vi har planterat en thujahäck, läste att man ska gräva 40x40, ev 50x50 och sedan sätta ner plantorna, fylla igen med plantjord blandat med gödsel.
vi har dock bara grävt ca 30 cm ner, ca 20 brett, satt ner plantorna (krukodlade) och fyllt igen med samma jord igen, matjord som redan fanns i trädgården. tänkte gödsla och hälla på mera plantjord ovanpå och platta till ordentligt i dagarna.
funkar detta?? lr finns det en särskild anledning att man bör gräva 40x40 och djupare??
 
Jag tror inte att det är någon katastrof... men kanske inte tar sig lika mycket första året som den annars hade gjort om den får ny näringsrik jord. thuja är ju annars en tålig häck. Sen brukar man rekommenderar 2-3 plantor /m det skulle m.a.o inte gå att gräva 50 cm då.... (men det har klart med vilken storlek man sätter...

Men jag hade ringt en plantskola och frågat... säg att du planerar en thuja häck och vill veta hur man ska gräva m.m (sen tar kanske de oftast till lite extra för att vara på den säkra sidan... ):)
 
Beror mycket på hur er jord är beskaffad från början, anledningen till rekommendationerna är ju att busken ska få tillräckligt med bra jord att etablera sig i. Har Ni bra matjord redan innan behövs mindre tillförd jord. Jag har lagt på R-dress från Hasselfors på våra, det är jord tänkt att lägga på redan planterade buskar för att fräscha upp gammal jord. Har fungerat utmärkt på våra Thujor alla fall. Att blanda i gödsel också har jag fått höra att man inte ska göra, färdig jord på säck är tillräckligt näringsrik ändå enl den uppgiften.
 
Jag har precis planterat 35st thujor. Satte ett antal föra året.

Jag har grävt ett dike på ca 50cm brett och 50cm djupt, som jag sedan återfyllde med blandad jord och lite kodynga, blandade även i lite torv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.