för 100 000 kan jag bjuda på kaffe om du kommer och tittar till :D
 
Mikael_L
Det blev väldigt tyst från china, undrar hur allt gick?
 
ja, vi vill gärna veta
 
Hej alla hyggliga medbyggare!
Kan berätta att jag fått ned priset till 87 000 för hela huset ca 57 kvm. Firman hade sagt fel!
 
87 000. för att isolera ett så litet hus. totala ytan att isolera ligger på ca 200 kvm. 195mm iso på byggmax går på 16 000. räkna på ca 24 för isover. med andra ord över 50 000 för att trycka dit ison som det tar max en dag att göra.
vilket blir en timtid på minst 6300 kr. skaffa isoleringen, betala resan och ge mig 20 så e problemet löst. typiskt sthlm-syndrom att lura ovetande på en massa pengar. GÖR DET SJÄLV
 
china skrev:
Hej alla hyggliga medbyggare!
Kan berätta att jag fått ned priset till 87 000 för hela huset ca 57 kvm. Firman hade sagt fel!

haha 87.000 kr ,, dom har fortfarande lurat dig! Det är på tok för dyrt för att isolera den lilla byggnaden.
Åk på byggmax el bauhaus o gör det själv med nån polare!
 
Jag tycker inte att det låter så dyrt, det beror ju helt på vad det är som ingår i de 87000. Det kan ju innebära väldigt mycket både extrajobb och material.
Som sagt kan det bli större dimensioner på virket, att korsisolera är väl nära nog standard idag(?) och det innebär ju i sin tur ytterligare arbete och material. Beror också mycket på hur huset ser ut. Öppet till nock med högt till tak, knepiga takkupor och liknande gör ju att det tar mera tid.

Förutsatt att du inte blir lurad skulle jag inte tveka. Isolera huset när du ändå bygger nytt. Pengarna har du igen om du någon gång säljer huset.
Och ifall du skulle ändra dig och vilja isolera upp huset senare så kostar det säkerligen mer än 87000 att göra det i efterhand.
 
Mikael_L
fivecolors skrev:
Jag tycker inte att det låter så dyrt, det beror ju helt på vad det är som ingår i de 87000. Det kan ju innebära väldigt mycket både extrajobb och material.
Som sagt kan det bli större dimensioner på virket, att korsisolera är väl nära nog standard idag(?) och det innebär ju i sin tur ytterligare arbete och material.
Ja tidåtgången är ju lite småsvår att sia om.
Men om vi tittar på materialbiten till ett mindre hus då...

Säg ca 100 kvm ByA, 8x12 meter.

Väggar:
Stående reglar, 40m/ 0,6 * 2,5 = 167 lpm
Hammarband + syll 80 lpm
Gavelspetsar, ca 8/0,6 * 3 = 40 lpm
=> (167+80+40) * 28kr = 8036 kr vid 170x45 reglar.
Isolering, 40*2,5 = 100kvm
=> 100 * 70kr = 7000 kr vid 170mm iso.

Lägger vi sen till en korsreglad 45x45 så blir det:
Regel (167+80+40)*5kr = 1435 kr 45x45 regel
Iso 100* 19kr = 1900 kr 45mm iso

Takisolering, ca 140 kvm. 140 * 80kr = 11200 kr för 195 - 220 mm iso. (kanske borde vara lite mer, men glöm inte att det är fritidshus i frågeställningen)

Summa summarum allt material till bärande stomme + isolering = 29571 :-
Så för mindre pengar än 30.000 har TS hela regelstommen inkl rätt rejäl isolering.

Men i TS fall så är ju redan stommen klar, dvs inkl i priset, så det är ju bara isoleringen som ska betalas och jobbet att få dit den. Sen är ju TS stomme mycket mindre än 100kvm, den var väl 57kvm vilket betyder ännu mindre isolering än i mina räkneexempel.

Jag tycker att 87' fortfarande är för dyrt.
Vill TS spara en rejääääl slant kontaktar h*n mig så trycker vi dit isoleringen på två arbetssamma dagar och delar sen på det TS sparade. (hehe en hel månadslön var, typ)
 
Redigerat:
alla är ju eniga att det är hutlöst det priset som de gett och som mikael L räkna så kommer det bli redigt isolerat då med så det nästan är som ett vanligt bostadshus

tänkte en tanke för det är ju ett företag som har gett pris och då är ju frågan också om de blåst dig på lika mycke på resten av bygget och när ett företag försöker ockra så extremt så borde det väll gå in som bedrägeri för ingen skulle köpa en 5år gammal bil som inte blivit underhållen och är sliten för samma pengar som den kosta nu bara för att nån säger att den är som nyskick så därför ska man ha samma betalning för den som den var nu ?

och köper du en bil som det står att det är en 2010 med 0mil på mätaren enligt säljarens uppgifter och när du kommer dit så ser man att den är en 2005a och har gått taxi men ändå så står mätaren på 0mil så skulle det ju gå till rättegång för bedrägeri fast säljaren hävdar att den är som ny

och i detta fall så är det ju ungefär lika mycke felvärderat på den prudukten du har fått pris på
så tar man att de ska ha 500kr/timme och att det tar 40timmar (20timmar med två gubbar) så är det 20000kr och material på under 30000 så är väll ett rimligt pris runt 50kkr och inte över 150kkr som de sa först så att bedra nån och försöka blåsa nån på 100kkr är väll kriminelt om de debuterar det och då är ju frågan om de inte redan räknat lika fel på det de har gjort så de kan redan ha blivit lurad på stora pengar

och bedrägeri är kriminellt och det är ju inte så att det är mer lagligt för att många håller på med det och i stockholm tycks det vara mer regel att de ockrar och därav prisbilden på saker där

eller tycker ni att det är ok att de håller på så ?
 
Tack alla!
Jag har lämnat det företag som skulle bygga. Det var nytt och fixade inte att hålla en rimlig kontakt. Jag har alltså gjort slut med det företaget. Inga papper är påskrivna så ingen fara mer än att jag blivit sinkad ett år! China
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.