Ska precis investera i solfångare och undrar lite hur avancerad reglercentral man ska välja - vad är det man behöver kunna se/mäta/styra?

Mycket tacksam för snabbt svar.
 
Det simplaste är
Givare Temp Paneler,Givare Temp Botten av tanken,Givare Temp i toppen av tanken. Utgång för start/stopp av pump
Differans inställning mellan Temp Panel och Temp Botten för att starta stoppa pump vid högre temperatur i panel vs botten av tanken. Inställning som föreglar/stoppar pumpen övertemperatur i tank(Temp i toppen av tanken) .

Önskvärt.
Givare vid in / ut i solslingan tank som styr pumpens hastighet för optimalt nyttjade av panelerna.

Det finns ett antal olika reglercentraler på marknaden som kan detta som inte kostar allt för stor peng.

/MN
 
Med en vettig reglercentral kan du styra det antal utgångar (Ventiler du önskar)
planera först vad du skall använda solvärmen till och om du skall ha olika temperaturer .
Hastighetsstyrning av pumpen är en sak som inte jag skulle klarat mig utan ,jag har solslingor i två tankar samt en stor plattis för poolen .I acktankarna krävs det ett större delta mellan tanktamp och solfångartemp för att en vettig värmeöverföring skall ske.
Sen vill du kanske ha möjlighet att logga anläggningen och detta finns ofta som tillbehör till reglercentralerna.
Det är alltid kul att kunna se vad solen faktiskt har levererat.

Hälsningar Dr.Frost
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.