Hej på er!

Jag är okunnig vad gäller våtrum och har lite vänner till hjälp att fixa badrummet. De är behöriga så de vet med all säkerhet vad de pysslar med, men just nu kan jag inte fråga dom så därför ställer jag en kort fråga till er istället!

I badrummet så består det gamla golvet av 2 x 28 mm spontade brädor (tjockt, jag vet...Gammalt hus!) och på det så har dom nu limmat och skruvat golvgips. Ett svagt fall finns redan tidigare på golvet så gipsen är bara lagd direkt på det gamla. Vet ni om de kommer/det behövs flytspacklas ovanpå gipsen eller kör man på med fuktspärren direkt på gipsen? Och sen klinkers direkt på fuktspärren?
I duschhörnan så är de inte lagt gips utan där har de flytspacklat ett nytt fall med armeringsnät ingjutet.

Väggarna har de rivit ner till putsen på ena väggen och reglarna på andra väggen och sen satt "Hydropanel" som skruvats fast. "Spacklar" man hydropanelen på nåt sätt eller kör de på fuktspärren direkt på hydropanelen där med innan kakel?

Badrummet är på ca 10 m2 om det spelar roll!

Anledningen till att jag vill veta är att jag ska dit lite annat folk som ska sätta inredningen så jag vill bara veta ungefär hur mycket tid de har kvar innan klinker m.m. är på plats!

Tacksam för svar!
 
Antar att du inte ska ha golvvärme?

Hursomhelst är det inte tillåtet enligt branschreglerna att täta direkt på golvgipset så spackling blir nödvändigt

Skivorna behöver inte spacklar om du ska kakla annars spacklas de med våtrumsspackel.
 
Finns väl ingenting i reglerna som säger att man inte får tätskikta mot golvgipset, men det förutsätter ju naturligtvis att det inte är kartongbeklädd golvgips vilket är det avgörande...

Dock förstår jag inte den yrkesman idag som väljer gipsen före flytspacklingen.

Dessutom skall gipsen bara limmas och får inte lov att skruvas fast eftersom risken att skruvarna äter sig uppåt är överhängande stor vilket kan komma att skada tätskiktet på sikt.
 
står det inte i branschreglerna att man inte får täta direkt på skivmaterial på golv?
Dom borde skruva en 22mm spån på golvet och flytspackla fall på den
 
nino skrev:
står det inte i branschreglerna att man inte får täta direkt på skivmaterial på golv?
Dom borde skruva en 22mm spån på golvet och flytspackla fall på den
Helt rätt att man inte får täta mot skivmaterial på just golv än om skivorna är godkända för våtutrymme... FEL AV MIG !! :blushing:

Har inte reflekterat så mycket över detta egentligen då jag och alla andra jag känner alltid flytspacklar golven och aldrig skulle komma på tanken att lägga gips på golvet i ett badrum ändå...
Tog bara förgivet att det var godkänt med rätt gips eftersom det är godkänt på väggarna... klantigt värre av mig men jag erkänner iaf mitt misstag och skäms... :blushing:

Tack Nino för rättelsen !! d^_^b
 
så lite så
lite konstig regel...
kan vara så att arr regeln finns så att man får bjälklagsförstyvningen hur man än bygger...?
 
Ja, jag förstår egentligen inte varför den finns eftersom det är tillåtet att förstyva cc600 spångolv med limmad golvgips då det inte handlar om våtutrymme...

Dock ska man ju oftast ha golvvärme och ett fall måste läggas, så flytspackling är ju det enda som gäller i och med detta anser jag...
 
Golvgipsen har egentligen inte där att göra är bjälklaget för ostyvt(typ för glest reglat) ska det spacklas+ev. armeras (enligt tillverkarens rek.) beroende på ytan osv. Går man upp i en viss tjocklek räknas plattan som självbärande och därmed godkänd som klinkerunderlag.

Golvgipsen tycker _jag_ är bättre att använda om man tex ska klinkra en hall/kök eller linknande.

Frågan är ju hur de ska få till fallet runt brunnen med gipsen utan att spackla på hela golvet?

Nu ska jag inte måla fan på väggen eftersom jag inte sett badrummet och dess förutsättningar men jag tycker inte en sk behörig firma borde göra på detta sättet.

Hade det varit matta hade jag inte sagt så mycket.
 
Det verkar som att de ska flytspackla ovanpå gipsen!

Men gipsen ligger i hela badrummet utom i själva duschen. Iom att det inte ligger gips i duschen så blir det ju en höjdskillnad på x mm (vet inte hur tjock golvgipsen är?) ner till brunnen, och där spacklas fallet... Så då borde det inte vara nån konstighet?

Har inte hunnit att prata med de om varför de la gips och sen flyter ovanpå det, men det kan bero på att de ville få upp golvet ite för att skapa fallet i duschen? Och att de hade golvgips liggande "på lager"? Eller så blir det kanske billigare med gips än flyt? Själv har jag ingen aning!

PS. Det är två vänner till mig som jobbar i behöriga firmor men på varsitt håll. Så det är egentligen inte "en behörig firma" utan bara behöriga gubbar!
 
Redigerat:
Att limma golvgips blir sällan billigare än flytspackling då limmet man måste använda är ganska dyrt...

Är det dessutom kartongbeklädd golvgips så är det ju inte godkänt i en våtrumskonstruktion...
Den som är avsedd för våtrum är ju ganska dyr den med...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.