Vilken sorts häck är någorlunda tät på vintern? Har ni några bilder? Vi har funderingar på liguster. Det ska inte vara någon barrväxter.
 
Det finns ingen vintertät häck om du inte väljer barrväxt. Lugustern kan vara vintergrön i skyddade lägen. I mitt strandnära skåneområde är just ligustern väldigt risig och trist på vintern men den var fin i min förra trädgård i centrala Malmö.

Boken kan vara vinterfin med sina gula löv men genomsiktlig är den definitivt. Avenboken är väldigt skräpig på vintern.
 
Någon som vet för och nackdelar med dessa häckar? Avenbok, Måbär och Liguster. Vi vill gärna ha en tät häck (någorlunda i alla fall) även när bladen har försvunnit.
 
Joukko skrev:
Någon som vet för och nackdelar med dessa häckar? Avenbok, Måbär och Liguster. Vi vill gärna ha en tät häck (någorlunda i alla fall) även när bladen har försvunnit.
Nu upprepar jag mig ;):
Måbär är den häck som tänder tidigast om våren. Dock skräpig och trist om vintern. Den kan man inte hålla så smal som de andra häckarna.
Avenbok kan hållas mycket smal, tålig mot torka, trist om vintern men tänder snabbare än boken - mina avenbokar tänder precis i dagarna (och det är sent denna vår). Blir mycket tät om sommaren.
Boken (som inte är släkt med avenbok) kan också hållas mycket smal och växer snabbt och blir mycket frodig under växtsäsongen. Dess vissna blad sitter kvar i häcken under vintern och ger därför någon känsla av skydd. Av varianterna här rekommenderar jag denna häck som ekonomisk och ger mest av vad du kräver.
Liguster växer inte lika snabbt men blir mycket sommarvacker. Beroende på var du bor och hur utsatt ligustern är för väder och vind kan den vara vacker på vintern. Det bästa är om du kollat ligusterhäckar i ditt område denna vinter.
Taxus är mycket mycket vacker (och mycket mycket dyr) och växer förhållandevis långsamt. Den är täckande vintergrön. Kräver viss bredd dvs det blir ingen riktigt smal häck. En klippning/sommaren räcker - de ovan nämnda sorterna kräver två klippningar/säsong.
Buxbom växer mycket långsamt, är täckande helgrön om vintern, blir relativt bred och blir liksom taxus mycket dyr.
Thuja Smaragd är täckande och vacker om vintern; växer snabbt på bredden och höjden men kan bli verkligt skötselkrävande efter 10-15 år då den skjuter i höjden varje år.
 
Det blev Liguster, inte vintergröna. Vad ska jag göra innan jag planterar den? Jag tänkte förbereda lite innan plantorna kommer, det skulle ta ca 1 vecka. Dem sa att den behövde mycket vatten i början. Då undrar jag om man kan kanske ska lägga ner en slang med hål i eller räcker det att vattna på kvällen för hand?
 
Du kan ju börja gräva. Slangen med hål i kan ligga ovanpå jorden, annars en vattenspridare. Att stå lite själv med slangen blir ofta för lite.
 
Nu i vår så satte vi ner Liguster och kapa ner dem till ca 40cm. Nu har det växt en hel del. Hur ska jag gå tillväga resten av året? Kapa mer eller hur gör man så att den blir tät?
 
Enligt instruktionerna vi fick när vi köpte ligusterhäck så skall du direkt klippa ned den till ca 20 cm höjd (det blir den höjden där plantorna växer in i varandra och bildar ett sammanflätat grenverk). Därefter skall man låta den växa upp ca 20 cm per säsong för att den skall hålla sig stabil och tät.Vår häck har väl växt en 10 cm på höjden sen vi satte den i April, så jag tror inte att den kommer att behöva kapas första säsongen.
 
Ett enkelt tips är att klippa den på senvåren när den börjat ta sig efter vintern och sen låta den växa under sommaren och på höstkanten klipper du det som den växt på höjden till hälften. Alltså om den växt 30cm på höjden så klipp bort 15cm.
Bredden/sidorna klipper du in så mycket som du vill ha häcken bred bara.

Så har vi gjort sen vi satte vår för ett par år sedan.
Klippte ner dom nya plantorna när vi satte dom till ca 30 cm.. Häcken är nu supertät och tjock och har blivit ungefär 90-100cm hög på ett par år. det är den vintergröna ligustern vi har.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.