Hur mycket vågar jag *med marginal* belasta ett golv med bjälklag av 175x45-reglar, cc60, furugolv 28 mm? Titta på en kamin som väger 255 kg med en belastningsyta på 635x485 mm. Lägger givetvis en plåt under kamin. Skulle det funka? Spontant känns det tveksamt även om jag inte har en susning beräkningsmässigt...
 
Om du har en tresitssoffa där det sätter sig tre pers på vardera 100kg (inte orimligt). Fördela detta på 4 ben a´3*3 cm... Har heller ingen uppfattning om beräkningar men i relation till varandra så kan det ju inete vara någon fara. Andra som har koll på detta vet säket bättre
C
 
Tack, jo resonemanget låter rimligt.

Pratade just med grannen som hjälpte mig med det nya bjälklaget och hans svar var "255 kg? Skämtar du? Det golvet tål upp emot ett ton." DET litar jag dock inte inte men 255 kg känns ju ganska tryggt ändå. Någon som vet om golvplåten fördelar trycket något eller om den inte har någon betydelse i praktiken (ganska tunn mässingplåt)?
 
Tror faktiskt att din granne inte har helt fel. Har en kompis som har ett akvarium på 700l på andra våningen. Inte tillstymmelse till svikt...
/C
 
Plåten fördelar inte vikt över hela sin yta, bara ytterst lokalt runt fötterna/botten på spisen.

Jag tror också att golvet tål detta utan problem.

Har du föresten räknat in skorstenen i vikten? Om du ska använda en modulskorsten och har högt i tak antar jag att dom kan väga en del?
 
Troligen ingtet problem. Men om jag vore dig så skulle jag ta kontakt med sotaren (som ju skall godkänna). Det finns en del udda regler för bärighet just när det gäller kaminer.

Hörde om ett fall i Stockholms innerstad (visserligen i ett flerfamlijshus, andra regler), där man sökte och fick bygglov för kakelugn. När allt var klart beordrade sotaren rivning, för bjälklaget var för dåligt. Hans krav var att det skulle finnas brandsäkert bjälklag under kaminen. Om huset brinner ner så skall kakelugnen fortfarande stå kvar på skorstensstocken. Motivet var att om det brinner så att bjälklaget rasar så skall inte en tung kakelugn ramla ner och slå sönder bjälklaget till nästa våning nedåt. Men detta fick man alltså inte reda på förrän ugnen stod på plats.

Sotarens dom går så vitt jag förstår inte att överklaga.
 
Ok låter bra. Nej det är ingen fara med skorstenen - kaminen står vid den gamla murstocken där jag för tillfället har en gjutjärnskamin. Det enda som tillkommer är en liten krök rökrör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.