Hur ofta går era kompressorer i kyl eller frys igång? Köpt ett nytt skåp som går igång typ var 20e minut dygnet runt vilket känns mycket. Speciellt när det låter så mycket som det gör. Kan man dämpa med dämpmatta runt kompressor och väggen bakom tro?
 
Fått svar från Bosch och de meddelar att kompressorn går 18 av 24h per dygn i deras nya skåp. Med tanke på hur mycket oljud det för så är det nästan så man önskar freonet tillbaka... Vad hände med utvecklingen.
 
Göran.W
Ljudnivån har inte med gasen att göra utan beror helt enkelt på billiga kompressorer som är tillverkade ja gud vet var som dessutom ofta är i minsta laget så dom får oödigt lång gångtid
Och detta gäller inte bara Bosch.
Antar att det är detta som kallas utveckling.
Priset i dag är inte högre än för 15 år sen resten är lätt att räkna ut.
 
Göran.W skrev:
Ljudnivån har inte med gasen att göra utan beror helt enkelt på billiga kompressorer som är tillverkade ja gud vet var som dessutom ofta är i minsta laget så dom får oödigt lång gångtid
Och detta gäller inte bara Bosch.
Antar att det är detta som kallas utveckling.
Priset i dag är inte högre än för 15 år sen resten är lätt att räkna ut.
Om vi antar att det är så vilket jag också tror så bör alltså ett dyrt skåp låta mindre än ett billigt. Nu vet jag inte om 9000kr skåpet är billigt? Sen märker man ju hur de flesta drar sig från att skriva ut ljudnivåerna och det finns ju så klart en orsak för när man väl släpat hem dom så ska det mycket till att åka tillbaka och krångla då man troligen slängt de man har redan..
 
Göran.W
Eftersom du gett 9000kr antar jag att det är ett rostfritt och dom hade kostat ungefär det samma för 15 år sen.
Vad det innebär för kvaliten kan man lätt räkna ut.
Kvaliten är i dag rent ut sagt bedrövlig.
Och det gäller alla märken överlag även om vissa stickar ut.
Jag har slutat räkna skåpen med kompressor haveri under 5 års ålder.
Lika illa är det med elektroniken.
Ska mna ha tag i ett tyst skåp är mitt ända råd att titta på kompressor och sitter där en Danfoss kompressor är det troligen ganska tyst om där inte sitter fläktar i det.
 
Göran.W skrev:
Eftersom du gett 9000kr antar jag att det är ett rostfritt och dom hade kostat ungefär det samma för 15 år sen.
Vad det innebär för kvaliten kan man lätt räkna ut.
Kvaliten är i dag rent ut sagt bedrövlig.
Och det gäller alla märken överlag även om vissa stickar ut.
Jag har slutat räkna skåpen med kompressor haveri under 5 års ålder.
Lika illa är det med elektroniken.
Ska mna ha tag i ett tyst skåp är mitt ända råd att titta på kompressor och sitter där en Danfoss kompressor är det troligen ganska tyst om där inte sitter fläktar i det.
Japp rostfritt. Dyrt utseende ska väl sparas in på andra ställen antagligen. Dumt..

Vet du märken som kör denna Danfoss? Eller det kanske är i lite allt möjligt. Förstår inte varför inget märke gör en sales pitch av tysta skåp.. Skulle lätt betalt 3-5000 mer för ett knäpptyst skåp.
 
Göran.W
I dag har nästan inga skåp Danfoss för att den är för dyr.
Själv betalar vi ca 1200kr inkl moms för dom när vi byter kompressorer.
En låg pris kompressor kan man nog får ett par hundra billigare.
Har inte kollat priset på dom ens för dom är inte intressanta vid ett kompressor byte.
Jag kan inte svara på rak arm vilka som har danfoss i dag men följande har det inte iaf.
Bosch
Elektrolux
Elektro helios
Whirlpool
Dom som ev kan ha det är
Cylinda men troligen inte.
Gram
Miele

Det är vad jag kommer på så där i all hast.

Själv slängde jag ut min 1 år gamla Bosch i rostfritt på blocket när jag flytade hit för jag hatar rostfritt ( små barn) och allt vad elektronik heter och satte in en 10 år gamal elektrolux i stället som har vanlig termostat och Danfoss kompressorer för Boschen lät på tok för mycket dessutom.

Det var bättre för tom jag var bättre för;)
 
Göran.W skrev:
I dag har nästan inga skåp Danfoss för att den är för dyr.
Själv betalar vi ca 1200kr inkl moms för dom när vi byter kompressorer.
En låg pris kompressor kan man nog får ett par hundra billigare.
Har inte kollat priset på dom ens för dom är inte intressanta vid ett kompressor byte.
Jag kan inte svara på rak arm vilka som har danfoss i dag men följande har det inte iaf.
Bosch
Elektrolux
Elektro helios
Whirlpool
Dom som ev kan ha det är
Cylinda men troligen inte.
Gram
Miele

Det är vad jag kommer på så där i all hast.

Själv slängde jag ut min 1 år gamla Bosch i rostfritt på blocket när jag flytade hit för jag hatar rostfritt ( små barn) och allt vad elektronik heter och satte in en 10 år gamal elektrolux i stället som har vanlig termostat och Danfoss kompressorer för Boschen lät på tok för mycket dessutom.

Det var bättre för tom jag var bättre för;)
Är det möjligt att be en tekniker sätta i en tyst bättre kompressor? 1200 vore det lätt värt för att få tyst på skräpet..
 
Göran.W
Visst går det byta kompressor men 1200kr är bara för kompressorn.
Sen tillkommer arbete ut körnings avgift osv total kostnaden landar runt 4000kr
Det är i dag massor med klagomål just när det gäller ljud nivån.
Det går att tillverka jätte tysta kyl\frysar men det går inte sälja dom för dom blir ca 500-1000kr dyrare och det vill folk inte betala i dag.
 
Göran.W skrev:
Visst går det byta kompressor men 1200kr är bara för kompressorn.
Sen tillkommer arbete ut körnings avgift osv total kostnaden landar runt 4000kr
Det är i dag massor med klagomål just när det gäller ljud nivån.
Det går att tillverka jätte tysta kyl\frysar men det går inte sälja dom för dom blir ca 500-1000kr dyrare och det vill folk inte betala i dag.
Jag tror folk i högsta grad skulle betala om de bara fick det som en sales pitch i butik. Om man kollar runt är detta ett vanligt klagomål. Om tillverkare A kunde gå ut med att de har marknadens tystaste skåp skulle en stor del vara beredda att betala extra för detta precis som de kan betala för kolsyrat vatten och annat krams.
 
Göran.W
Tyvärr så värkar det som priset och onödiga finneser styr mer än ljud nivån iaf tills dom köpt ett bullrigt skåp.
Om några år tror jag läget ser anorlunda ut och ljudet går före en massa krafs man inte behöver.
Marknaden skulle behöva saneras från billiga skit märken så det lönar sig ekonomiskt att tillverka kvalitet som förr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.