Hemmakatten
Vilken firma/vilket företag skall jag vända mig till?

Har fastnat på badrumsbelysningen. Har downlights i taket, och skall ha belysning i en nisch där spegel finns.

Ursprungligen var det tänkt att ha en lysrörsarmatur från Smedmarks i en aluminiumprofil som skulle tillverkas exakt efter måttet i nischen. Numera är Smedmarks uppköpta av Flux och det går inte längre att beställa speciallängd på armaturen.

Belysningen skall sitta i en nisch som är 1400mm bred och 70mm djup. Den är tänkt att sitta upp bakom, inte synas och ge ett släpljus ner på spegeln.

Har nu tänkt att ha LED-ljus i stället. Har sett att det finns små led-lampor som sitter tätt på en aluminium?skena och har förstått att man kan få vilken längd som helst. För öppningen har jag då tänkt att ha en frostad/mjölkfärgad? plastbit/raster som ligger på små vinkeljärn/profiler.

Led-belysningen skall vara fast monterad och dimbar och ge tillräckligt bra ljus för att kunna sminka sig.

Har förstått att det är en djungel med LED. Orkar inte tränga in i det, men som RilleRock och JohanG skrev i en tråd om utebelysning så vill jag inte ha "nån billig skit" Vilket företag i Sthlms-området gärna, är duktiga på LED om ni inte kan hjälpa mig?
 
Jag kan rekomendera hidelight ring o tala med dom du får tyvärr inga priser av dom direkt men du får bra råd o deras grejor är bra sen får du vända dig till grossist för priser
mvh tille
 
Hemmakatten skrev:
Vilken firma/vilket företag skall jag vända mig till?

Har fastnat på badrumsbelysningen. Har downlights i taket, och skall ha belysning i en nisch där spegel finns.

Ursprungligen var det tänkt att ha en lysrörsarmatur från Smedmarks i en aluminiumprofil som skulle tillverkas exakt efter måttet i nischen. Numera är Smedmarks uppköpta av Flux och det går inte längre att beställa speciallängd på armaturen.

Belysningen skall sitta i en nisch som är 1400mm bred och 70mm djup. Den är tänkt att sitta upp bakom, inte synas och ge ett släpljus ner på spegeln.

Har nu tänkt att ha LED-ljus i stället. Har sett att det finns små led-lampor som sitter tätt på en aluminium?skena och har förstått att man kan få vilken längd som helst. För öppningen har jag då tänkt att ha en frostad/mjölkfärgad? plastbit/raster som ligger på små vinkeljärn/profiler.

Led-belysningen skall vara fast monterad och dimbar och ge tillräckligt bra ljus för att kunna sminka sig.

Har förstått att det är en djungel med LED. Orkar inte tränga in i det, men som RilleRock och JohanG skrev i en tråd om utebelysning så vill jag inte ha "nån billig skit" Vilket företag i Sthlms-området gärna, är duktiga på LED om ni inte kan hjälpa mig?

Om belysningen skall vara för sminkning skulle jag ej rekommendera LED då även de absolut bästa inte riktigt har den färgåtergivningen som jag skulle kräva av en belysning för det ändamålet. Men värt att nämna i sammanhanget är att jag ofta är perfektionistiskt och att du mycket väl kan bli nöjd med ledbelysning i det här fallet. Det borde finnas en del som har demovisningar i Stockholm.
 
Här kommer exempel på LED Strip, finns i längder 15, 30 och 50 cm.
 
  • LED-Strip-1.jpg
  • Untitled-2.jpg
Jacro skrev:
Vill du bli helt nöjd med LED belysningen så ska du fråga efter Designlights produkter. De har gått om Hidealite kvalitétsmässigt.
Tänk på att när du ska ha Downlight LED så ska du ha en vanlig armatur och sedan sätta en LED ljuskälla i, även här är Designlights oslagbar jämfört med Hidealite och andra märken.

Du hittar en bra list, dom är dimmbar här:

**** Redigerat av moderator ****

Jag är väldigt intresserad av led-belysning och skulle uppskatta om du kunde berätta exakt vad som gör Designlights bättre? Du verkar tycka att de är bäst av alla men du har inga riktiga argument och jag har aldrig hört att de skall vara så bra tidigare. Jobbar du för dem? Dessutom undrar jag varför du rekommenderar en "vanlig armatur" istället för en som är anpassad för ledlampor?
 
Redigerat av moderator:
Denna från DesignLight har vi satt några gånger:

http://www.designlight.nu/popup.asp?artno=D-L3200

Lyser väldigt mycket mer än motsvarande med samma effekt från hide-a-lite.

Men om det räcker som sminkbelysning vette 17.. Vilken bredd vill du ha? Hur bred är spegeln?

Edit: Ser nu att det är exakt samma som Jacro länkade :rolleyes:
 
Redigerat:
Rrrrr skrev:
Denna från DesignLight har vi satt några gånger:

[länk]

Lyser väldigt mycket mer än motsvarande med samma effekt från hide-a-lite.

Men om det räcker som sminkbelysning vette 17.. Vilken bredd vill du ha? Hur bred är spegeln?

Då det gäller sminkbelysning är det inte bara ljusstyrkan som är viktig utan MINST lika viktig är färgåtergivningen. Så för husfriden montera inte LED som sminkbelysning då det endast är ett ytterst fåtal som ens har över 90 i RA-index. De flesta ligger mellan 60-80 och det är inte ok i detta sammanhang. Med det är såklart bara min åsikt och alla stora tillverkare av led....
 
Det gäller att vara snabb Rrrrr:D

Ichnoz - Nej, jag jobbar inte på Designlight:) Jag är intresserad av belysning och köpa hem och testa lite olika.
Jag har testat flertalet armaturer och kommit fram till att Designlight håller bra kvalité. De ger finast ljus och verkar hålla bra kvalité (tappar lite ljus). De är ju först på senare år som Designlight blivit "kända", men de har kommit in på de flesta elgrossister nu så något bra måste de ju ha:).

Det är endast min personliga åsikt att ha en vanlig armatur med LED ljuskälla, och framförallt kanske till privatpersoner som anlitar elektriker. Skulle det bli något fel eller om åskan slår ner, så byter man bara ut ljuskällan. Istället för att byta hela armaturen. Långsiktigt så kommer LED lampan tappa ljuseffekt, då räcker det ju med att byta ut ljuskällan för att få tillbaka samma ljus.
 
Hemmakatten
Nu är det ju så att vi har en inbyggd nisch med ett hål i "taket" på nischen som är 1400 x 70mm som vi vill fylla ut med belysning. Spegelns bredd i nischen är just 1400mm och jag vill ha belysning längs hela spegeln från "hålet" i taket.

Jag är inte alls låst vid LED, utan från början var det som sagt tänkt att ha en lysrörsbelysning (T5) som skulle ge släpljus ner på spegeln. Men eftersom det nu inte går att få armaturen 1400mm lång så funderar jag på andra alternativ, tex LED.

Förstår att det kanske inte blir optimalt för sminkning med ett lysrör/LED medsläp/nedljus längs spegeln, men det är det som finn. I taket har vi 4 downlights från Deltalight (dimbara) som ger mkt bra ljus i badrummet.

Jag har tagit till mig alla era råd och tittat igenom alla era länkar, men är fortfarande inte klokare.

Vad skall jag göra? Att bygga om ett nytt badrum är inte aktuellt för att få optimalt sminkljussken. Utan det jag har är ett hål 1400mmx70mm i taket ovan spegeln där jag vill ha ett starkt, bra, dimbart ljus som inte är vitviolettstarkt. Priset är i dagsläget oväsentligt, armaturen och skenet det väsentliga.
 
Hemmakatten skrev:
Vilken firma/vilket företag skall jag vända mig till?
www.saas.fi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.