W
ok, ska åka å kolla...
finns det nåt superdupermedel man kan ha på för att få lite fart på gräset sen, ingen som har nåt tips på ett bra gödningsmedel för å få riktig fart på gräsmattan?
 
Har de inte järnsulfat, fråga efter Ferrogent. Det är samma sak. ;-)
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Granngården får/vill inte sälja detta som mossbekämpnings medel, men det brukar gå bra om man inte säger att man skall ha det till gräsmattan.
Allt enligt biträdet i butiken.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
... säg att du ska ha det till grisarna. :) Det brukar funka!
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
hugodog skrev:
ok, ska åka å kolla...
finns det nåt superdupermedel man kan ha på för att få lite fart på gräset sen, ingen som har nåt tips på ett bra gödningsmedel för å få riktig fart på gräsmattan?
Köp vanlig NPK-gödsel med mycket kväve (N) för en grön, fin och välväxande gräsmatta. Procentfördelningen mellan N, P och K står på påsen. K-rauta har en som är billig och bra, precis som Granngården, men jag har glömt namnet på båda.
 
W
jenfor skrev:
Köp vanlig NPK-gödsel med mycket kväve (N) för en grön, fin och välväxande gräsmatta. Procentfördelningen mellan N, P och K står på påsen. K-rauta har en som är billig och bra, precis som Granngården, men jag har glömt namnet på båda.
ska åka å titta, måste få lite fart på gräset i mossmattand^_^b
 
Köpte igår 15kg Ferrogent för ca 170:- på lantmännen.
Det man ska tänka på är att om man använder järnsulfat varje år så ska man kompletteringskalka på vinter/vår då järnsulfaten sänker ph-värdet i marken om jag fattat det riktigt. Man ser ju ofta att man inom jordbruket kör ut ganska stora mängder med kalk.
Så för att få bort eller minska mossan så blir det en "mixtur" av olika aktiviteter.
 
Hej ja mossan är besvärlig att få bort ett knep att ta till är att välta gräsmattan för mossan tål inget tryck. men man får göra det lika ofta som man klipper gräs och det är ingen snabbåtgärdad metod , men den är ju miljövänlig, man kan se att där man går mycke på gräsmattan där växer inte mossan.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Jäklar vad fort mossan blir svart, grymt!! Vertikalskärning nästa!
 
W
Provade med Gti'n idag, lite av mossan hade svartnat efter 30 min, körde med mossrivaren förra veckan å drog bort lite, måste nog ösa på med gödsel sen, å lite gräsfrön..
 
Intressant Hugodog, med ren järnsulfat så svartnar det så fort man sprutar på det i princip.
Idag har jag hunnit riva lite mossa, men som småbarnsförälder så lär jag få hålla på några dagar, blir mörkt alldeles för tidigt!
Nästa fråga är hur man får tag i bästa tänkbara ogräsmedel och gräsgödning billigast!
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Hur miljövänligt är järnsulfatet? Och vad är vertikalskärning?

/Bry er inte om mitt nick. Jag hade haft en rolig trädgårdsdag när jag snabbt skulle komma på ett användarnamn. Egentligen är jag nybörjare :)
 
  • Gilla
Storstadsbo
  • Laddar…
Hej
Kan man använda järnsulfat på takets betongpannor för att få bort växtlighet, tror det är begynnande mossa.

/K
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Undvik det då järnsulfat kan ge missfärgningar.
 
Varför späda järnsulfat med vatten? Jag spred det tort i gödningsspridare det funka fint.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.