade jag att en termostat börjat läcka lite nu. Det ser ut som att den gjort det under ett tag, utan att jag märkt det. Antar att det tilltog lite iom att jag ökade trycket i systemet. Ska försöka byta den och fortsätta hålla koll på systemet.

Visst är 2 bar aningen högt tryck. Borde nog egentligen sänka lite.

Utedelen har inget smutsfilter, men vattnet går inte ut i mitt system, utan det är köldmedel som cirkulerar till utedelen. På själva radiatorkretsen finns ett smutsfilter.
 
Idag finns det fina grejjor att tillgå! Man kan hälla ett medie i värmesystemet som härdar vid kontakt med syra och på så sätt kan laga läckande rör som man inte hittar! Kostsamt men en lösning om ditt läckage fortsätter..
 
Dr.L skrev:
Idag finns det fina grejjor att tillgå! Man kan hälla ett medie i värmesystemet som härdar vid kontakt med syra och på så sätt kan laga läckande rör som man inte hittar! Kostsamt men en lösning om ditt läckage fortsätter..
Låter intressant. Finns det någon länk eller källa? (har inte orkat googla eller söka själv ännu)
 
Problemet med syrehärdande reparationsmedel är att de har en tendens att även täppa till där man vill ha öppningar. Avluftningsmunstycken till exempel.

Om inte allt medel går åt till att laga en eventuell läcka så härdar det på nästa ställe den hittar syre.
 
Om man inte hittar läckan när vattnet är kvar i rören, så testa och provtryck systemet med tryckluft. Om det finns en läcka så kommer kompressorn att vilja gå.

Indikering var läckan är får man genom att gå och lyssna efter väsandet då luften går ut genom sprickan/läckan. Det är även möjligt att blåsa in rök i systemet och på det sättet få indikering.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Fan det fanns sånt medel redan... Jag som hade tänkt att uppfinna det medlet så man bara skruvar ihop hela rörsystem utan lin m.m och sen blåsa i supermedlet och täta allt. Där försvann mina miljoner
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Kylarcement fanns redan på forntiden (dvs 60 talet när jag var riktigt ung).

Protte
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Samster skrev:
Om man inte hittar läckan när vattnet är kvar i rören, så testa och provtryck systemet med tryckluft. Om det finns en läcka så kommer kompressorn att vilja gå.

Indikering var läckan är får man genom att gå och lyssna efter väsandet då luften går ut genom sprickan/läckan. Det är även möjligt att blåsa in rök i systemet och på det sättet få indikering.
Trycksätt INTE med luft. tryck med vatten.
Med tryckluft finns risken att du får läckage som du inte tidigare haft.

// G
 
Om du mot förmodan trycker med luft så är det bra att veta: 1 det är förbjudet att göra, utan tillstånd och intyg. 1bars lufttryck motsvarar 10bars vattentryck
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Samster skrev:
Problemet med syrehärdande reparationsmedel är att de har en tendens att även täppa till där man vill ha öppningar. Avluftningsmunstycken till exempel.

Om inte allt medel går åt till att laga en eventuell läcka så härdar det på nästa ställe den hittar syre.
Det resonemanget verkar genomtänkt. Alltså är det inge bra att täta med kylarcement i system som har automatiska avluftare mm.
Bättre då att försöka leta upp och laga/åtgärda läckan, om det går.
 
Dr.L skrev:
Om du mot förmodan trycker med luft så är det bra att veta: 1 det är förbjudet att göra, utan tillstånd och intyg. 1bars lufttryck motsvarar 10bars vattentryck
Förstår inte det argumentet. Tryck är tryck oavsett om det är vatten eller luft. Skillnaden är väl att 1 kilo luft kanske innehåller 10 gånger mer massa än 1 kilo vatten då luft komprimeras kan jag förstå. Dvs smäller det så smäller det rejält med luft och står och blåser en stund medan om vatten smäller så blir det en hostning och blött.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.