Ag0Gz.png

TJfqr.png

En4ID.png



zZwQ3.png

bQW5a.jpg

Hej! Är jag på rätt väg här? Hållfasthetsmässigt, estetiskt och dimensioneringsmässigt alltså..

Släpp lös din innersta kritiker och mörda min inspiration tack! :rolleyes:

Bredden på utbyggnaden är ca 4,5m. De stående reglarna i väggarna är 170mm. Golvet är 220mm. Takbjälkarna är 170mm. Taklutningen är ca 27°, om det är intressant. Nederdelen är inte klar, men jag väntar på att jag ska bestämma mig om jag ska gjuta plintar eller bygga på något annat sätt..

Frågor jag har är väl egentligen allt. Jag har finkammat forumet med googles fantastiska sökmotor, men jag hittar inte slutgiltiga svar på följande:

Hur man konstruerar väggens anslutning till taket. Jag ska inte ha hanband utan ha snedtak upp till nock på övervåningen. Hur få detta hållfast, speciellt i anslutningen till väggen?

Hur man "fäster" övervåningens golv i väggen. Balkskor?

Dum fråga: Jag handlar mest på byggmax. Finns något annat vedertaget mått på reglar än 45mm? Är det konstruktionsmässigt ok att ställa två-tre ihop på höjden för att få ihop en rejälare "stock"? =) Jag har alltid byggt med 45or (alltid.. bara två år hittills!), men nu när jag funderar på att ge mig på att bygga en utbyggnad med två våningar är det ju lite andra vikter inblandade. Överdriver jag?
 
Redigerat:
Måste du inte fylla mycket framför huset? kan inte stå i luften väl?
 
Pa rak hand kanns det som fonstren ar pa tok for stora, men sa har jag heller aldrig forstatt vafor folk ar sa tokiga i stora fonster (insynsproblem, priset, underhallsproblem, isolering etc.). I ovrigt har jag absolut inget att anmarka pa! Bra jobbat med skissprogrammet!
 
lasseseger skrev:
Måste du inte fylla mycket framför huset? kan inte stå i luften väl?
Mycket riktigt! Fylla vet jag dock inte om det blir tal om. Det ser nog ut att luta mer än det gör. Berggrunden är mellan en och en halv meter under backen, så jag tror jag gräver mig ner dit och gör rejäla plintar eller nåt..
 
Tokyoboy skrev:
Pa rak hand kanns det som fonstren ar pa tok for stora, men sa har jag heller aldrig forstatt vafor folk ar sa tokiga i stora fonster (insynsproblem, priset, underhallsproblem, isolering etc.). I ovrigt har jag absolut inget att anmarka pa! Bra jobbat med skissprogrammet!
Ja, du har sannolikt rätt. Fönstren blir gigantiska, en mer realistisk skiss kommer senare. =)

Vi har inga direkta problem med insyn (rummet överst blir sovrum, rummet underst blir "matsal", eller en förlängd del av köket), den enda grannen har inga direkta siktlinjer rakt in i rummet, och om vi tycker det blir jobbigt sätter vi upp gardiner på den delen av rummet vi för tillfället vill ha avskärmad. Det låter dumt att sätta in fönster och sen sätta för gardiner, men vi har en så fantastiskt mysig utsikt tycker vi, så vi vill ha fönster åt tre håll på utbyggnaden, annars sover vi kvar under snedtaket. ;D
 
iLEZ skrev:
Vi har inga direkta problem med insyn (rummet överst blir sovrum, rummet underst blir "matsal", eller en förlängd del av köket), den enda grannen har inga direkta siktlinjer rakt in i rummet, och om vi tycker det blir jobbigt sätter vi upp gardiner på den delen av rummet vi för tillfället vill ha avskärmad. Det låter dumt att sätta in fönster och sen sätta för gardiner, men vi har en så fantastiskt mysig utsikt tycker vi, så vi vill ha fönster åt tre håll på utbyggnaden, annars sover vi kvar under snedtaket. ;D
Jag kanske ar lattskramd som den stadsbo jag ar, men en mork vinternatt, upplyst inne och becksvart ute, allt du gor i de rummen syns ut. Sa skulle iaf inte jag vilja bo. Din fru kanske redan har godkannt fonstren? Sovrummen brukar man ha mest for att just sova sa stora fonster kanns mer som ett problem med kyla och solljus pa morgnarna (om ni inte ar lantbrukare i sodra Sverige och uppe redan fore gryningen forstass).

Varfor inte gora en vintertradgard av den delen som sticker ut nu, ha en altandorr pa nederbotten och ett franskt fonster dar uppe (om ni nu skall ha en vagg med nastan bara fonster). Da kan ni ha rummet till att njuta av utsikten, fika, ata frukost etc. Sa kan ni stanga om er nar det blir for ljust eller for kallt. Ekonomiskt, ekologiskt och flexibelt. Inte lika mycket utrymme att varma pa om vintern och superb isolering for rummen innanfor (med tjockare innevaggar forstass). Sadana rum har jag haft i ett hus i Japan och det gick inte av for hackor i mysfaktor!

Kanske till och med skippa "kryss"-formen och dra ut hela den sodra vaggen for en kombinerad vintertradgard/solrum? Kan kombineras med ett litet sott badkar pa plattform i ena hornet sa att man kan ligga i 45 graders vatten och dricka skumpa aven om det bara ar 10 grader i rummet, med ett apelsintrad i kruka bredvid och blicka ut over vinterlandskapet?
 
Det blir bra med stora fönster eftersom du gör andra snickerier i sekelskiftes stil också. Man hade stora infulenser från viktorianska orangerier på den tiden så det är bara att se till att använda många spröjs så att ingen glasyta är bredare än 35-40 cm.

Go for it
 
C
Brukar man inte bygga väggar en våning, sen snickra ihop ett bjälklag ovanpå väggarna, och sen bygga en våning till? Fast det kanske inte funkar så om du ska ha stolpar ända upp från marken för att hålla upp nockbalken, vilket du får ha för att hålla uppe takbjälkarna.

Tror det finns regelvirke i 70mm också. Jag skulle föreslå att du tar hjälp av ett företag som använder Trusscon/Roofcon för att dimensionera stommen, eller åtminstone taket, då kan dom hjälpa dig med exakt hur du ska göra. Du lär nog få använda C24 eller C12 i takstolarna också...
 
Ser ut som fina glasverandor, passar huset perfekt! Oavsett hur du löser grunden, så tänk på att klä in den ordentligt, det ser annars oerhört klumpigt ut om det hela ska "sväva i luften".

Om reglar har jag inga kunskaper.

Vad gäller insyn finns ju gardiner och persienner av olika slag. Personligen skulle jag dock inte välja att ha sovrum med så mycket fönster, det blir väldigt varmt på sommaren om man inte vil lsläppa in alla mygg
 
J
Mycket snyggt, skall göra nästa detsamma på ett hus till hösten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.