Funderar lite svagt på att dra rör/slang för min kompressor mellan bostadshuset och garaget.

- Vad skall man köra med för rör/slang?
- Eller ska man kanske ungefär som med eldragning, dra vanlig slang i någon typ av rör så att man kan byta den (varför man nu skulle vilja göra det...)?
- Misstänker att det borde grävas ned till frostfritt också?

Ytterligare en sak jag kommit på lite sent eftersom hela tomten precis har fyllts igen efter dränering och eldragning :p

 
ja, jag skulle nog rekomendera att lägga ner markslang först, en 50mm vore väl lagom.. då behöver du inte oroa dig för att tryckluftslangen ska paja iaf, dessutom kan det vara bra att ha om du skulle komma på att du vill ha nått mer.. typ, styra ytterbelysningen på garaget in ifrån huset. kom ihåg att dra med en ny dragtråd bara.

markdjup vet jag inte.. jag skulle nog inte bry mig om att gråva ner till frostfritt iaf.. 30cm kanske... har du avfuktar så det ska det väl inte kunna göra så mycket?
 
Vad gäller fuktavskiljare har jag två stycken sådana där vanliga men varma sommardagar och under hårt arbete för kompressorn är ju inte det tillräckligt. Har tänkt att bygga en lite större själv, ska se ut som en större handdukstork monterad på vägg för att kyla ner luften och få ut fukten i en avskiljare längst ner 8)

Det kan inte vara värt att dra rör i marken och in genom väggarna (huset vs garaget)? Koppar eller rostfritt kanske, man bör väl kunna få dem tillräckligt täta och tåla 10-12bar precis som vattenrör?! Kan kännas lite bängligt att dra in plastslang genom väggen...
 
Har själv en nedgrävd ledning mellan hus och garage. Använde en vanlig PEM-slang i tryckklass 16, fungerar fint i mark, har bara borrat in den rakt genom grunden. Tåler otroligt mycket stryk sån där slang... Marken fungerar som kylare sen, har satt en vattenavskiljare före och en efter slangen.
 
metallrör skulle då inte jag rekomendera, finns ingen anledning.. gör isf en övergång ovan mark om du absolut ska ha kopparrör in.
 
Tackar varmt för alla svaren! Nu känns det som jag har tillräckligt att gå vidare med!!

Att jag inte tänkte på PEM-slangen... :-[ Men det är väl därför man har den här siten ::)
 
Hmmm, tills vidare blir det inte nedgrävd slang utan jag tänkte dra ut rör genom väggen. Planen är ½" kopparrör genomväggen och sedan en klämringskoppling med invändig gänga i andra änden för CEJN-kopplingen.

Äro icke hemma på det där med rördragning (än...) och undrar om farsan har rätt i att en lödd anslutning vore betydligt säkrare/tätare än klämring. Vad skulle ni välja?
 
swehjo skrev:
Äro icke hemma på det där med rördragning (än...) och undrar om farsan har rätt i att en lödd anslutning vore betydligt säkrare/tätare än klämring. Vad skulle ni välja?
8) Lödd. ;)
 
Hej!
Är inne på att förlägga slang för att kunna förflytta ozon berikad luft till min damm. Förslagen med PEM-slangen är jättebra men vad är en "vattenavskilljare"?
 
En vattenavskiljare tar bort vatten ur luften.
Är PEM-slang ozonbeständig?
 
Det är det jag just nu försöker att hitta. Osäkert... Någon som vet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.