Tillägg: Läs om deras veranda! Hela den är så fin......Drömilidröm....
 
  • Gilla
NeroSanto
  • Laddar…
Så som Anders_Roslagen menar med att man panelar dekorativt utefter takstolarna gjorde vi på vår förra veranda. En öppen men med likadant tak. Det gör faktiskt enormt stor skillnad hur man göra med taket för att få rätt känsla på verandan. Vi hade inte pärlspont utan råsponten som taket låg på var det som syntes underifrån.

Jag har tyvärr inga bilder eftersom vi flyttat från huset men jag kan verkligen rekommendera att göra så.
 
Förutom det väldigt stumma takteglet, 80-talsfönstergluggarna, och den nuvaranda entréutbyggnaden, tycker jag personligen att du har ett väldigt fint hus.

I dina skor skulle jag övervägt att åtminstone bygga en modell där hela solfasaden hålls ren dvs entrédörr direkt på fasaden, ta bort gluggarna och såga upp för enbågiga fönster identiska med de övriga tvåbågiga, på dörrens vardera sida (ej otroligt att du hittar igensatta fönster där, givet låg takhöjd och litet utrymme för överljusfönster ovan dörren). Du får en ren fasad, och med ett annat tegel skulle huset få en tyngd som det inte har nu. om du absolut måste ha skydd vid denna entré, bygg, som billy bäver föreslog en enkel öppen sen 1800-tals 'farstubro', av stolpar (med handhyvlade hörn), med balustrad av kryssade mindre stolpar, med bänk på vardera sida och flackt plåttak som går in under husets takfot så att vatten droppar ned med visst fall på plåten som hänger ut tillräckligt för att göra rännor onödiga.

Det starka argumentet för en sådan öppen farstu är att det inte destabiliserar eller stör uttrycket på den egentliga huskroppen. Man kan 'läsa' huset mellan stolparna s.a.s., vilket dessvärre inte längre är fallet i några av de verandabyggen man ser i denna tråd.

När du har en sådan 'ren' modell av huset får du ett nytt perspektiv på var utbyggnader passar.

Det finns dock andra problem med ditt projekt tycker jag.
Jag kanske missförstår projektet men jag tror du tänker skapa en tillbyggnad som blir 1) husets huvudentré, med skor, kläder, smuts, snö, vatten, samt 2) TV-rum 3) senare även matsal, 4) inglasad veranda med mer fönsteryta än väggyta.

Det tycks mig som en omöjlig kombination. Jag tror rent av att den vanliga idén att göra en farstu kombinerad med solstuge-veranda i sig innebär en dålig kombination. I ett egentligt rum, för TV eller annan funktion, vill man ha mer vägg och mindre glas. Vill man däremot ha en solstugefunktion, med maximalt ljusinsläpp alla årstider, med eller utan matsalsbord (paradigmatiskt exempel är den väldokumenterade på Gransäter), vill man nog inte dessutom ha en farstufunktion, med allt vad det för med sig, i samma rum.

Det vore spännande att se bilder från baksidan - kanske är den inte så omöjlig?, och kanske är en solstuga med matsal med utsikt och solinsläpp möjlig på en gavel?
 
Redigerat:
lillathyra skrev:
Snurre skrev:
Här är bild på min egenbyggda veranda samt en bild på innertaket. Inte helt färdigt men kan kanske ge inspiration?[/QUOTE

Oj vad fint innertak! Fler foton och måtten please! Din ser nog smalare ut än jag tänkt mej. Men, snälla, släng in lite mått också!? Fönstermått på husets och verandans fönster.Och takvinkel. Och höjden på väggen .Och......d^_^b
Vad roligt! In med mera bilder!
Invändigt ca 3,1x2,7 meter
 
vad är en veranda?
Ok, vi har en mästrare här?! Varför det?:S
 
Veranda eller farstukvist, sluten eller öppen. Det blev vanligt på husen under 1800-talet då husen ofta byggdes om, byggdes på en våning eller fick en helt annan planlösning med allt omkringflyttande pga skiften av byar. Ofta var det för att visa att man fick det bättre ställt eller ett bättre inomhusklimat med en buffertzon då kallfarstun oftast fortfarande var inne i huskroppen. Många av våra gamla hus har ett ben kvar i 1700-talet. Nu vet jag inte riktigt vilken period som Hermes är ute efter att läsa av, eller i vilken del av landet. Vad jag menar är att det alltid finns olika perioder att läsa av i ett hus och att det ofta är svårt att bedöma ett ursprungsutseende i ett äldre hus. Verandor kan lösa saker som annars skulle åsamka själva huset en massa onödiga ombyggnader.
 
Måste bara lägga upp en bild på ett "färskt" (ej helt färdigt) taksprång i sekelskiftesstil med lite typiska detaljer som jag tycker förhöjer byggupplevelsen (sadeltak till en veranda). Jag tror det är en riktigt, riktigt bra snickare från bygden som gjort den :cool:.

1. Trappan som sponten bildar pga att man sätter den så att man får längderna längs med verandan
2. Tassarna i sig. Enkel men vacker modell, blir lite extrajobb när sponten sätts som i 1. men det är det värt.
3. Har inte bestämt mig för vindskivornas bredd, det är rätt så grova på husets gavlar 18+15cm i överlapp (hus från ca 1887-1902). Troligen inte orginal men det finns en vacker gaveldekor uppe undertill som jag tänkte kopiera till verandan. Tips och resonemang mottages gärna...
 
  • taksprånget.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
johli1
  • Laddar…
Vill bara följa upp hur det gått (kanske är som att klappa sig själv på ryggen men...)

Anledningen till utbyggnaden är att det behövs en toa+rum upptill pga befintlig skörd av barn och tillökning. Idén att göra en punchveranda nedtill är för att vi vill nyttja utsikten och föränga året (blir 1+1 fönster och vinterbonat).

Valet att bygga till där föll sig naturlig av ett par skäl. Det rör sig om ett nytillskott i form av en punchveranda på ett hus byggt under perioden ca 1887-1912 (troligen 1899). Den behåller hussymmetrin. Vid nedervåningens tilltänkta passage in till befintlig byggnad finns ett igensatt fönster, ingreppet blir därför inte så stort i befintlig timmerstommer. Befintligt takkupa är ett sent tillskott som kan förlängas. Viktigt vid tankearbetet var även att den utstickande nybyggnationen inte får bli längre än befintliga husets "flanker" så att detta tar överhand och känns som huvuddel på huset.

Valet att göra den i pärlspont är för att kåken ursprungligen har sådan fasad trots att den numera har lockpanel. Ofta var ju även punchverandor byggda i pärlspont. Jag kan genom utbyggnaden sätta i ett vindsfönster som tidigare satt på huset, vilket är en bonus. I och med detta kan jag även påbörja återställning av färgen på fönsterna (även om det blev lite brunare än tänkt) har nämligen ockran (iofs även kromgröna) på gårdshusen och kan väl tänka mig att huset haft sådana (färglager på vindsfönstret bekräftar dessutom detta).

Anders_Roslagen skrev:
En sak jag tänkt på mycket är innertaket. Vill ju ha "utomhuskänsla" fast den är iordningsställd för åretrunt. Har en idé "jag slipar på" med ett diagonalrutmönstrat tak i pärlspont, har sett ett sådant otroligt vackert tak...
Vill bara följa upp denna idé: Innertaket jag skummade om tidigare är på bottenvåningen. Nu är det inte målat än (delvis grundat) men jag funderar på att måla dettta innertak i 2 olika nyanser av vitt/grått för att bättre spegla utomhuskänslan (dvs det omålade blir målade i samma färg som foder ute se bild).

Stilen har jag tagit från ett hus på andra sidan sjön. Färgerna på foder/fönster/panel har inspirerats från en närliggande herrgård... Skulle jag återgå till orginal helt skulle gräddvita linoljefärgen på ursprungsdelen ersättas med falu ljus (som ursprungsfärgsättningen var) och då hindrar iofs inte den "vita" färgsättningen av verandan

Anders_Roslagen skrev:
1. Trappan som sponten bildar pga att man sätter den så att man får längderna längs med verandan
2. Tassarna i sig. Enkel men vacker modell, blir lite extrajobb när sponten sätts som i 1. men det är det värt....
Se bättre bild än som bifogades tidigare, tror jag...

Finns fler bilder om ni är intresserade. Exempelvis på hur jag löste offerbrädan nedtill, hur grunden och bottensyllen ligger (kommer sätta fasadsten på grunden innan hösten övergår i vinter om det går enligt plan), sidobilder mm. Annars får ni gärna kommentera om det är något ni vill se, höra om (så länge kommentarerna inte rör målningen. Vet ju att all grundning skall effektivast och resultatmässigt bör göras först men har på grund av byggplaneringen fått tumma lite :rolleyes:).
 
  • innertak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • innertak2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • innertak detalj.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närmre.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Taksprång.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite uppdatering, Här är 2 bilder på den nästan färdiga fackkonstruktionen på innertaket. Det är iprincip bara en list mellan vägg / fackverket som saknas samt lite färg på posterna (som hade varit färdiga om man gjorde saker i rätt ordning. :S
 
  • verandan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • verandan2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Härligt! Sr ut som ett förstklassigt jobb!
 
Tackar :D Dr_Jerkyll, men det tar bra mycket längre tid än man trott (å andra sidan är det inga standardlösningar)...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.