Ja minst 60 cm bör den ju vara för att täcka hela hällen men ännu hellre lite bredare, om det går.
En "platt" variant ger också sämre osuppfång än en "trattformad", fast korrektare uttryckt och det som eg. är det viktiga, ur usuppfångningshänseende, är hur stor del (kant) på kåpan du har som sticker ner nedanför själva filtret. Ju längre nedstick dess bättre osuppfång så mao. sitter hela "tratten" ovan filtret så har den ingen eg. betydelse, förutom möjligen det estetiska ;)
Ytterligare en viktig aspekt är höjden ovan häll, ju högre upp dess sämre osuppfång så försök utforma själva "osuppfångardelen" så att den går att ha så nära hällen som möjligt utan att skymma grytorna  :)
(lättare sagt än gjort dessvärre ;))

MVH/Christina.
 
Det där är rätt enkelt. Det är precis som med garage - ju större desto bättre. ::)
 
Vi har en sådan här och är nöjda med den (950) http://www.fjaraskupan.se/pages/select/arcad.html. Bänkskivan är 90 bred för att vi använder den även som barplats.
Måttet mellan spishällen och fläkt är 59cm kan upplevas som för lite. Kåpans mitt är centrerad med spishällen mitt. Vår takhöjd är 3.55 (ryggåstak).
 
jureit skrev:
Enkelt? I teorin ja, men när du sedan sitter där och ska bestämma att "så här ska den se ut" så kommer alla frågor. Eller du kanske bara går från klarhet till klarhet i bygget MattiS?  ;)

Men vad tror ni om att kanske göra den 60x80? Blir det för litet? (70x90?) Då tänker jag att den sticker ut 10 cm på var sida om hällen och sedan förskjuta den något mot bakkant för att den inte ska hänga ivägen för mycket och skymma grytorna. Samtidigt får den inte bygga för mycket bakåt heller då vi ju har en liten form av barplats på andra sidan om spisen.

Ni som sitter med sådana här fläktar i köket, funkar det bra? Eller är det något ni skulle vilja göra annorlunda?
Från klarhet till klarhet - det kan du fethaja. :)

Vi skaffade som kanske bekant en Rondo 600 från Thermia med en biffig motor på vinden. Det hade varit smartare att välja tex den Fjärråskåpan som pt99 länkar till för den samlar garanterat upp os bättre än Thermiakåpan.

Angående positionen så får jag väll erkänna att detta var källa till viss ågren innan jag klippte sönder kåpans skorsten och satte sticksågen i taket. Slutsatsen av det var iaf:

1. Det är extremt viktigt att montera kåpan så lågt som möjligt. Jag gjorde en pappkåpa som vi höll upp för att testa sikten. 545 mm ovan spishällen blev resultatet
2. Placeringen i djupled gjordes något förskjutet bakåt. Det var ett litet misstag kan jag tycka idag. Se till att centrera kåpan över hällen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.