Hej!
Vid övergången till halvmetersved köpte jag en ny vedklyv för halvmetersved hos Clas Olsson. Den är stark och bra, men jag måste hålla både på strömbrytaren och ventilspaken för att klyva ett vedträ. Detta är mycket irriterande, eftersom jag inte kan hämta nästa vedträ när det första klyvs.
Nu har jag fått fram min gamla helvedsklyv och ställt in klyvlängden till 50 cm. Det är en ren fröjd att använda den gamla klyven eftersom det bara är att lägga i trädbiten och trycka på en spak. Därefter klyvs träbiten och återgår själv medan jag hämtar nästa bit.
Jag har funderat hur jag ska få automatik på den nya klyven, men jag har inte kunnat lista ut hur jag ska göra.
//Bosse
 
Är det inte så att alla nya klyvar ska ha detta "död mans grepp" för att man inte ska lyckas stoppa fingrarna i klyven? Men visst jag håller med dig, det blir mer omständligt.
 
Jag har begränsad erfarenhet av vedklyvar, men har också störts av detta. När man behöver ena handen fri kan man stå på ett ben och trycka ner ventilspaken med knät, men det skulle vara mer praktiskt med en klyv som var tänkt att vara enhandsmanövrerad. En pedal i stället för knappen kanske.

Erik
 
Exakt samma klyv från CO och exakt samma problem ... SUCK! Går det att göra något?
 
Jo. Det går att lösa det "problemet".
Men det är, som någon redan påpekat, en säkerhetsfunktion.

Men jag håller med. Den typen av dödmansgrepp gör vedhanteringen onödigt tidskrävande. Tyvärr brukar den typen av "säkerhetsfunktioner" resultera i kreativa lösningar med buntband, najtråd och eltejp...

(Vill man vara riktigt elak kan man se det som ett filter. Kan man inte koppla förbi säkerhetsfunktionen själv ska man inte köra utan den. Ta det som en utmaning?)

:rolleyes:
 
breheim skrev:
Tyvärr brukar den typen av "säkerhetsfunktioner" resultera i kreativa lösningar med buntband, najtråd och eltejp...
Vore det så enkelt hade det redan varit löst.
Motorn startas med en tryckströmbrytare som sitter långt ned när ett vedträ ska klyvas. För att kolven ska gå ut måste en enkelverkande ventil öppnas med en spak som sitter högst upp. För att få kolven att återgå efter klyvningen måste både ventilspaken och tryckströmbrytaren släppas. Sedan återgår kolven med hjälp av fläderkraft.
//Bosse
 
ja men torde inte ett dylik" problem" vara ganska uppenbart innan man köper en sådan pjäs? När det gäller billiga vedklyvar så är det väl så här det är? Minimalt med funktioner och det kombinerat med lite säkerhetskrav gör ju att det tar tid att använda en sådan. Vill man ha mer hydrauliska funktioner, pump som går hela tiden så blir de ju mer komplicerade och dyrare, helt logiskt.
 
Nu har jag fixat det så att jag sågat bort kanterna runt tryckknappen och då går det att trycka in knappen med knäet. Sedan tar jag en hand till spaken och med den andra handen kan jag i alla fall hålla vedträet så att det blir kluvet exakt där jag vill.

För övrigt vill jag påpeka att jag läste många tester innan jag köpte klyven och då fick denna klyv det bästa resultatet vad gäller bl a klyvkraft.

Att i affären få den demonstrerad lät sig inte göras och tvåhandsgreppet trodde jag inte skulle vara så svårt att eliminera.

Jag vill också påpeka att den stora vedkapen klinga snurrar utan tvåhandsgrepp och där skulle väl tvåhandsgreppet vara bättre motiverat.
//Bosse
 
Läste också dessa tester, vilka var avgörande när jag köpte denna "billiga variant". Bara för att den är billig borde ju inte betyda att den är idiotisk att använda (vilket den är!). Man kan ju undra vilka det är som har utfört testet?!
 
Bosse du kan flytta upp strömbrytaren så att man påverkar den med hydraulspaken.
 
saabdea skrev:
Du kan flytta upp strömbrytaren .
Jo jag har skruvat bort strömbrytaren med alla dess skruvar och fästplåt, men man måste förlänga kabeln och fixa en modifierad fästplåt om det ska fungera. Detta får således vara och nu använder jag knäet.
//Bosse
 
Baksidan med dagens säkerhetstänkande och CE märkning...
För min del tänkte jag bygla startknappen och aktivera klyvsekvensen med fotpedal och reläbox.
 
Ingen som vågar låna ut sin modifierade vedklyv gissar jag?
 
Min arbetskompis klöv BORT sitt pekfinger,
detta hade inte hänt om det varit en modern CE märkt klyv med tvåhands fattning.

Det är ju bekämare att köra utan bilbälte, utan mchjälm och utan kastskydd på motorsågen.

Darvin at work!
 
Strandberg skrev:
Min arbetskompis klöv BORT sitt pekfinger!
Jag beklagar din kompis. Undrar hur han klarar vedkapen med den öppna snurrande klinga som i alla fall på min NeMa- kap saknar tvåhandsgrepp? Jag har också för mig att jag hört att någon huggit av sitt pekfinger med vanlig yxa.
//Bosse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.