Hej,
Vi renoverade vårt badrum i februari och installerade då en IFÖ Sign Art, vägghängd toalettstol. Cisternen står i en kaklad låda utanför väggen. Men - varje gång man sätter sig på toastolen så knarrar den som om den skulle ramla ner. :S

Finns det någon på forumet som har liknande konstruktion och kan tala om ifall detta är "normalt" och något man får leva med?

Toasitsen var inte i våg vid installationen. Det skiljde 4 mm vilket "låg inom det normala" (upp till 7 mm) enligt installatören från IFÖ. Det syns inte med ögat men vi skulle kanske inte accepterat det? Kan någon hjälpa oss med ett råd om vi ska acceptera eller reklamera?

Tack på förhand. /Helen
 
Jag har en vägghängd Sign Art + Pressalit Art Sign hårdsits, Ifös wc-element.
Inget knarr!
 
Tack Christian! Får jag fråga om montören hade några problem med installationen? Vår VVS:are sa att måtten inte stämde mellan utåtgående rör och wc-skål och kontaktade IFÖ Bromölla som skickade sin montör. Han skar av de utåtgående rören till rätt längd och pressade sedan in skålen på plats. Vår VVS:ares kommentar efteråt var "Ja, med våld hade vi också fått den på plats men måtten stämde inte!"

Vi hade sedan problem med dropp under de första veckorna. Montören var här igen men sa att han inte hade åtgärdat något, det berodde troligen på kondens innan golvvärmen kom igång, gissade han.

Knarret och knirret i stolen låter som det kom från fastsättningen mellan kakelvägg och toaskål. Varenda rörelse genererar ett knirrande ljud, så pass att man nu väljer vår lilla "extra-toa" istället för vårt fina nya badrum.

Ledsamt :surprised:(
 
Lite spekulationer:

Precis som du säger kommer knirret från att något rör sig.
Jag gissar, att toaletten är ordentligt dragen i väggen, dvs toaletten rör sig inte i förhållande till väggen.

Då är alternativet att väggen i sig knirrar, jämför med en knirrande trappa.

Men som sagt, det här är rena spekulationer, som kan hjälpa dig i dina funderingar.
 
Det stämmer som du säger, magnu.

Jag får för mig att knirret kommer från delen där toaskålens rördelar går in i den kaklade cisternlådan eller t o m där toaskålens "väggdel" i porslin hänger mot kakelväggen. Toastolen var inte inte helt i våg när den installerades, det skiljde 4 mm vilket var inom den "normala" ramen på upp till 7 mm enligt montören. Inte något man känner om man inte vet om det men själv tycker jag att det känns som jag sitter i en backe...

Kanske kan det vara idé att plocka bort skålen och lägga någon typ av mjuk fogmassa el dyl mot kakeldelen? Eller är det bättre att be montören komma och kontrollera knarret och ev åtgärda? För det är precis samma känsla som du nämnen - en knarrande trappa - där man till slut undviker vissa steg eller delar av dem. :surprised:)
 
Heder åt IFÖ! Idag kom montören och lyssnade på vår knarrande toa. Han har provat att lägga en sträng genomskinlig fog mellan skål och kakel. Ska bli spännande ;) imorgon att testa om det funkar.
 
Hoppas det löser sig.
 
N Norje skrev:
Heder åt IFÖ! Idag kom montören och lyssnade på vår knarrande toa. Han har provat att lägga en sträng genomskinlig fog mellan skål och kakel. Ska bli spännande ;) imorgon att testa om det funkar.
Får man så här 10 år senare fråga om problemet löste sig med fogen? Vi har nyss renoverat badrum och har samma problem.
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.