Vad är rätt? Ska man vattenbegjuta en gjutform av plank innan man häller i betongen eller ska man pensla insidan av formen med träolja. Det förra för mätta trävirket så att det inte drar vattnet ur betongen, det andra är för att formen lättare ska släppa från betongen. Tycker det verkar lite onödigt att använda träolja.
Gjutningen gäller en grundsula.
 
Tigersågen skrev:
Vad är rätt? Ska man vattenbegjuta en gjutform av plank innan man häller i betongen eller ska man pensla insidan av formen med träolja. Det förra för mätta trävirket så att det inte drar vattnet ur betongen, det andra är för att formen lättare ska släppa från betongen. Tycker det verkar lite onödigt att använda träolja.
Gjutningen gäller en grundsula.
Ingen som har någon åsikt om detta? Har en fråga till om man räknat fram att det går åt exakt 2 kubikmeter betong. Hur mycket betong ska man beställa för att vara säker?
 
2.25 åtminstånne, lite fastnar i ränna, på verktyg, blir spill osv
 
H
Jag brukar lägga till 10% och normalt blir det 5% över.Bättre med förmycket lite snopet om man saknar 5 liter...
 
När jag gjuter använder jag vanligt sportat virke sen häller jag i betongen
och den innehåller så mycket vatten att den mängd som får rum i virket
knappast torkar ut betongen. har heller aldrig varit med om att jag inte får bort formen efteråt.

Vad skall du gjuta?? garage? du skall säkert ha isolering under..
hur tjockt skall du gjuta. När jag gjöt plattan för källaren så använde jag
kantblock i frigolit.. då funkar dom som form.. samt att man kan låta dom vara kvar efteråt..
 
Tjenare. Du behöver inte göra nånting med formen om du inte ska ha plankorna sen. om du trycker bestämt med fingrarna i betongen där de inte syns sen eller om du ska slipa över de sen så blir de små märken eller inget alls så kan du riva formen direkt om du känner för de. Trät suger inte åt sig så mkt att de torkar ut betongen så fort så de behöver du inte vara orolig för. om de är varmt ute så rekomenderar jag att vattna betongen eller lägga plast på för att den ska behålla sin egena fukt. de beror på om du ska ha en roterbil som snor ca 20 liter eller en pump som snor 300liter från dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.