Vi skall till sommaren flytta in i en villa på två våningar. Det är en souterängvåning där vi vi bor på själva övervåningen. Eftersom det är vattenburen värme med hjälp av bergvärme så går vi i tankarna på att lägga vattenburen golvvärme på övervåningen.

Vi pratar om cirka 145 kvadrat på övervåningen som vi vill lägga in golvvärme på. Badrum som övriga rum. Det finns vattenradiatorer i samtliga rum.

1. Min första fråga är om det ens är möjligt, på den ytan, och vilka problem som finns med detta?
2. Är det stora energiförluster med detta? (Jag har läst att man måste styra via shunt så att temperaturen blir lägre samt att den pumpen i sig kräver energi)
3. Tycker ni som har golvvärme att det är ekonomiskt försvarbart att täcka en sådan yta med tanke på "upplevelsen"?

Alla idéer och åsikter välkomnas! Tack.
 
Klart det är möjligt! Och golvvärme är förbaskat skönt! :)

Hur mycket får golvhöjden växa? Man kan lägga färdigspårade golvspånskivor, eller cellplastskivor ovanpå befintligt golv. Finns system som bygger så lite som 12mm, och finns dom som bygger 30mm (exl ytskiktet, t.ex. 14mm parkett).

Kolla t.ex. på
http://webbshop.tgolvvarme.se/Varmeplatar_-_skivmaterial.asp
och se de olika typerna som finns.

Fördelen med de tjockare, 30mm cellplastskivorna, är att man kan ha 20mm rör och därmed betydligt längre slinglängd än man kan med de tunnare slangarna. Ska man täcka lite yta så är tjockare slangar att föredra för att pumpen ska orka dra runt vattnet i de långa slingorna.

Golvvärmen bygger på högre tryck men lägre temperatur än vanliga radiatorer, man shuntar ned värmen och drar runt vattnet i slingan med en cirkulationspump. Lär inte dra mer energi än cirkulationspumpen till de vattenburna radiatorerna ni redan har.
 
Tänk på materialvalet i golvet, tex tjocka trägolv kräver höga framledningstemperaturer för att ge acceptabel värme. Detta i sin tur kan leda till att det går onödigt mycket energi (=kostsamt) pga att man måste shunta ut varmare vatten på övervåningen.

Vissa nyare värmepumpar klarar av flera olika system (golvvärme+radiatorer tex) då går det bättre.
 
B
om du nu har radiatorer och uppvärmt nere så tycker jag nog inte det är försvarbart att ta bort det som finns... om inte golven är mycket dåliga. lägga golvvärme i källaren istället!
 
Vi lägger golvvärme successivt i alla rum vartefter vi renoverar, det är helt klart värt kostnaden när man ändå renoverar.
Värmepumpar bruka fungera bra med golvvärmen just för att det krävs lägre temperaturer än till radiatorer.
Det är utseendemässigt positivt med golvvärme också, radiatorer är ingen snygg inredningspryl direkt, lättare att möblera också. Vi har inte ångrat det i nåt rum hittills.
 
Jan-Å skrev:
Vi lägger golvvärme successivt i alla rum vartefter vi renoverar, det är helt klart värt kostnaden när man ändå renoverar.
Värmepumpar bruka fungera bra med golvvärmen just för att det krävs lägre temperaturer än till radiatorer.
Det är utseendemässigt positivt med golvvärme också, radiatorer är ingen snygg inredningspryl direkt, lättare att möblera också. Vi har inte ångrat det i nåt rum hittills.

Vad för golvvärme lägger du?

En pump till varje del eller drar du från en central?

Mvh
 
wirsbo använder vi, dels för vi hade det i förra huset med bra resultat dels för att rörisen ville använda det också.
Vi har en pump som trycker vattnet till en central som fördelar dom olika slingorna, sen regleras varje slinga med en liten ratt (kran) som styr mängden vatten ut i slingan.
Efter att ha lagt golvvärme i vårt förra hus, då i halva källaren, är vi väldigt positiva till sån. Vi har radiatorer också i vårt nuvarande hus i rummet med original stavparkett och det fungerar ju men samma sköna känsla blir det aldrig :wow:
 
Jan-Å

Ok, det gäller att planera då för att kunna bygga vidare med flera rum...

Ska snart installera i hallen...
 
Tiger79 skrev:
Jan-Å
Ok, det gäller att planera då för att kunna bygga vidare med flera rum...
Ska snart installera i hallen...
Rörmokarn visste från början hur vi tänkte göra så det är bara att koppla vart efter vi renoverar, badrummet på övervåningen står på tur nu. En plan är alltid bra att ha, vi vet i stort hur vi vill ha det när det är klart. En del i övervåningen kan tänkas få behålla radiatorerna tom om vi lägger massivt trägolv där som vi tänker oss att göra.
 
att ha golvvärme på övreplan kan vara en stor kostnad för ingenting...
värmen stiger från undervåningen å du kan få problem med imma på fönstren.

alltså du kanske ej behöver den värme i golvet som tar bort detta.
medans radiatorenra tar bort imman....

jag övervägde detta.
har golvvärme i 2 plan men skippade övervåningen...

mvh
estwing
 
estwing:Tycker också det är lite överkurs, badrummet uppe räcker för min del ;)
 
Suterränghus står det i TS första inlägg, det är ju i princip en enplanskåk med källare så övervåning i betydelsen 2 våningar har man inte i så fall. Om jag fattat ditt hus rätt estwing så har Du en våning till väl? Där kan jag hålla med om att man kan fundera över om det lönar sej med golvvärme, iofs kan man reglera hur mycket värme man kör ut i slingorna men installationskostnaden har man ändå.
 
estwing: Det är ett souteränghus där fokus ligger på över våningen. Dessutom tänkte vi ha golvplattor i keramik i större delen av övervåningen. Fortfarande tokigt att börja med övervåningen?
 
Värmeförluster har Ni inte egentligen i nån högre grad med golvvärme i övervåningen i och med att den värmen som "försvinner" nedåt värmer källarplanet i så fall.
Om Ni med börja menar med huset som sådant så beror det ju på husets skick i övrigt. Jag skulle börja med att se till att taket är tätt och ok och håller överskådlig tid framåt, sen göra lika med grunden. Att börja inomhus när utsidan behöver åtgärdas är ingen bra idé men hur Ert hus är i skick framgår ju inte.
 
Om man skall ha golvvärme eller inte på vån 2 beror mycket på hur byggnaden är konstruerad. Jag har bra med isolering (30 cm) mellan planen så för mig var det ett måste (även om en del tyckte det var knas). Jag hade ovanvåningen avstängd en vecka i höstas och det var temperaturskillnad på ca 5 grader mellan våningarna.

Skall du ha klinker skulle jag påstå att det är ett måste med golvvärme.

Men beroende på vad du har för bjälklag mellan våningarna så skall du kolla upp trådar om ex klinker på träbjälklag. Det kan innebära att du får flytspackla och det är mumma för golvvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.